tirsdag, april 03, 2018

Snefnug, fordybelse, sortering

Udenfor danser snefnuggene rundt i luften. Kortvarigt er deres dans, for når de møder jorden, smelter de. Lastbilen, der skal læsses med spisekartofler holder henne ved kartoffelhusets port. Jeg kan høre trucksen køre frem og tilbage for at sætte de store bigbags på vognen.

Mine planer måtte ændres her til morgen, landmanden startede med at kaste op og have kulderystelser, da han sorterede. Så nu har jeg været vikar ved kartoffelsortereren i et par timer. Det betyder så også, at cafeaftalen i eftermiddag er aflyst, for jeg havde et regnskab og nogle andre småting, der skulle være færdig inden da. Og jeg orker ikke at være presset i min ferie, så jeg er sikker på at min studieveninde og jeg nok skal finde en anden dag. Heldigvis ser det ud til, at et par timers søvn har hjulpet på landmandens tilstand, men jeg står standby.

I går gik jeg helt ind i bøgernes verden, min gave fra landmanden Inden vi blev jeres af Lisa Wingate blev læst på en dag. Bogen er fiktion, men baggrunden for handlingen er desværre ikke. En kvinde, som blandt andet blev konsulteret af præsidentfruen Eleanor Roosevelt, og blev rost for sit syn på adoption og især at børn fra fattige kår ikke var andenrangsmennesker, viste sig at tjene penge på illegale adoptioner og bortførte børn fra fattige kår eller fik deres mødre til at skrive under på overleveringsaftaler, mens de var sløve af medicin i forbindelse med fødsler. Bogen er bygget om nutid og datid, den skifter mellem en ung kvindes tilbagevenden til Sydstaterne for at støtte sine forældre under faderens sygdom og så en gammel dames tilbageblik til barndommen. Jeg syntes om handlingen, jeg syntes om sproget og jeg nød læseoplevelsen, så den kan jeg godt anbefale.

Må du få en god tirsdag med gode oplevelser.

DSC_5266

12 kommentarer:

  1. Nå, nu er det jeres tur til sne ... vejret har lidt travlt, hvis det skal nå at blive 14 grader i morgen :-)
    Håber din landmand snart er helt okay igen - og at du ikke bliver smittet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, men det bliver ikke rigtig til noget. Men man ved jo aldrig; da jeg holdt 18 års fødselsdagsfest midt i april var der snestorm ;-)
      Han har i hvert fald afløst mig, så nu overspringshandler jeg før regnskabet angribes :-)

      Slet
  2. Uh, bare Landmanden nu ikke er for hurtig til at trække i arbejdstøjet igen. Han skulle nødigt gå ned igen - og smitte dig. Det lyder som en ret grum historie, du har læst. Men grumme historier kan jo sagten være smukt skrevet og en nydelse at læse :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, det lader til at være gået over, så det er heldigt sluppet.
      Det grumme ligger i at der er en virkelighed bag, selve historien er langt blidere end krimierne, jeg før læste.

      Slet
  3. Godbedring til landmanden.

    Bogen lyder både tankevækkende og skræmmende.

    SvarSlet
  4. Den lyder spændende! Jeg har læst en autentisk børnehjemsbogs beretning for nylig, af den positive slags. Fantastisk anderledes og livsbekræftende! :-)

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. A, jeg syntes den var spændende. Og jeg helt klart til positive bøger.

      Slet
  5. Det er da skønt at kunne træde til, når der er behov. Håber, han hurtigt er på benene igen.
    Tak for tippet med bogen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, han slap med nogle timer på langs. Og selv tak :-)

      Slet
  6. Den bog må jeg læse. Tak for anbefalingen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Randi, og så vil jeg glæde mig til at høre om din oplevelse :-)

      Slet