tirsdag, september 26, 2017

Tankevækkende

  • at jeg læser på indkaldelsen, at jeg skal sørge for at få renset mine ører hos min læge før høreprøve, og alligevel vælger  ikke at gøre det (fordi det er svært at få tid og fordi jeg aldrig har gjort det før inden en høreprøve). Det kostede mig så lige 2 1/2 time på landevejen i går uden at få en høreprøve, fordi jeg skulle til Thisted, og fordi de ansatte ikke er læger og derfor ikke må rense øret for ørevoks og ørevoks forhindrer en ordentlig høreprøve  (hvilket jeg udmærket godt ved)
  • at Nakskov var den første by, som installerede vandtoilet, flere år før det kom til København (noget skulle jeg jo bruge de timer til, så det blev P1)
  • at toiletter kan gøres til en filosofisk betragtning om ideologier. Nu ved jeg hvordan franske, tyske og engelske toiletter som udgangspunkt er udformet, og dermed signalerer politiske, metafysiske og pragmatiske ideologier. (igen P1)
  • at det brev, jeg sendte til min datters svigermor i Skotland, kommer hurtigere frem, end hvis jeg sendte et brev til min datter og svigersøn i København.
  • at meteorologer tilsyneladende har så svært ved at forudsige vejret, så de er årsag til skiftevis bekymringer og glæde. De skifter mellem at love regn fra fredag og så love tørvejr helt frem til næste onsdag. Og regnen har vi absolut ikke brug for. I kan godt regne med, at der bliver færre kartofler i år, for jeg tror ikke bare, det er heroppe, at det er svært. Landmanden er ude hver aften med sin ATV (den har godt nok gjort sig fortjent som et godt køb) for at tjekke, hvor det er bedst at køre. 
  • at læse i Ståsteder, lige nu har jeg læst om Aristoteles og Kant som ståsteder. Det må jeg fundere over i et andet indlæg.
  • at læse om rehabilitering og sygeplejens rolle i dette i en anden bog. Jeg håber at få tid til at fundere over det på skrift for mig selv. Det er den måde, at det bundfælder sig.

Ikke flere tanker, jeg har inddraget min fridag ( i hvert fald seks timer) så jeg kan blive opdateret på nyt medicinmodul og blive inspireret af et oplæg om Fundamentals of Care. God tirsdag til dig.


PS Ayla mener absolut ikke, at vi kan undvære hende omkring os hele tiden. Så vi beholder forhindringen til køkkenet lidt endnu. Når landmanden får mindre travlt, er det næste træningspunkt, for den pynter ikke.

DSC_4574

16 kommentarer:

  1. Hold da op, hvor ærgerligt! I mit lægehus er det vist "bare" sygeplejersken, som skyller ører og dermed ikke særligt besværligt.
    Jeg må vist også have læst "ståsteder" - og det er skægt, i min sidste kommentar om "Sofies verden" sad jeg netop og tænkte på Løgstrup og " den etiske fordring", men jeg skrev det ikke, fordi jeg ville påvise at ordentlighed og ansvarlighed ikke kun er værdier i kristendommen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Henriette, i mit lægehus er det også sygeplejerskerne, der gør det. Men med til historien hører jo, som du og jeg ved, at man ofte skal have ørerne dryppet flere dage i træk før øreskylning. Det må jeg i gang med :-)
      Sjovt at vi tænkte på den samme :-9

      Slet
  2. Jamen, du kan da ikke selv rense ører på den grundige måde, kan du? Skulle du så have været hos din egen læge til øre-rens, før du gik til høreprøve?? Det lyder da tosset, at du ikke kan få renset ører i forbindelse med høreprøven. Ikke mindst fordi du skal køre så langt! Det var synd for dig.
    Tak for dine tankevækkere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, det kunne jeg nok, men jeg kan skal have en til at kigge mig i ørerne bagefter, så nu har jeg bestilt tid. De kunne jo ikke gøre andet, de må ikke skylle ører. Det er nemlig ikke "bare lige". Man kan blive meget dårlig hvis vandet er for koldt eller varmt og man skal have dryppet ører flere dage i træk inden.
      Selv tak :-)

