mandag, november 14, 2016

Du gamle måne

jeg så den, den fuldfede måne, men jeg fik ikke taget billede af den, og da vi kørte hjem fra biografen havde skyerne dækket den. Det lader heller ikke til, at skyerne har sluppet deres tag her til morgen. Men jeg så den, superfuldmånen.

Jeg så også filmen, landmanden havde ønsket at se. Hacksaw Ridge, filmen om pacifisten, der gik i krig og reddede mange menneskers liv, selv om han ikke ville bære våben. Filmen, der er bygget på virkeligheden, og som så mange gange før viste, at virkeligheden ofte overgår fantasien. Filmen kan anbefales, omend jeg visse steder ikke så alt, for den er også barsk. Jeg læste i anmeldelser, at den viste krigens grumme virkelighed, ligesom Saving private Ryan, og det gjorde den. Og i det inferno, som krig er, er det utroligt, at mennesker alligevel formår at kæmpe. Desmond Doss reddede mange soldaterkammeraters liv, han kunne lige så godt være død, men takket være kammerater, som bar våben, reddede de hans liv, så han kunne redde liv. Doss blev også den første pacifist, som blev hædret med krigsmedaljer for sin indsats, det er også helt utroligt, hvad han formåede at klare på 12 timer. 75 soldater reddede han, og hver eneste gang han fik sendt en af dem ud over bjergsiden, bad han, Gud, lad mig redde en til. Det gjorde han så. Jeg kan godt forstå, at hans soldaterkammerater efter den indsats så ham som deres talisman, så selv da han blev såret og mistede sin bibel, risikerede de deres liv for at finde bibelen til ham.

Filmens gjorde så også, at jeg var lysvågen, da vi landede herhjemme klokken halv ti i aftes. Så jeg gav op, strittede ikke imod, så serie og drak hyldebærsaft, indtil søvnen omfavnede mig, for efter 4½ time at stå op og gøre mig klar til en arbejdsdag med projektarbejde og møde om den nye sygeplejeuddannelse. Det er okay. Jeg nød aftenen med plads til andet end blot sofaseriekigning. God mandag til dig.

Billederne er fra gårsdagens eftermiddagsmarkvandring med landmanden.

P1040940P1040941P1040943P1040947

16 kommentarer:

  1. Ja, det var en smuk måne! Og en god film, lyder det til, det kunne være, jeg skulle spørge Mand, om han vil med i biffen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Skøreliv, en meget tydelig og skinnende måne. Jeg kan kun anbefale filmen, om end jeg nogle gange måtte lukke øjnene.

      Slet
  2. Jeg så den store flotte måne her i morges.. :-)
    Uha.. 4½ times søvn, det er godt nok ikke ret meget, håber du kommer fornuftigt gennem dagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, her var der overskyet, så ingen morgenmåne. Jeg var træt i går, men heldigvis havde vi projektarbejde, hvor vi skulle gennemgå interview :-)

      Slet
  3. Jeg havde taget fejl af dagene, så jeg så ingen måne.
    Det ser ud til at have været en hyggelig tur rundt på markerne med den "lille familie".
    God arbejdslyst efter så kort tids søvn. Men du har nok fået hvilet i det mindste, mens du så serier. Det er bedre end at ligge og være frustreret over ikke at kunne falde i søvn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg så den også kun, fordi vi køret til biografen, jeg troede også det var mandag.
      Frustrationer gør blot en mere vågen, så jeg har oparbejdet kompetence i at udnytte tiden på anden vis :-)

      Slet
  4. Jeg så månen i aftes, men det var inden, den blev rigtig flot, og i morges var skyerne kommet. Men pyt, jeg ser frem til mildningen. Håber du også for en god mandag trods minimum af søvn :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Fruen i midten. Her har der været overskyet lige siden søndag ved aftenstid, så ingen måne :-)

      Slet
  5. Jeg tænkte slet ikke på at se måne i går, men efter at have læst dit indlæg tænker jeg, at det er for længe siden, jeg har været i biffen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eric, du må af sted, det er vist snart to år siden, at vi var i biografen :-)

      Slet
  6. Det er altid godt at se en god film - og månen kan vi håbe på at få at se gennem skyerne et par nætter endnu.
    Jeg vågnede i nat - det var virkelig noget lysere, end det plejer at være ved fuldmåne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, og det er alt for sjældent, vi kommer af sted, nok fordi vi har så forskellig smag. Her er det mørkt og overskyet, så ingen månelys.

      Slet
  7. Lyder som en film der skal ses i selskab med en, den lyder barsk, og der har jeg brug for at holde i hånd, eller bare kunne finde en skulder, fremfor en pude. Puden gør jo der mistet for meget.
    Dejlige billeder fra markvandringen. Mindes min barndom, når jeg var med minde forældre på besøg hos min fars søskende, 4 stk. der alle var landmænd, og ja, farfar var også landmand. Min far var den eneste der valgte andre veje.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, en film, der helt klart skal ses med en anden, også for at fordøje den bagefter.

      Slet
  8. Jeg var på vagt, så havde fornøjelsen af at cykle rundt under den smukke måne hele aftenen🌕

    - K

    SvarSlet
    Svar
    1. Kit, tænk at have et arbejde hvor man cykler rundt under en så smuk måne :-)

      Slet