lørdag, december 30, 2017

Så kom frosten

men den måtte gerne have været her hele julen. Luften mærkes anderledes, der er glat udenfor, og derfor var det nok også lidt vel kålhøgen af mig, at jeg ville gå tur med Ayla. Ayla er god til mange ting, hun var på sin første gåsejagt i forgårs og fik lov til at apportere. Hun er dog fuld af krudt og er ikke så god til at høre, når jeg siger noget. Vi er ikke de bedste venner, for jeg har efterhånden fået meget pænt tøj snavset til, fordi hun mener, at hun skal byde mig velkommen med at hoppe op ad mig. Så nu er rutinen, at jeg kører bilen i garagen, åbner døren lidt og råber til landmanden om at holde ved Ayla. Så kommer jeg ind i ro og mag, skifter tøj og går ud og hilser på den unge dame.

DSC_4947

Ayla må have cirkusblod i sig, for hun kan danse på bagbenene i lang tid af lutter glæde over at se landmanden eller mig. Derudover har hun fundet ud af, at med et lille hop (vi har endnu til gode at se det, vi kan blot høre det) så står hun oppe på bryggersbordet. Oprindeligt udviklede hun teknikken for at komme op på hjørnebordet, hvor der er en hylde ovenover, hvor tyggeben og knaseben lå (det gør de så ikke mere). Landmanden havde ladet hende være i bryggerset, da vi var ude og kigge på sovesofa før jul. Jeg gik ind af den anden dør, da vi kom hjem, og kunne straks høre vand, der løb fra bryggerset. Da jeg kom ud i bryggerset, stod Ayla oppe på bordet ud mod gårdspladsen, alle potteplanterne lå spredt rundt omkring, flere potter lå smadrede på gulvet, vandet fossede ned i håndvasken, Ayla havde helt sikkert haft sine poter dernede, for der var vand og våde hundepoter ud over hele gulvet. Landmanden var ikke særlig populær den aften.

DSC_4949

Nå men tilbage til vores gåtur. Den blev meget kort, for kombinationen af en ivrig jagthund, som ville suse af sted med næsen i jorden og krydse frem og tilbage afhængig af spor og så en landmandsfrue, der forsøgte at holde sig oprejst på den glatte vej, føltes til sidst lidt for farligt. Jeg skulle jo nødigt brække et ben før aftenvagt i dag og nattevagt i morgen. Så Ayla kom i hundegård (jævnfør erfaringerne fra forrige afsnit), det var hun ikke tilfreds med, det måtte hun så lære at blive. Imens fik jeg gået en god tur, trukket frisk luft ned i lungerne og fik kroppen godt arbejdet igennem. Nu er jeg klar til aftenvagt, posen med uniform og sandaler står herhjemme, fordi jeg sidste nat og næste nat har tilkaldevagt, i fald en af mine kolleger skal til Aarhus med en patient til trombektomi.

DSC_4951

Jeg har også nået at se nytårsbagedyst under dynen i sofaen og spise småkager. En juledag lige efter mit hoved. God 5. juledag til dig.

IMG_20171230_095152_499

8 kommentarer:

  1. Vi har desværre ingen frost, men takket være dig kan jeg nu mærke minusgraderne kradse lidt i næseborene! ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Maude, frosten er vist også på retur, men den var skøn så længe det varede :-)

      Slet
  2. Åh de kære hunde...ja man glemmer helt hvordan det er at ha hvalp/ung hund...vores fylder 11 lige om lidt... en ældre dame fuld af krudt. Orker jeg en hvalp når den tid kommer ??? Her har det også været glat som bare pokker...der bliver ikke saltet selvom det er den vej der fører til motorvejen. (det har århus kommune nok ikke opdaget) Vi får den nye Beder Bering vej ikke langt herfra, ca 300 meter...så bliver der stille her forbi. Godt nytår til dig og dine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Joan, vi havde ikke planer om en ny hund, men Istvan døde jo for tidligt, så gemalen var ikke færdig med at have hund :-) Tak og i lige måde

      Slet
  3. Kulden sniger sig ganske langsomt ind her, men hvilken vej det går i morgen, har jeg ingen anelse om. Endnu.
    Jeg forstår godt, at en jæger er nødt til at have en hund, men dine små episoder her bekræfter mig i, at jeg aldrig skal have hund. Det er ret morsomt at læse om, men være 'offeret' - ellers tak :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, og siden i går eftermiddags har det regnet, ingen frostsmukke veje.
      Næh, havde jeg ikke været gift med en jæger, så havde vi nok heller ikke haft hund mere :-)

      Slet
  4. Kære Lene Godt Nytår og god arbejdslyst - tak for gode ord på
    Bloggen KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette, tak og godt nytår også til dig :-)

      Slet