      Slet
  3. Ej, må Ayla ikke være i køkkenet? Det er jo ikke til at være hund på de betingelser ;-) Jeg har en fast køkkenskriver / spildopsamler. Det er ret hyggeligt, men selvfølgelig skal vi lige passe på, vi ikke skvatter over hende, når vi svinger rundt med de varme gryder.
    Øv, med den lange tur pga. urensede ører. På mine indkaldelser står ikke, at øret SKAL renses, men at undersøgelsen bliver opgivet, hvis der er ørevoks. Så må man selv gætte, om ørerens er nødvendigt ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, du har ikke en landhund, så ændrer man mening (det gjorde jeg nemlig) Ayla kommer skam ind om aftenen hos landmanden, når hun er tørret og smidt det værste snavs i bryggerset.
      ja øv, men jeg havde jo fået besked om det. Læs uddybende i min kommentar hos Betty. Håber du ikke har for meget ørevoks :-)

      Slet
  4. Det er da utroligt, at de ikke kunne rense dine ører, især når du var kørt den lange vej. Det er meget uflexibelt, tror nok jeg havde sagt et par mindre pæne ord.
    Dejligt med dine tankevækkere, apropos post, jeg sendte i sidste uge et brev fra Luxembourg til København, det tog to dage, i sommer sendte jeg er fra Thyholm til København det tog otte dage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, de må jo ikke, og de havde jo skrevet det. Se evt uddybende svar i min kommentar til Betty :-)
      Tak, ja er det ikke utroligt, postdamen og jeg grinte også noget af det, men vi skriver for få breve, så der er ikke økonomi i det.

      Slet
  5. Åh, jeg sender dig lige et par tanker vedr. Thisted; der tilbragte jeg en god del af min barndom når jeg skulle ha' tjekket ører. Mindes stadig overlægen, der fik et vækkeur til at bimle for at se om jeg mon registrerede det...
    Jeg vil - bortset fra det - gerne høre mere om de ståsteder?

    SvarSlet
    Svar
    1. Maude, næste gang vil jeg have tid til at nyde turen over Vejlerne og byen :-)
      Du får lov til at få indblik i mine tanker om bogen :-)

      Slet
  6. Herlige hverdagsbetragtninger, - man kan sandelig blive klog af P1. Faktisk er der SÅ mange gode radioudsendelser, at jeg slet ikke kan nå at høre og følge dem, jeg har lyst til på podcast, selv jeg prøver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg er endnu ikke kommet til at finde ud af at downloade podcast, måske skulle det være en udfordringsopgave :-)

      Slet
  7. Øv med ørerne og øv med vejret. Lige nu har vi et hidsigt tordenvejr lige oppe over os med heftig regn her ... i forgårs lovede de sol og tørvejr onsdag formiddag. Jeg undrer mig en del over, hvorfor det er så svært for de professionelle - de siger jo hele tiden, at de får bedre og bedre værktøjer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, vi har heldigvis ikke haft regn, men de truer voldsomt med det i morgen, så hele staben har lovet at køre længe. Til gengæld har jeg lovet at købe pizzaer :-)

      Slet
  8. Det var da øv med ørene...det sker garanteret ikke igen. Vejret: Tjae som Storm P. sagde: "Alle snakker om vejret , men ingen gør noget ved det" Her i huset er markfolkene ellers enige om at DMI´s nattevagt kun kan se regn, for hver morgen er der masser af regn på, hvilket så bliver fjernet op af dagen, for at være på næste morgen igen.... Forleden aften var jeg til høstgudstjeneste i Blegind kirke. Flere af byens kvinder havde pyntet kirken med blomster fra haven, det var bare så smukt og stemnings fyldt. Men da præsten sagde: og vi takker for sol og regn...da tænkte jeg, ja ja lidt mindre regn ku nu nok ha gjort det. Men en dejlig gudstjeneste der sluttede i våbenhuset med kaffe og æblekage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Joan, det sker nemlig ikke igen :-)
      Det lyder dejligt med jeres høstgudstjeneste, men ja lidt mindre regn kunne vi godt have brugt.

      Slet