fredag, februar 02, 2018

Fredag i punktform

  • Det er jo en meget sigende overskrift, og ganske sand, det er jo fredag i dag.
  • Kan jeg mon notere et eller andet sted i min hjerne, at jeg allerede nu kan se, at det var en meget dum ide ikke at tjekke hele sin arbejdskalender, inden man springer ud i at bytte fridage.
  • Jeg har haft to gode dage med introduktion af dygtige nye kolleger, som begge har været studerende hos os. Det er dog hårdt at stå lidt på sidelinjen og se sine kolleger få mere og mere hektiske røde kinder over de udfordringer, de møder i løbet af dagen. Heldigvis kommer jeg ind i kampen i weekenden, og jeg overtog også arbejdsopgaver over middag og sendte mine nye kolleger ind for at hjælpe kollegerne.
  • Jeg har lovet, at jeg køber rundstykker i morgen på vej til arbejde. Det har jeg så bare at huske, sedlen er lagt midt på køkkenbordet.
  • Selvom jeg synes, at jeg har forliget mig med det, så gav det alligevel et stik i hjertet, da den mulighed jeg ville have ønsket var der, da jeg blev færdig med diplomuddannelsen, nu er en realitet. Nemlig en kandidatuddannelse i sygepleje på deltid, dvs. over fire år og med ugentlig 25 timers arbejde i sin afdeling ved siden af studiet.
  • Aftensmaden i aften er dejlig nem, jeg har nemlig købt stjerneskud hos den lokale købmand.
  • Jeg er blevet færdig med næste bog i litteraturkredsen; en ældre bog af Troels Kløvedal, en biografi om hans barndom og ungdom, Den tynde hud. Sikke dog en grum historie, og hvor må det have sat spor i krop og sjæl. Og derfor tilgiver jeg ham også, at han i de sidste afsnit for mig virker meget “se mig, jeg er bare god”. At man kan komme ud af en barndom med oplevelser, ingen børn skulle opleve og så stadig have et lyst sind og en lyst til at udvikle sig og udvide sin horisont, det er imponerende. En bog, der er let læst og godt skrevet.
  • God weekend til dig.

DSC_5091

14 kommentarer:

  1. Det glæder mig, at du (tilsyneladende) har brudt dig om at læse en biografi. Jeg har også læst den omtalte bog af Kløvedal og kan kun give dig ret. Lige om lidt går jeg i gang med hans "Alle mine morgener på jorden", som er hans seneste (skrevet efter han blev ramt af ALS) og som jeg glæder mig til at læse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, og jeg havde ikke valgt den, hvis ikke jeg skulle :-)

      Slet
  2. Rigtig god weekend i lige måde! ❤️

    SvarSlet
  3. God ide med kandidatgraden, men Hvorden fungere den kandidat og uddannelses loft? Ikke at jeg skal bruge det men tanke.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, tak, jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår dit spørgsmål. Kandidatuddannelsen kan som sygeplejerske bruges i stillinger som min. Normalt er den på 2 år væk fra afdelingen, og der har min afdelingen ikke kunnet klare sig uden mig eller nogen af de andre erfarne for den sags skyld.

      Slet
    2. Tænkte bare på regeringens uddannelses loft om ikke kandidatgraden var/er påvirket af det?

      Slet
    3. Anette, ikke i forhold til sygepleje, for kandidat er en "højere" uddannelse end bachelor, så det er en overbygning på sygeplejerskeuddannelsen

      Slet
    4. Nå ja, lige som kandidat til læreruddannelsen selvfølgelig.

      Slet
  4. Jeg læste Den tynde hud for mange år siden og kan huske, at beretningen om Kløvedals hårde barndom berørte mig meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Randi, det er en barsk fortælling.

      Slet
  5. Sikke læseoplevelser du har fået ved at udfordre dig selv med læseklubben.
    Det er hårdt at uddanne sig ved siden af arbejde, selvom det jo også kan give god mening. Jeg tog selv læreruddannelsen ved siden af fuldtidsarbejde som lærer. Det var tungt. Og jeg gør aldrig noget lignende igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det er så godt :-)
      Hvor er du bare sej. det er virkelig godt gået.

      Slet