mandag, marts 14, 2016

Jyden han er stærk og sej

Vores far har en anden mening end de læger, der vurderede ham i weekenden, så nu er han vågnet op og er som han plejer at være: hårdt ramt af sin Alzheimers, men med blink i øjet og smil på læben.

Jeg er hjemme igen og kan godt mærke, at jeg har været i forhøjet beredskab i to døgn. Jeg er jo storesøsteren, sygeplejersken, hustru, mor, moster/faster, svigerinde, datter og alt sammen har været i spil i de to døgn. Selv om jeg udadtil var rolig og holdt fast i, at det her kunne vi ikke planlægge os ud af eller kontrollere, her måtte vi lade tiden vise os, hvad der ville ske, så arbejdede min hjerne ubevidst på højtryk med alle mulige scenarier.
Det er ikke første gang, at min far overrasker os. Der er en indre styrke samt et god helbred, som kan håndtere en lungebetændelse og som nu en mulig blodprop i hjertet. For meget længe siden lovede jeg mine forældre, at kom de i en sådan situation som denne her, så skulle jeg gøre, hvad jeg kunne, så de ikke fik livsforlængende behandling. Derfor er det besluttet, at uanset hvad, så kommer min far ikke på sygehuset, han skal plejes på plejehjemmet, og det kan de. Jeg er imponeret over deres faglighed og evne til at møde hver beboer, lige nøjagtig hvor vedkommende er. Det fik jeg også fortalt i dag til afdelingslederen. Så vi er trygge og er nu rejst hver til sit, indtil næste gang familietrommen kalder.


32 kommentarer:

  1. Det er godt, at I har hinanden :) og hvor er det skønt, at I har fået talt de forskellige scenarier igennem på forhånd, så du kender hans ønsker.
    Det bedste til dig og din far.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, jeg er så taknemlig for, at jeg har min familie omkring mig, og at min mor fik sat ord på deres ønsker, mens min far stadig var bevidst og kunne give sit besyv med. Det har lettet meget i forskellige sammenhæng.

      Slet
  2. Hanne, han har det godt og trygt der, og vi er trygge ved at have vores far der. Jeg er fuldstændig færdig nu, er helt groggy, måske fordi jeg også følelsesmæssigt var ved at sige farvel til min far.

    SvarSlet
  3. Uh, jeg ville ønske, at mange flere var så afklarede som du og din familie er på dette punkt. Tiden kan være svær nok uden at skulle træffe disse vanskelige beslutninger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg møder jo de uafklarede på min afdeling, så ja, jeg er glad for at min mor tog snakken, da hun hørte om mine oplevelser på afdelingen. Det har også lettet i forhold til søskendesnakken, at vi er to, der er ansat i sygehusvæsenet og netop oplever de svære situationer, familier kommer ud i.

      Slet
  4. Sikke et fint billede af dig og din far! Meget tankevækkende i lyset af din tekst, hvor hurtigt tiden dog går. Så flygtigt, det hele er. Og sikke meget man kan udholde som menneske!

    SvarSlet
    Svar
    1. Skøreliv, tak. Tænk han var ca 27 år dengang og far til en og en i vente. Jeg fik mit første barn som knap 29 :-) Menneske kan meget mere, end det selv tror.

      Slet
  5. Sådan kan det gå, - I får lige lidt bonustid. Forståeligt, at du er træt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, vi er ikke herre over liv og død, så sådan er det. Men hold op som jeg er træt.

      Slet
  6. Hvor er det dejligt at han har kompetente, professionelle og omsorgsfulde mennesker omkring sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Liv, det er vi også glade for.

      Slet
  7. Hvor er det et dejligt og kærligt billede :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Henriette, jeg bliver også glad af at se på det :-)

      Slet
  8. Du kan tro, jeg ved, hvor svært det er. Ikke at min far har alzheimers, men vi har været ved at miste ham et par gange også. Han er selv indstillet på, han ikke vil mere på hospitalet og har skrevet livstestamente. Det respekterer vi selvfølgelig fuldt ud. Lige nu har han det heldigvis godt. Også han er jyde og meget, meget sej. Skønt foto af dig og din far. Gode tanker din vej.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Deborah, det er godt at din far har taget stilling og at du ved det. Det gør det nemmere i en svær tid. Også gode tanker til dig.

      Slet
  9. Forunderligt. Din far må være gjort af særligt stof. Og det må du også, med det du skal holde til. Jeg håber, du kan holde fri i morgen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, tak. Jeg har to arbejdsdage og så har jeg ferie :-)

      Slet
  10. Kærlighed og glæde lyser ud af det billede - tillykke med at det er ovre for denne gang. Kh Marianne

    SvarSlet
  11. Åh, sådan et dejligt billede af dig sammen med din far.
    Hvor er det godt, I er trygge ved personalet og de rammer, der er omkring din far. Det er også meget betydningsfuldt, at du siger det til personalet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, jeg bliver også glad af st se på det.
      Jeg ved hvor meget det betyder for mig, når nogen lægger mærke til de faglige kvaliteter hos os.

      Slet
  12. Jeg ser både din søn og din far i det billede :), sammenlignet med det billede ude til højre fra april 2014. Fantastisk livsbekræftende og et par fantastiske mænd med stolthed i deres fag.
    Jeg er glad for at høre, at din far er i trygge hænder og rammer og at du kan puste lidt ud igen.
    Mette L

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, det er jeg glad for at høre, de er begge gode og dejlige mænd :-)

      Slet
  13. Det er utroligt, hvad menneskekroppen "finder på". Din far må være gjort af et særligt stof. Det er godt, I ved, hvad han ønsker, så I kan koncentrere jer om at være der for ham.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, ja han må godt nok være gjort af noget særligt :-)

      Slet
  14. Sådan et dejligt billede fra en anden tid og alligevel så nærværende i sit udtryk. Fars pige!
    Alle ressourcer og mentale redskaber kommer i spil, når sygdompludselig rammmer... Hvor er det godt I er så afklarede og har et stærkt netværk.
    Mor og jeg har ikke snakket direkte, men hendes egne ord er "ikke gammel for enhver pris". Det skal ses i set af at hendes mor og bror blev meget demente. Jeg er taknemmelig for alle de gode oplevelser vi har sammen og at hun kan leve et liv efter egne ønsker og klarer sig selv. Hver dag er en gave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, jeg er så taknemlig for vores sammenhold, det er godt at mærke.

      Slet
  15. Det er godt at læse, at I er trygge ved alt, hvad der måtte ske i fremtiden og ikke mindst trygge ved nu'et. Jeg kender til at være i forhøjet beredskab. Det tærer, så pas på dig selv de næste dage og stil ikke for store krav, men forkæl dig i stedet - og hvor ligner du din far, kan jeg se :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Liselotte, første gang jeg opdagede ligheden, var til vores bryllup, hvor min svoger havde taget portrætbilleder af os :-) Jeg tager den med ro, men satser på at komme i aften :-)

      Slet
  16. Hej igen! Så er jeg tilbage og nogenlunde opdateret. Alt godt med din far. En god beslutning at beholde ham på plejehjemmet. - Tænker lidt over et af dine tidligere indlæg om alder - ja 20 år tilbage og 20 år frem, der er ganske forskellige tanker at gøre sig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, velkommen tilbage :-) Tyve år frem i tiden er noget helt andet end de tyve forrige år.

      Slet
  17. Et dejligt billede, et dejligt minde.
    Godt det plejehjem din far bor på, kan levere det han har brug for. Og godt han igen har det bedre.

    SvarSlet