fredag, november 18, 2016

Der er en ny dag på vej

og hvis du nu sidder og nynner ved synet af den overskift, mens du tænker tilbage på barndommens film om Næsbygård, kan vi konstatere, at du nok er i nærheden af mig aldersmæssigt. Eller også har filmene været vist sidenhen.

Hvis vi definerer dagen som de lyse timer, så er den stadig på vej. Vi er nu nået til den tid, hvor det kun er, når jeg har fri, at jeg ser den lyse dag. I disse dage er det dog som så som så med lys, jeg savner sidste uges frostvejr og solskin, men det kan jeg godt høre rundt omkring, at vi ikke er enige om. Min ene kollega bygger selv hus sammen med sin kæreste, de er flyttet ind i en skurvogn på byggegrunden (godt nok i en luksusudgave) og de har begge fuldtidsjob, de er seje – og unge! Så hun har ikke brug for frost oven i, at alt foregår ved elektrisk lys i hverdagen efter arbejdstid. Du har måske allerede set dem, for Brønderslevs Kommunes skjult kamera med dem som de nye beboere i kommunen gik viralt på Facebook. Man kan hurtigt blive kendt (og glemt) i disse internettider.

Fridagen har mange punkter på to-do-listen, og lige for tiden kan det ikke nytte, at den liste er mental, den skal være konkret på papir, ellers glemmer jeg den. Blandt andet skal jeg prøve at forny min digitale signatur, koden er kommet. Sammen med koden i postkassen var også en lille pakke med et høreapparat. Gad vide om der sidder nogen på høreinstituttet, som også er bange for virale mails, for jeg fandt mit høreapparat, og fordi jeg havde så travlt i den periode, sendte jeg en mail til instituttet, endda via sikker mail, om at jeg havde fundet det. Den mail er så åbenbart ikke nået frem, så dem skal jeg have ringet til. Hvor jeg fandt høreapparatet? 3 uger efter det forsvandt, ville jeg flytte nogle småting i det skab, hvor barbermaskine og elektrisk tandbørste står til opladning, og der var høreapparatet! Hvordan i alverden at det var kommet derop, det fatter jeg ikke det mindste af, men der var det.

Der er også en lampe på bilen, der skal skiftes, og selv om biler bliver større, så designer man ikke plads til hænder, der skal skifte pærer. Så nu gider jeg ikke mere få rifter og bøvle med at få diverse låg af, inden jeg kommer ind til kernen, hver gang jeg skifter pærer, så jeg kører på værksted. Husets værelser skal også have en oprydning, de har en tendens til at blive til pulterkamre i hverdagen, og jeg får fire overnattende gæster i weekenden. Mine fire søskende kommer i morgen, for at vi sammen kan gå fotos, papir, dokumenter og brev igennem fra vores forældres hus. Møbler og småting er for længst fordelt, nu tager vi sidste nap og lukker det kapitel. I dag sender jeg en kærlig tanke til min bror, som fylder år. Postvæsenet tjener ikke på mig og fødselsdagskort, i stedet for får han et elektronisk fødselsdagskort, som ryger af sted lige om lidt. Vores børn er alle over 18 år nu, fire af os fem er over 50, om få måneder går jeg som den første gennem porten til 60erne. Her kan jeg så ikke læne mig op af mine forældres erfaringer, for de stoppede begge med at arbejde, da de blev 60. Jeg må i stedet for se på mine svigerinder og svogre, hvor flere først stoppede som 65/67 år. Tiden iler, det gør den også på computerens ur, jeg har meget, der skal nås i dag. Må du få en god optakt til weekenden, hvad enten du skal feste, hverdagsnyde eller arbejde i weekenden.

P1040933

4 kommentarer:

  1. Det er altså lidt pudsigt, Lene: I morgen kommer mine søskende med alle fars og mors gamle lysbilleder, som vi skal nå igennem for at se hvilke vi vil gemme og hvilke der må ryge ud. Det er også sidste kapitel i vores bog :-)
    God fornøjelse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, ja det er pudsigt, vi skal også belsutte hvilke billeder, vi vil betale os fra at få digitaliseret. Lysbillederne skal vi måske også se på. Rigtig god fornøjelse til jer også, og tak :-)

      Slet
  2. God weekend, Lene! Det er specielt at gennemgå afdøde forældres papirer og ting, men det kan også være rigtig hyggeligt. Og så finder man ALTID ud af noget, man ikke vidste i forvejen....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, skøreliv, og i lige måde. Du har ret, vi finder nok hver især ud af noget, vi ikke vidste :-)

      Slet