tirsdag, april 25, 2017

Ord der udtrykker det jeg tænker

Ind imellem bliver jeg ramt af ord, som præcist beskriver mig. Jeg kom til at tænke på det, da dette indlæg gav anledning til at konstatere, at jeg vist er den eneste, der har nydt fem dage på barselsgangen i tidernes morgen (for 30 og 31 år siden)

Pollyanna havde lavet en lille nytårsblogserie med spørgsmål og svar. Et af spørgsmålene lød; nævn fem ting, du vil rose dig selv for. Et af svarene var dette:

Jeg er pligtopfyldende men samtidig doven (det har nok dybest set reddet mig fra adskillige stresssygemeldinger, at jeg sagtens kan smide mig på sofaen selvom huset roder – så længe leve dovenskaben)

Jeg siger selv, at jeg er doven, men ingen vil høre på mig, og det skyldes, at jeg også er pligtopfyldende. Derfor tager jeg ansvar, derfor rykker jeg igennem, når der er travlt, derfor har jeg fuld fokus på de ting, der skal laves. Men det er også derfor, at jeg sagtens kan slappe af, selv om huset roder, selv om opvasken truer med at gå ud over køkkenbordets bredder, selv om der er nullermænd overalt, for jeg elsker at lave ingenting (læs drikke te, se serier, læse bøger og være noget så uproduktiv) og jeg elsker også at snakke med andre mennesker. Og jeg tror, det hjælper mig til at håndtere en travl hverdag. Derfor måtte jeg også skrive til de fleste af kommentarerne i indlægget:

Jeg kan hermed konkludere, at jeg nok bare er doven og meget socialt anlagt. Jeg elskede, at jeg bare kunne hente mad og at jeg ikke skulle bekymre mig om andet end mig og mit barn og så snakke med personalet og alle de andre mødre. Jeg burde nok have været smidt ud anden gang ;-)

Min historie lød sådan her: på den måde fik jeg tid til kun at koncentrere mig om min søn de første fem dage. Andre vil fortælle historien sådan her: tænk at hun kunne lade sin lille datter på 16 måneder være alene uden sin mor i fem dage. Tja, jeg har set video fra de dage, og det ser ud, som om datteren og hendes far hyggede sig vældigt.

I dag huskede jeg, at jeg havde ovenstående kladde liggende på Open Live Writer. Min fridag har været en blanding af at være effektiv og afslappet, så der er luget ukrudt, der er handlet ind, der er smurt madpakker og lavet mad til landmanden og medarbejderen, og der er været kontortid. Indimellem er der set serier, læst blade og slappet af. Mens aftensolen skinnede det bedste, den havde lært, gik Ayla og jeg en god tur i håb om at gøre os begge trætte.

DSC_3814DSC_3840

Billederne er også fra gemmerne, fra en gåtur ved sommerhuset og en gåtur ned til vores sø, som har fået en makeover, så jordbunker omkring søen er forsvundet.

16 kommentarer:

  1. Du har åbenbart fået alle kommentarer om emnet, så jeg vil nøjes med at forælle om mig :)
    Da jeg fødte min datter, blev jeg i fem dage, men det var mest fordi, vi var flyttet ind et nyt sted dagen før, så der var fyldte flyttekasser og andre ting, som jeg godt lige ville vente med ;)
    Da jeg fik min første søn, ville jeg bare hjem, både fordi jeg ville hjem til den store og fordi jeg er dårlig til at være social og snakke om ingenting. Jeg har aldrig snakket med en eneste af de andre indlagte, når jeg har været på sygehuset - jeg vil hellere læse en bog. Det har jeg så også gjort.
    Med den mindste var jeg indlagt i næsten en uge, men det var fordi jeg var indlagt med svangerskabsforgiftning og da han blev født, endte han i kuvøse, selv om han vejede 3500 gram, men han var født næsten en måned før tid, så det var nok det, der påvirkede ham. Jeg tog hjem, så snart han kom ud af kuvøsen, så måtte vi køre til forskellige tjek og undersøgelser i tiden efter, jeg ville hjem.
    Jeg er til gengæld ikke i stand til at slappe af, før jeg har ryddet op, sat på plads, støvsuget mm - men det stresser mig ikke, jeg bliver kun stresset, hvis jeg lader være (og det var et problem, da jeg havde fleksjob, og kun kunne klare det ene men ville det hele).
    God dag med sol så længe det varer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, og det viser kun, at selv om du og jeg er meget forskellige hvad det her angår, så går vi godt i spænd alligevel og du beriger mig :-)

      Slet
  2. Jeg kan se, at mine kommentarer ikke bliver vist. Har jeg sagt noget forkert?

