fredag, juni 30, 2017

Elsk din krop

Jeg havde brug for at sidde stille, jeg fandt strikketøjet frem og så faldt jeg over en dokumentarserie på DR, Petra elsker sig selv. Min datter havde talt om den, og nu blev jeg nysgerrig. Alle 8 afsnit er set, og jeg har fulgt med på en rejse, som jeg helt sikkert tror, at mange kan genkende, desværre. Måske ikke alt, men flige af det. Petra har, så længe hun kan huske, ikke syntes om sin krop. Og det hæmmer hende. Hun synes ellers, at hun på mange andre måder er et godt menneske, men tankerne om kroppen fylder, og det sætter hun sig for at gøre noget ved. Hun får fedtfrysning af en delle, hun går til psykolog, hypnotisør, soul motion, åndedrætsterapi og taler med mange mennesker om deres kropsforhold. Hun ender med tre måneder efter at stå foran spejlet og så spørger hun sig selv; er denne krop perfekt? Nej det er den ikke, men den er min og jeg elsker den, jeg synes, jeg ser godt ud.

Og lige der gik det op for mig, at det er jo sådan, jeg altid har haft det. Jeg har haft mindreværd pga mange ting, og jeg har også troet, at hvis bare jeg tabte mig, hvis bare jeg trænede mere, så ville alt blive godt. Men jeg har aldrig talt grimt om min krop, jeg har faktisk godt kunnet lide mig selv (det meste af tiden) når jeg så mig selv i et spejl. Jeg er ikke blind for dellerne, som især nu sidder på min mave, jeg har altid været løs i kødet. Vi har en video, som landmanden har optaget af mig og vores to små børn, der deltager i mor-barngymnastik. Jeg siger jer, der er bølgegang både for og bag. Men jeg har altid haft et BMI, der ligger inden for det “normale”. Det er måske også derfor, man siger, at man ikke kan regne så meget med BMI, for det siger ikke noget om fedtfordelingen.

Jeg holder hjemmeferie i år og derfor har jeg haft lyst til at udfordre mig selv. Jeg vil gerne, at motion bliver en integreret del af min hverdag, fordi jo mere viden jeg får om forebyggelse af sygdomme, jo mere slås det fast, at motion er godt. PUNKTUM. Det er godt ved depression, som led i forebyggelse af Alzheimers sygdom, til vægttab, som afledningshjælp ved rygestop, til at sænke det lede kolesterol og hæve det gode kolesterol, til at sænke blodtrykket, til at forebygge arteriosclerose(forkalkning af årerne), til at øge muskelmassen og dermed give dig god modstandskraft ved sygdom osv. Og motion er ikke fitnesscentre eller maratonløb. Motion hver dag er gåture i rask tempo, havearbejde, støvsugning, cykelture osv. Og et par gange om ugen er det godt at få pulsen op, så man har svært ved at snakke.

Og jeg kan mærke, lige så snart at jeg gør det, så får jeg det bedre. Min krop føles anderledes (selv om den er løs i kødet) og jeg har det psykisk bedre. Så nu er jeg gået i gang, og devisen er, at hver gang jeg får motioneret, så er det godt, og hver gang jeg ikke får det gjort, så er der plads til, at jeg gør lidt mere en anden gang. Kort sagt ingen bebrejdelser, men en nysgerrighed på om jeg kan holde fast i gejsten på de travle dage.

Jeg vil tænke over min mad, jeg er sådan en, der kan spise uanede mængder uden at føle mig mæt, så jeg øver mig i langsomhed og nydelse af maden. Det er ikke nyt for mig, det har jeg forsøgt i lang tid. Jeg kender også mig selv, så jeg ved, at jeg er udpræget belønningsspiser og trøstespiser. Er jeg ked af det, spis. Er jeg sur på landmanden, spis. Har mine børn problemer, spis. Har der været travlt på arbejde, spis. OSV Jeg øver mig konstant i at stoppe op, lige før jeg køber den største slikpose/is/kage, og spørge mig selv, vil jeg virkelig det her? Og nogle gange vil jeg det, andre gange kan jeg nøjes med en mindre pose slik eller et lækkert stykke frugt eller en god rugbrødssnack med mørk chokolade i.

Om lidt kommer landmanden ind til frokost. Jeg vil nyde at smøre to tallerkener med rugbrød, æg, fisk til os begge, kødpålæg til landmanden og en ostemad til mig. Bagefter vil jeg få ordnet alle mine småærinder, der indebærer besøg i fire byer omkring mig (der er dage, hvor det ville være en fordel at bo i en storby). I går gjaldt det LOOP, gåtur på 4 km og hulahopring i sving (sammen med dellerne). I dag er en lang gåtur på programmet.

Hav en rigtig god dag.

DSC_4120DSC_4127DSC_4128

12 kommentarer:

  1. Det er godt, at du kan lide din krop. Det kan jeg ikke. MIN krop, altså ;-) - men jeg har nok indset, at jeg lige så godt kan acceptere den, for den bliver aldrig ung igen, og da slet ikke fast i kødet, som jeg ellers var, til jeg var næsten 50.
    Og så er jeg glad for, at du ikke fremhæver fitness som et must - jeg kan meget bedre lide al husmormotionen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg er vild med at min krop ikke svigter mig, men klarer de strabadser, som livet udsætter mig for. Faktisk er jeg taknemlig for det :-) Husmodermotion er god motion :-)

      Slet
  2. Den der med at spise kender jeg alt for godt. Og ideen om daglig motion, - som er SÅ god, når jeg kommer i gang, men som er så svær at holde fast i i det daglige.
    Ferien er en god tid at få startet nye, gode vaner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, hjemmeferie rummer mulighederne for at få greb om forhåbentlig nye vaner :-)

      Slet
  3. Det er godt, du kan lide din krop. Det er vigtigt for selvværdet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, det er nemlig godt for selvværdet.

      Slet
  4. Den dokumentar tror jeg da jeg skal kigge på - ja selvværd (mangel på) er en "sjov" fætter KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, jeg syntes i hvert fald at den gjorde mig klog på forskellige ting

      Slet
  5. Lene - jeg er så vild med dig (og dit løse kød :) :) - hvis ikke jeg var jyde, ville jeg nok sige, at jeg elsker dig lige som du er.

    Jeg har set nogle af Petras afsnit - hun er en lækker kvinde, synd at hun ikke selv kan se det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, hvor er du sød, tak :-) Og i lige måde.
      Jeg tror hun til sidst godt kan se det, men ja, hvor er det synd, når noget fylder for alt det smukke og skønne vi også rummer.

      Slet
  6. Jeg har aldrig synes om motion som motion. Jeg har aldrig synes det var skønt bagefter, men noget er ændret.
    Pludselig kan jeg mærke at det er godt for min krop. At hulahopringen hver morgen betyder jeg ikke længere har ondt i nakken, og at den personlige luksustræning sammen med to kolleger et par gange om ugen er fantastisk.
    Så godt at jeg blev en smule panisk ved tanken om en hel sommerferie uden træning. Så panisk at jeg har besluttet at opsøge det lokale LOOP center og så glad for hulahoprinigen, som er svær at pakke ned, at min kollega hjalp mig med at sammensætte et lille ferieprogram med elastikker, som jeg har gennemført hver morgen på sidste tur til Hamborg.
    Det er sjovt som sådan noget ændrer sig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, det er nemlig sjovt hvordan det ændrer sig. Hulahopringen skal jeg også have gang i, det lyder spændende at den har hjulpet på dine nakkesmerter. Dem får jeg også, så nu må jeg da i gang. Pøj pøj med din motion :-)

      Slet