torsdag, februar 23, 2017

Solskin på næsen

eller rettere i øjnene. Og det klager jeg ikke over. Formiddagen har budt på drama uden for mit vindue. Pludselig lød et ordentligt brag, og jeg var klar over, at en fugl var fløjet ind i vinduet ved terrassen (og nej vi har ikke store glasflader og der er vinduessprosser i vinduerne, men solen skinner og når man skal flygte, så går det lidt stærkt)

DSC_3558

Jeg skyndte mig hen til døren for at se ud, og netop da så jeg en stor rovfugl flyve op mod himlen. Jeg kiggede ned på trappen, og der lå en død rotte. Eller det formodede jeg, den kunne jo også blot være slået bevidstløs, så landmanden blev fluks tilkaldt med spade, for rotter får ikke lov til at blive plejet inde i varmen. Den var nu stendød og stiv, så vi formoder, at en rovfugl har haft rotten i munden, og en anden rovfugl var blevet misundelig og forsøgt at tage den, hvorefter den første fugl fløj ind i vinduet, tabte rotten, og begge fugle forsvandt. Nu er rotten fjernet og jeg kan gå videre med min fridag.

DSC_3551

Fridagen startede med,  at jeg var i underskud med søvn. Søvnen ville ikke indfinde sig, og hver gang jeg var faldet i søvn, vågnede jeg efter en time og så var den gal igen. Det er ok, jeg ved hvorfor, og det er der styr på nu. Jeg fik også styr på et hængeparti fra en hjemmearbejdsdag, hvor jeg blev nødt til at konvertere den til fridag. Så nu drikker jeg te og overvejer planer for dagen. De burde inkludere en tur til storbyen, men orker jeg det og kunne jeg ikke nå det inden aftenvagten i morgen? Og hvad med en gåtur i det skønne vejr? Jeg drikker lige en kop te mere og snupper en powernap, det trænger jeg til.

Ha en god torsdag.

PS Kan du hjælpe mig med følgende:

  1. Hvor er det nu man sætter indstillingen til den faste tekst på billeder i Open Live Writer? Jeg opdagede at jeg stadig er i 2016, hvad det angår.
  2. Min mobil og E-reolens app driller mig. Jeg havde downloadet en bog og kunne fint høre den på vej til og fra arbejde. Jeg var bare ikke hurtig nok, så jeg måtte låne bogen igen. Jeg downloadede den på samme måde, og nu vil den ikke afspille, så snart vi er udenfor mit Wifis rækkevidde. Kan jeg fjerne den fra app’en uden at aflyse lånet og så prøve at downloade igen? Det er underligt og irriterende, for jeg får ikke lyttet herhjemme, det er kun, når jeg går tur eller kører i bil.

20 kommentarer:

  1. Puha, en død rotte! Adr!! Sådan en oplevelse ville kræve ophold på et rekreationshjem for mit vedkommende, det er stensikkert! Er ikke helt sikker på, at jeg ville nøjes ned at hidkalde Mand, hvis det var mig. Jeg tænker nogle udrykningsfartøjer af en art ville være passende! Det lyder ellers som en dejlig fridag! ❤️ Jeg har desværre ikke et begreb skabt om dine udfordringer jf. punkt 1) og 2), så jeg håber nogle andre kan være behjælpelige på det område!

    SvarSlet
    Svar
    1. Skøreliv, jeg så på den gennem ruden, så var jeg i sikkerhed :-)

      Slet
  2. Synd for fuglen at den mistede sit bytte, men den fortsatte da i det mindste med livet i behold.
    Spm 1 kan jeg hjælpe med, men spm. 2 er jeg helt blank på.
    Du skal i Billede værktøjer /Picture Tools - Vandmærke/Watermarks - skriv det rigtige årstal - OK og Sæt som standard/Set to default, så bør det være fikset :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, fuglen slap heldigvis med livet i behold, og tak, det må fluks fikses :-)