    SvarSlet
    Svar
    1. Henny, det var da mærkeligt, du er heller ikke i spambunken. Det beklager jeg, ved ikke, hvad der er gået galt,

      Slet
  3. Møstisk, meget møstisk! :-) Det, jeg skrev, var at jeg nægter at tro på, at du skulle være doven!

    Desuden skrev jeg, at mine hospitalserfaringer jo ikke inkluderer børnefødsler, men jeg var jo indlagt temmelig længe af andre årsager. Det fik jeg dog ikke noget socialt ud af, idet man i bedste mening havde anbragt mig på en enestue. Jeg måtte jo ikke spise, og det kan da godt være, at det ville have været træls at se på de andres bakker flere gange om dagen. Til gengæld kunne jeg helt selv bestemme, hvad jeg ville se i fjernsynet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Henny, tak, men hvis vi går ud fra Bettys definition (længere nede i kommentarerne) så er jeg doven, for jeg udskyder næsten alt hvad der udskydes kan, selv om jeg har tid til det :-)

      Og jeg er imponeret over, at de kunne placere dig på en enestue, det kan vi ikke, selv om vi har mange, der får sondemad og ikke må spise. Jeg oplever at nogle patienter falder i snak, andre ønsker blot at være i deres egen personlige rum.

      Slet
  4. Man kan godt være både doven, flittig, produktiv og uproduktiv. Sådan tror jeg, at jeg er - men jeg laver aldrig ingenting. Min familie har vist altid betragtet mig som den dovne i flokken, men det kan jeg ikke tage mig noget af - jeg har bare andre prioriteringer end de har, og det kan de ikke se - og så alligevel ... det tror jeg godt de kan efterhånden, men det har taget mange år :-)
    Er det vigtigste ikke, at vi har det godt med den måde, vi hver især lever på?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, laver du aldrig ingenting? For mig er det at se serier at lave ingenting, for jeg får jo ingen læring ud af det, det er ren tidsfordriv. Jeg får dog noget ud af at blogsurfe :-)
      Jeg har det godt med den måde jeg lever på, altså at være doven og pligtopfyldende på samme tid :-)

      Slet
    2. Man behøver vel heller ikke at lære noget nyt HELE tiden? :-)
      Når jeg ser serier - eller tv i det hele taget - så strikker jeg. Jeg kan ikke se tv uden at strikke, og jeg sidder ikke (alene) og strikker uden at finde et eller andet i tv, jeg gider se.
      Men okay - at bevæge sig rundt i blogland nærmer sig nok lidt det at lave ingenting ... ;-)

      Slet
  5. Ud fra det jeg læser på bloggen, så tænker jeg, at du er meget dygtig, flittig og god til at få noget fra hånden. Jeg ville aldrig hæfte ordet doven på dig. Det er godt, du kan slappe af med andre aktiviteter. Jeg synes selv, jeg er doven, når jeg f.eks ikke får støvsuget inde i bilen, selv om jeg har tid, men bruger tiden på computer og læsning - og bilen trænger virkelig hårdt. Måske hjælper det, at jeg har skrevet det her :-) :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, lige nøjagtig din definition på doven er som jeg tænker det, og hvis du vidste hvor mange gange jeg undlader noget, fordi jeg hellere vil se serier, læse blogge eller bare se ud i luften og dagdrømme, så ville du også sige, at jeg er doven :-)
      fik du støvsuget den bil? :-)

      Slet
    2. Nej, den er ikke støvsuget endnu. Men det kommer ... Engang! :-)

      Slet
  6. Lyder som en god kombi af egenskaber.
    håbe Ayla og du havde en god tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, det er en god kombination og vi havde en god gåtur :-)

      Slet
  7. Nope - du er ikke den eneste, tror faktisk jeg var indlagt næsten en uge med begge vores piger. Vi bøvlede med at få amningen i gang og dermed lidt gulsot og heldigvis var der dengang ressourcer til at man kunne tage sig af det. Mine piger siger også ofte til mig at fremdriftsreformen er min skyld pga alle de år jeg læste (og med fuld su)... Ak ja, det er selvfølgeligt dyrt at lade være, men man kan altså også effektivisere for vildt, vi er jo mennesker og ikke robotter

    SvarSlet
    Svar
    1. Pollyanna, ja det var tider dengang :-)

      Slet