mandag, januar 15, 2018

Fri mandag eller fredag?

Da bilen kørte ind i garagen, nævnte radioværten, at en tidligere kollega havde valgt at holde fri hver mandag i januar måned, og det kunne hun faktisk også godt tænke sig. Og så tænkte jeg; jeg vil da hellere have fri hver fredag op til friweekender. Jeg kan sagtens se fordelene, man behøvede ikke at gå så tidligt i seng søndag aften og kunne strække weekenden lidt længere. Men omvendt så vil jeg hellere i gang mandag og så have en fridag midt på ugen eller om fredagen, for så begynder weekenden allerede torsdag aften. Eller hvad? Hvad tænker du?

Vi er alt for få på arbejde, det midlertidige ansættelsesstop betød, at vi havde en del stillinger, som ikke måtte genbesættes, da folk sagde op eller gik på barsel (vi er en produktiv afdelingen på mange måder, og vi sørger i hvert fald for mange nye børn). Nu er ansættelsesstoppet heldigvis ophævet, så til marts ser vi frem til at få nye kolleger. Indtil da knokles der, og indimellem er det bare så urimelige vilkår for mine kolleger. I dag forsøgte jeg at hjælpe der, hvor der var behov. Så jeg guidede en ny koordinator de første fire timer på hendes første dag med den tjans, jeg forsøgte at finde afløsere til aftenvagten, jeg sørgede for at en patient blev hjulpet til at få tømt sin blære med kateter, jeg overtog midlertidig modtagelse af en patient, så en kollega kunne få frokost, jeg gik til trombolyse, jeg hjalp kollega med at få sendt nogle prøver, vi ikke så tit tager, det rette sted hen. Lidt af hvert, her og der, og skridttælleren nåede op over de 7000 skridt.

DSC_5021

Jeg talte også med en tidligere patient i telefon, vedkommende var så træt af at tanken om at overse signaler på en ny blodprop fyldte hele tiden, så hver et lille kropssignal blev gransket. Vedkommende havde tidligere arbejdet med mennesker med blodpropper i hjernen, og jeg kunne sagtens følge vedkommende. Jeg tror også, jeg ville have så meget fokus på kroppens signaler. Jeg kunne blot lytte og fortælle, at det studie vi har lavet, netop viser, at rigtig mange skal lære at stole på deres krop på ny, samtidig med at vi også siger, at de hellere må ringe 112 en gang for meget end for lidt. Om det hjalp ved jeg ikke, men patienten takkede for en god samtale.

Jeg håber virkelig, at vi får held med at finde penge til en apopleksiskole eller hvad vi nu skal kalde den. Indenfor hjertesygdomme kalder man det hjerterehabilitering, men hjernerehabilitering forbindes med patienter, som er hårdere ramt af deres blodprop eller blødning i hjernen, og som har brug for langvarig genoptræning. De tanker, vi har, er noget lig hjerterehabilitering, hvor patienterne deltager i et forløb over en kort periode med undervisning, motion og samtaler med andre patienter. Min leder har sagt, at hun vil gøre alt for, at min vision og mangeårige drøm går i opfyldelse, inden jeg går på pension, så vi arbejder ufortrødent videre med at finde argumenter (og penge) til det.

Mens du har læst, er du sikkert kommet til en konklusion, vil du helst have fri fredag, mandag eller midt på ugen, hvis du kunne? God aften til dig.

PS Tingfindergenet har haft travlt i denne uge, Nu er begge mine forsvundne hjemmestrikkede sjaler fundet , ligeså mit hjemmestrikket pandebånd, nu mangler jeg bare at finde en cardigan – ikke hjemmestrikket (har for stort et hus med for lidt overblik over, hvad jeg har i gemmerne) Men her får du et billede af min yndlingssweater, ikke hjemmestrikket, men superlækker at have på og en af de fødselsdagsgaver, jeg selv købte for dubletgaver.

