lørdag, marts 26, 2016

Der er visse ord

som går igen, når jeg skal skrive. Visse ord, som dukker op i min hjerne som forslag til overskrifter. Ordene: herfra min verden går, dukkede op i dag, og jeg vidste, at dem havde jeg brugt før. Søgning i bloggen viste, at ikke bare en, men utallige gange har det været overskriften. Hvorfor? Tjah, ofte når jeg føler mig indskrænket, ikke tankemæssigt, men mere i den radius jeg fysisk bevæger mig i, så dukker ordene op. I dag dukker ordene op, fordi jeg sidder i hjørnet af min sofa, iPad sørger for at jeg kan se serier, computer sørger for at jeg kan læse blogge, mobilen er linen til omverdenen, hvis nu nogen vil have fat i mig, og strikketøjet sørger for, at jeg føler, at jeg er lidt aktiv. Jeg er træt, fysisk træt, min krop fortæller mig, at det er længe siden, at jeg har været kvinden på gulvet på arbejde. Normalt er jeg ansvarshavende i aftenvagterne og dermed ansvarlig for kontakten med lægerne, og dermed sidder jeg ofte ned eller står hos en patient og taler med vedkommende. I går og i denne weekend er det anderledes, jeg er simpelthen sygeplejerske med ansvar for patientplejen, og jeg elsker det, men hold da op, som jeg fik gået skridt i går. Hjernen blev udfordret på en anden måde, og feriens afslappethed måtte hurtigt smyges af, og det gjorde mig træt. Så jeg har slappet af og ladet min radius være indskrænket denne formiddag. God lørdag til dig.

Selvfølgelig skal fuglekasser sidde tæt i en storby :-)


13 kommentarer:

  1. Indskrænket radius er godt! Rigtig god lørdag, det lyder som om du har fortjent at ligge lidt brak!

    SvarSlet
    Svar
    1. Skøreliv, tak, braklægning gjorde godt :-)

      Slet
  2. Det var også en brat overgang - men sådan er det vel oftest i dit fag?
    Står den på arbejde igen i morgen allerede?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, i går aftes havde vi til gengæld det ret så roligt, så der fik jeg lov til at rydde op i mine papirer :-) Jeg snupper altid tre dage i træk med aftenvagt, og i år er jeg så heldig, at det er de eneste forårshelligdage jeg skal have. Og denne gang har jeg tre fridage efter :-)

      Slet
  3. Selv om det givetvis var en lidt brat opvågning, synes jeg nu, at det er så fint, at I ledende sygeplejersker også kommer 'ned på gulvet' at arbejde en gang i mellem, så I ikke rent glemmer, hvad det vil sige :-) Jeg håber, du har fået ladet batterierne op igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, selv om jeg ikke er ledende, men udviklings - og undervisningsansvarlig så er jeg fuldstændig enig med dig. Det er godt at vide hvordan vilkårene er for dem, der ikke har funktioner, som trækker dem væk fra "gulvet". Og jeg er ladet op igen :-)

      Slet
  4. Der må lades op ind imellem.
    Hvor ser det hyggeligt ud med alle de fuglekasser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det må og skal der. Jeg kunne ikke stå for synet af de fuglekasser :-)

      Slet
  5. Det er tilladt at trække stikket, især efter en første arbejdsdag efter ferie, og det så er en vagt på "gulvet", og ikke så vant for dig, gør det meget mere legalt at finde roen.
    God arbejdslyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Abildjyde, jeg er god til at gå helt i dvale herhjemme på min aftenvagtweekender :-)

      Slet
  6. Lyder fuldstændig dejligt og som det helt rigtige for dig. Godt du er så god til at lytte til og efterleve dine behov. God påskesøndag. Kh. Liv

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Liv, og i lige måde. Jeg er faktisk blevet god til at lytte til mig selv, det gør det så også nemmere nu, hvor der ikke bor børn hjemme :-)

      Slet
  7. Tak, Hanne, vi er alle en del af plejen, men som ansvarshavende har man ansvaret for hele afdelingen og skal derfor have overblik over alle patienter. Vi har valgt at når man har den funktion, sørger man for kontakten med lægerne, medicindosering og telefonbesvarelser og information til patienter og pårørende. På den måde kan alle de andre koncentrere sig om plejen, da mange af vores patienter er hårdt ramt, og derfor er der brug for to plejepersoner, når patienterne skal hjælpes.

    SvarSlet