      Slet
  3. Adwr! Men hvorfor var rotten død? Måske var det meget heldigt for rovfuglen, at den tabte rotten, hvis den var fuld af gift. Godt, du fik styr på det, der drillede din søvn. Og godt, at du nød solen, mens den var der. Her er den i hvert fald helt væk nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, solen er også væk nu, men den var skøn, så længe det varede :-)

      Slet
  4. Uf... godt rotten var død... Jeg satser på at vores er gået til af sult, da vi stoppede fuglefodring. Vi har startet op med lidt og der er ikke spor efter uønskede beboere!
    God fridag... en gåtur er også godt; ser ud til at I slipper for sne. Jeg er spændt på om det når Holstebro.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, en død rotte er helt klart bedre end en levende. Og tak, vi har ingen sne, mon det er blevet så slemt som varskoet?

      Slet
  5. Døde rotter ser vi gerne ... men ikke de levende.
    Og her regner det ikke engang nu ... det kan være, det bliver den sædvanlige storm i et glas vand, selv om de forsøgte at gøre det til et voldsomt drama i Tv-avisen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, enig. Jeg tænkte det nok, næh de prøver at gøre det lidt mere spændende end det er.

      Slet
  6. En god rotte er en DØD rotte!
    Dejligt med solskin på en fridag. Her er sneen kommet sidst på eftermiddagen, og det drysser endnu kl. 21.30.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, så enig. Og det er også min fornemmelse at det mere er drys end vælte, som dækker beskrivelse af snevejret.

      Slet
  7. Døde rotter fy for pokker. Har du givet app'en æ ereolen lov til at bruge mobil data? Hvis du har iphone finder du en vejledning her https://support.apple.com/da-dk/HT201299 Ellers kan det være det som driller dig KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, som jeg forstår det, så skal den ikke bruge mobildata, når jeg har downloadet bogen, men tak for tippet

      Slet
  8. Jeg har opgivet e-reolen og overgivet mig til mofibo, så jeg kan desværre ikke hjælpe. Til gengæld kan jeg ikke lide rotter. Hilsen fra et snedækket Aarhus

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, og lyttede jeg så meget som dig, så ville jeg også overgå til Mofibo :-) Rotter må lide den tort at være uønsket
      Sne gad jeg godt have, men ikke noget her.

      Slet
  9. Jeg kan desværre ikke hjælpe med lydbogen.

    Jeg har haft en nat, hvor jeg har været vågen i 3 timer - og nu har jeg lært, at jeg skal tage hånd om, det der fylder, hvis der er noget, og hvis jeg kan ændre det, så det har jeg gjort, så må jeg håbe, at jeg sover godt i nat. Ikke noget stort og vildt, men jeg havde købt to sofaer i går aftes (brugte), men jeg var ikke sikker på, at det var dem jeg ville have i længden, så nu har jeg aflyst handlen - ikke så fedt, men hellere det end vågne nætter, så må jeg leve videre med den gamle slidte hjørnesofa, den passer også fint til hund og kat i møblerne.
    God fredag :) med sol og uden sne (eller kun meget lidt).

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Helle og i lige måde. Jeg har det på samme måde som dig, der skal tages hånd om det, der fylder, uanset om det er meget eller lidt. Håber du kan sove i nat :-)

      Slet
  10. Sjovt med rotten - eller hvad man nu siger - jeg kom til at tænke på, at hvis en fuglt landede bevidstløs foran vores vindue, så skulle den håbe på, at Lasse var hjemme, jeg ville bare lade den være - og måske lade katten æde den, hvis den ikke kom i gang igen ... Lasse samlede engang en solsort op og plejede den i en kasse med bløde klude, heldigvis kom den i omdrejninger, ellers havde han været på den, for jeg nægtede ham adgang i huset med den :) jeg er så kold og tænker, at naturen må klare sig selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, her blev fuglen, der blev knockoutet for noget tid siden, men som dog var vågen, kortvarigt plejet og så kom den ud i naturen igen :-)

      Slet