DSC_5019

11 kommentarer:

  1. Onsdag! Helt klart onsdag. To dages arbejde - fri - to dages arbejde - fri fri - det er perfekt. Synes jeg: Aldrig en lang uge, men kun superkorte, føles det som :-)
    Hvor er jeg glad på jeres vegne over, at I endelig kan få lidt flere hænder på afdelingen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, onsdag er jeg også med på :-)
      Faktisk er de fleste, vi skal ansætte, ikke ekstra, vi har bare ikke måttet ansætte nye for dem, der rejste.Men vi får lov til at få en ekstra i en periode.

      Slet
  2. Lige nu vil jeg helst bare have fri, - nej, spøg til side. Jeg tror, jeg ville fortrække fredag eller måske en onsdag. Onsdagsfridage bliver jo ikke ædt op af de mange skæve helligdage, der ligger på mandage og fredage:)
    Jeg synes, det er imponerende, hvad I klarer på jeres afdeling, og at I stadig kan holde på personale.
    Sikke da en god idé med din "skole". Det krydser jeg fingre for, at I får etableret. Hvad med at søge TRYG-fonden eller andre fonde?

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, du skal da have flere måneder fri, hvis det stod til mig :-)
      Faktisk er jeg også imponeret, at det først er nu, at flere af de erfarne søger nye græsgange. Heldigvis startede det ikke en bølge ;-)
      Hvis ikke vi får pengene fra den pulje, vi håber, så er TRYGfonden et godt bud.

      Slet
  3. Jeg har onsdag fri, og det er fast, den vil jeg ikke bytte væk.

    Er vild med din tanke omkring et opfølgende forløb. Var det mig ville jeg straks sige ja tak. Ved hvordan jeg har det omkring min diabetes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, det kan jeg godt forstå. Og tak, jeg håber, vi får det op at stå. jeg underviser jo nogle af vores tidligere patienter sammen med en diætist, og jeg kan se, at de slås med de samme problemer og stiller de samme spørgsmål.

      Slet
  4. Hanne, ja til marts er vi tilbage til den vanlige normering, som også er for lav, men den er bedre end det vi har nu.
    Med de hurtige indlæggelseforløb er der brug for opfølgning efter min mening. Egen læge kan ikke altid svare på de her spørgsmål, som dukker op.

    SvarSlet
  5. Dengang jeg stadig kunne arbejde, arbejdede jeg syv dag og havde fri i syv. Tit byttede jeg en enkelt vagt med den, der arbejdede i modsat uge - og der var torsdag populær. En fridag lige midt i en arbejdsuge gør en kæmpestor positiv forskel :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Randi, en fridag midt i ugen gør nemlig en forskel, og jeg er jo vant til hverdagsfridage , fordi jeg dels arbejder i weekenden, dels arbejder på 30 timer /ugen, og jeg skønner meget på dem :-)

      Slet
  6. I må altså gerne klappe jer selv og hinanden på skulderen for jeres megaindsats for at få enderne til at mødes og jeres konstruktive holdning!
    Mht. fridag tror jeg, at jeg ville have en fredag eller en mandag, for så kunne jeg holde dampen oppe de fire dage i træk. Hvis ugen skulle brydes op med en onsdagsfridag, kunne jeg vist godt komme i for meget fredagshumør to gange om ugen.
    Men jeg ved det jo ikke, for jeg har aldrig prøvet andet end at arbejde fem dage 8-16. Om knap to år kan det være, jeg vil gøre disse overvejelser til mine for at trappe lidt ned. Nu ser vi.

    SvarSlet
  7. Hvis det skulle være en fast dag ville jeg gå efter onsdag, men jeg holder nok allermest af at de skifter. Min friuge hver 12. uge derimod er jeg ikke specielt øm over. Jeg vil hellere have dagene spredt, så skemalægger på min afdeling ved at hun gerne må sætte mig på skemaet i friugerne, hvis bare jeg så kan få dagene på et andet tidspunkt.

    SvarSlet