søndag, marts 06, 2016

Søndagsmorgenstund

Hver dag glæder jeg mig over sønnens eftertænksomme mand i mit vindue. Den stammer fra 4.-5. klasses formningstimer, den minder mig om at give tid til eftertænksomhed og langsomhed.

DSC_0806

Et lille hvidt drys udenfor vidner om, at vinteren endnu ikke har forladt os. Det er i orden med mig; som martsbarn ved jeg jo, at marts er skellet mellem forår og vinter, her får man forårsfornemmelser, her pakker man sig ind i varmt tøj, her plukker man de første forårsblomster, her kan man slås i sne. Alt dette har været en del af mine fødselsdage midt i marts (nej jeg fylder ikke år i dag, der er endnu knap* to uger til)

*seerinformation til yngre læsere:knap betyder lidt mindre end for os, der er mere end 50 år gammel.

DSC_0808DSC_0810

Jeg hygger mig med strik, lidt fjernsyn, morgenmad, ordformuleringssnak med landmanden, som skal sende en mail. Morgenmaden var domineret af oste en masse, jeg skulle stå for ostene i går, og jeg ELSKER oste, så jeg gik amok. Så nu har jeg spist alt for meget til morgen, for jeg skulle jo både smage den milde 30% Mammen skæreost med hjemmelavet blommemarmelade, valnøddeosten, som er vanedannende og høj i fedtprocent, smøreosten med valnødder fra Dordogne, søn og svigersøns favoritost, Port Salud, som smager skønt med hjemmelavet æblegele, mejeristens anbefaling, den blå kornblomst, en dansk variant af castelloost, og selvfølgelig en fransk brie, som har været ude af køleskabet tilpas længe, så den er blød og cremet. Der skal vist lige en halv times travetur til nu, inden brusebad og klargøring til besøg hos min far.

DSC_0811

Og kjolen skrider frem nu, lige om lidt skal jeg over på smalle striber, og så gælder det ærmerne og lommen. Det sidste er jeg spændt på, jeg har aldrig prøvet at strikke en lomme, men jeg støtter mig til Pippis ord; det har jeg aldrig prøvet før, så det kan jeg sikkert godt.

Ha en dejlig søndag med tid til lige nøjagtig det, der betyder noget for dig.

15 kommentarer:

  1. Åhhhh, her er der dømt splat!... Lur på sofaen, und alles. Har netop afsluttet en SKØN bog: Hr. Isakowitz' skat af Danny Wattin. Den var super-god!! Jeg er vild med din søns figur, det er godt at have sådan et stykke kunstværk til at minde én om at eftertænksomhed og langsommelighed er godt! Rigtig god søndag herfra!

    SvarSlet
    Svar
    1. Skøreliv, den bog må jeg da lige tjekke.
      Og når nogen synes at børnene ikke laver noget holdbart/smukt i skolen, så synes jeg at vi har været heldig. Vi har stadig ting stående fremme :-)

      Slet
  2. Lene, jeg er også marts barn (slutningen) og for 4 år siden sad alle mine gæster og mig selv selvfølgelig ude i haven i +20 graders skøn sol. Det hører lidt til sjældenhederne. I marts kan alt ske - vejrmæssigt.
    Jeg giver dine strikke gæster helt ret - tag ud eller ind på næste pind.
    Sød kjole. Den kan snart blive færdig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kisse, ja marts kan opvise mange forskellige scenarier :-)
      Tak, jeg har genfundet lysten til at strikke, så lige pludselig kan jeg bruge den :-)

      Slet
  3. Hanne, om det er Pippi, der har sagt det, ved jeg ikke, men hun citeres for det :-)
    Og tak, jeg havde gemalen med, og vi hyggede os med min far

    SvarSlet
  4. Lene - skønne indlæg i går og i dag. De sendte mig en tur nedad memory lane. Lige om lidt er det 6 år siden jeg begyndte at læse blogs - en god bekendt bloggede dengang. Vi byggede om og skulle være på begrænset plads i huset og uden tv så det gav noget aftentid ved pc'en når ungerne var puttet og der skulle være ro. Via hendes blogs kommentarer landede jeg på Annes blog (hverkenfuglellerfisk) og derfra videre til Liselotte også videre derfra og bl.a til din. Alle jeres blogge har givet mig masser af inspiration og refleksion. Jeg genfandt faktisk lysten til strik ved at se på alle de skønne ting der blev lavet i blogland. Fortsat god søndag KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anette,for dine ord, din kommentar var røget i spamfilteret. Min strikkelyst kom også igen gennem skønne blogge :-)

      Slet
  5. Sikke en fin kjole, - og snart færdig :)
    Uh, jeg elsker også oste. Og så elsker jeg tanken om solrige, lune forårsdage. Også selvom de jo aldrig er sådan. Men tanken....

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg glæder mig til den er færdig. Tanken om som solrige forårsdage er skøn, og de findes, bare lidt ;-)

      Slet
  6. Jeg kan godt lide præcis den sætning fra Pippi.. :-) Du er da nået langt på din kjole, selvfølgelig bliver den færdig lige om snart.
    God mandag hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Inge, og i lige måde. Den sætning holder jeg også af, jeg øver mig i at have den tilgang :-)

      Slet
  7. Haha, sikke et skønt osteflip :-) - Altså, hvis man kan li' ost. Det kan jeg ikke, og er sommetider lidt på glatis, når det bliver serveret i stedet for dessert, men har efterhånden lært mig at spise lidt af de mere forsigtige oste, bare for et syns skyld. Sådan er der så meget, og hvor bliver din kjole fin. Og hver gang du putter noget i lommen, kan du tænke på kloge Pippi :-) God mandag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, fruen i midten, og i lige måde. Tænk ikke at kunne lide oste, min datter har det på samme måde som dig, og nej jeg har ikke tvunget hende til at spise oste som barn ;-)

      Slet
  8. Der er brug for eftertænksomhed, og langsomme dage, de giver energi og glæde.
    Port Salud sender mig ned af Memory Lane, tilbage til 1997, praktikperioden, til min laborantudd. MD Food ( i dag Arla) I Nr. Vium. Det var der denne skønne ost blev lavet dengang, og jeg var en af dem der var med til at certificere stedet med Iso 9000, Haccp etc. Det var en periode hvor fødevareindustrien blev strammet op, omkring hygiejne og produktbeskrivelser, altså de første spadestik til dette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, tak fordi du tog os med tilbage i i tiden :-)

      Slet