lørdag, marts 19, 2016

#voksnebørnkommerhjem

At vågne en lørdag morgen en time før jeg havde tænkt mig at stå op og så føle mig vågen og udhvilet, DET er en skøn følelse. Lige så skøn er det at vide, at rundt om i huset sover de tre mennesker, som betyder uendeligt meget for mig. Da jeg var til strikkeaften med mine kolleger sidste gang, spurgte jeg en nybagt mor, hvordan det gik. Svaret lød, jamen det går jo godt, men det er da hårdt at være mor, alle de bekymringer. Vi kunne så fortælle hende, at den bekymring nu var grundlagt i hende og ville være et vilkår resten af hendes liv, men sammen med den fulgte også en livslang kærlighed. De bloggere jeg følger, som har hjemmeboende børn, spekulerer somme tider i, om de er en dårlig mor og hvordan det dog skal gå deres børn med sådan en mor. Jeg plejer at berolige og sige, at deres børn skal nok klare sig, og når de bliver voksne, er det ikke alle de ting de klagede over og bebrejdede os i opvæksten, de husker, men snarere alle de gode oplevelser.

DSC_0913 

Selv som mor til voksne børn kan jeg tage mig selv i at tænke, åh nej sådan skal en god mor jo ikke sige eller gøre, men så beroliger jeg mig selv med, at de er voksne og de må lære at sige fra og lære at si det irriterende fra og så tage det, vi siger, som de kan bruge, med sig. Det tror jeg så også mine børn er gode til.

DSC_0914

Morgengåturen er klaret, der er koldt og diset, og tågen fik faktisk mere og mere magt, mens jeg gik. Nu er der dækket bord til morgenmad, for en gangs skyld tog jeg mig sammen til at bage boller og knækbrød i går, inden vores børn blev hentet ved banegården og i lufthavnen. Og selv om vi hyggede os med aftente og brød, så er der også rigeligt til morgenbordet.

DSC_0918

Ha en god lørdag.

DSC_0911

13 kommentarer:

  1. Rigtig god lørdag i lige måde! Elsker dine billeder og dine gåture, som du tager os med ud på! Er også vild med din viden om hvad børn overlever af mærkelige forældre, jeg tænkte det muligvis (?...) var mig du bl.a. hentydede til i ovenstående ��.... Det er godt at vide, at de klarer det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Skøreliv. Du er en af mange, der gør sig disse tanker og da jeg greb mig i at tænke lidt på samme måde i går, så kom der dette indlæg ud af det :-)

      Slet
  2. Og god lørdag til dig og dine. Jeg håber, I får gode dage sammen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Fruen i midten, vi nyder :-)

      Slet
  3. Definér lige "en god mor", Lene ;-)
    Jeg tror en god mor er en mor, der ikke svigter sine børn. Vi er jo så forskellige, også i vores væren mødre, men mon alligevel ikke det er de færreste af os, vores børn vil hævde har været en dårlig mor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, se det er jo lige man ikke kan. Når først tanken om at man ikke er en god mor dukker op, så er det ofte andres væremåde, man holder sin egen op mod, og det skal man ikke :-)For du har ret, vi er forskellige og dermed er vores måde at være mor på også forskellige.

      Slet
  4. Jeg har lige nydt samværet med vores datter; tøsetur og fælles glæde over håndarbejde rundet af en en god travetur ind til byen/banegården. Verdenssituationen ordnes så fint, mens man går.
    Jamen.. bekymringsgenet aktiveres, mens man føder! Der er livstidgaranti på de batterier...
    Min tilgang til moderrollen/forældreskabet er at være der, når der er hjælp behov. At være nærværende og ærlig i forholdet til andre. Og sætte grænser, for det har vi alle behov for at lære/kunne. Jeg tror på, at vi alle gør vores bedste for at få vore børn ud i livet med bedst mulig bagage.
    God weekend til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne, det lyder dejligt med sådan en tøsetur :-)

      Slet
  5. Tænker at I har stor-nydt lørdagen sammen. Det glæder jeg mig til at høre mere om.

    Og tak for tankerne omkring børn/forældre-forhold. Jeg er jo en af dem med hjemmeboende børn mange år endnu - som kan tvivle, grine og græde over al den bekymring og glæde (og ja, jeg har selverkendelse nok til, at jeg har startet opsparing til deres psykologtimer når de bliver lidt ældre). Det må gå, som det går bedste ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Liv, og mon det går så galt? Hvem ved? Til den tid er de voksne, og så må de, som vi andre, finde deres vej i voksenlivet :-)

      Slet
  6. Tak, Hanne. Du har ret, når man har knyttet sig til nogen, så kommer bekymringerne, når de har det svært. Jeg håber Bodil klarer det.

    SvarSlet
  7. Dejligt, at du har guldet i hus :)
    Jeg må sige, at jeg bekymrer mig ikke meget om mine børn - enten fordi der ikke er noget at bekymre sig om, eller fordi jeg generelt er meget ubekymret - eller måske begge dele. Jeg tror, at alt nok skal gå og har ikke tvivlet meget på mig selv, heller ikke i forbindelse med mine børn. Vildt irriterende type.
    Nu er det søndag - kan I hygge jer og nyde det gode vejr. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, tak vi nød. En af de kvaliteter jeg som sygeplejerske er stolt af, er evnen til at turde se på min egen praksis og forholde mig kritisk til den - kunne tingene gøres på en anden måde, hvis nu det ikke gik som jeg havde tænkt mig, eller kunne jeg blive bedre ved at gøre noget andet, osv. Samme egenskab gør så også ,at jeg i mit private liv meget hurtigt stiller skarpt på min egen væremåde, når folk omkring mig virker til at have det mindre godt. Jeg øver mig i ikke at gøre det, men livslang praksis er svær at have med at gøre :-)

      Slet