tag:blogger.com,1999:blog-33718160.post5929348955797451724..comments2024-03-27T11:02:57.699+01:00Comments on Underet er, at vi er til: KUNDER I BUTIKKENLenehttp://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comBlogger30125tag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-14984339839268231592014-04-03T20:21:11.962+02:002014-04-03T20:21:11.962+02:00Selv tak Anette, jeres kommentarer har sat gang i ...Selv tak Anette, jeres kommentarer har sat gang i en proces i mig.Og lad os holde fast i ordet patient.Lenehttps://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-55520092630046876432014-04-03T20:19:58.768+02:002014-04-03T20:19:58.768+02:00Selv tak Ketty, jeg bliver så glad, når nogen også...Selv tak Ketty, jeg bliver så glad, når nogen også fortæller de gode historier, for de er der. <br />Lenehttps://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-42166070992874150612014-04-03T20:18:57.301+02:002014-04-03T20:18:57.301+02:00Selv tak Abildjyde, som flere er inde på er det in...Selv tak Abildjyde, som flere er inde på er det information der er afgørende. Jeg plejer at gøre opmærksom på fra dagens start at eks. stuegang foregår hele dagen, så man kan ikke forvente udskrivelse eller afklaring om formiddagen. Det plejer at hjælpeLenehttps://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-14718937225706118742014-04-03T20:16:31.878+02:002014-04-03T20:16:31.878+02:00Selv tak Ditte, og jeres ord har gjort mig opmærks...Selv tak Ditte, og jeres ord har gjort mig opmærksom på at vi skal være mere tydelig i at når vi bestiller akut undersøgelser, sker det fordi vi ellers ikke får dem lavet under indlæggelse.Lenehttps://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-57128549021427711542014-04-03T20:15:35.806+02:002014-04-03T20:15:35.806+02:00Tak Garnløkken, information er vist nøgleordet her...Tak Garnløkken, information er vist nøgleordet her, som du også er inde på. Jeg har selv oplevet i en skadestue, hvor en sygeplejerske kom ud og orienterede om ventetider. Det gjorde en verden til forskel.Lenehttps://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-75222848906720882132014-04-03T20:14:19.820+02:002014-04-03T20:14:19.820+02:00Tak Ellen, I har ret, og jeg vil snakke med mine t...Tak Ellen, I har ret, og jeg vil snakke med mine tværfaglige kolleger om dette.Lenehttps://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-82124892066934142302014-04-03T20:13:43.573+02:002014-04-03T20:13:43.573+02:00Tak Annette, dine ord satte tanker i gang, for ska...Tak Annette, dine ord satte tanker i gang, for skal patienten forstår det arbejde? Eller er det mig, der skal arbejde med at få informationerne gjort bedre, så vi ikke giver et forkert indtryk i vores ordvalg?Lenehttps://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-6934984480771431062014-04-03T20:10:20.682+02:002014-04-03T20:10:20.682+02:00Tak Else, jeg tror at det er angst og manglende in...Tak Else, jeg tror at det er angst og manglende information om hvorfor undersøgelsen skal laves og hvor hurtig den SKAL laves. Så ja, vi skal få sat ord på og hjælpe til at få sat ord på.Lenehttps://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-90708189374363808322014-04-03T20:09:08.314+02:002014-04-03T20:09:08.314+02:00Fruen i midten, jeg har tænkt meget over ordet aku...Fruen i midten, jeg har tænkt meget over ordet akut. Grunden til at ordet dukker op her, er at vi skal bestille undersøgelsen som akut ( når den skal foregå under indlæggelsen, som jo ofte kun er 2-3 dage hos os), men i teksten redegøres for årsagen til henvisningen og det er de ord, der afgør om det er her og nu, eller om det kan vente til næste dag. Jeg vil gå tilbage til min afdeling og dele de her tanker med dem.Lenehttps://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-69867127910019409332014-04-03T20:06:38.221+02:002014-04-03T20:06:38.221+02:00Anonym, godt skrevet, økonomiske termer skal holde...Anonym, godt skrevet, økonomiske termer skal holdes på chefgangen og de faglige termer skal i højsæde der hvor faget udøves.Lenehttps://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-76411868000389343942014-04-03T20:05:27.368+02:002014-04-03T20:05:27.368+02:00Anonym, og jeg bliver så ked af at høre om sådanne...Anonym, og jeg bliver så ked af at høre om sådanne historier. Det er ikke i orden, og jeg håber at de få gange jeg blev vred indeni, at jeg formåede at opføre mig ordentlig overfor pårørende. Vi er de professionelle, vi skal kunne håndtere de svære situationer også.Lenehttps://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-21169442843922759322014-04-03T20:03:43.161+02:002014-04-03T20:03:43.161+02:00Overleveren, jeg er enig med dig, at det ikke nytt...Overleveren, jeg er enig med dig, at det ikke nytter noget, at patienten og pårørende skal bekymre sig om andet end det de står i. Og jeg synes din tidl. læge har fat i noget af det rigtige.Lenehttps://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-1254975688067876372014-04-03T20:01:09.879+02:002014-04-03T20:01:09.879+02:00Tak Inge, og jeg er enig med dig i, at angsten og ...Tak Inge, og jeg er enig med dig i, at angsten og presset for patient og pårørende gør, at det er svært at forstå, at undersøgelser ikke altid sker i det tempo, man selv forventer.Lenehttps://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-55006087753892057012014-04-03T19:59:54.392+02:002014-04-03T19:59:54.392+02:00Tak Betty. Faktisk tror jeg ikke at man skal fortæ...Tak Betty. Faktisk tror jeg ikke at man skal fortælle så meget om alt det, der er årsag til forsinkelse, nok mere fortælle at der er forsinkelser, eller som hos os, at akut og akut er to forskellige tingLenehttps://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-62793103524129275382014-04-03T19:58:46.537+02:002014-04-03T19:58:46.537+02:00Selv tak Charlotte, jeg er glad for at ordene vækk...Selv tak Charlotte, jeg er glad for at ordene vækker genklang hos dig :-)Lenehttps://www.blogger.com/profile/00722170615968818888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-25584968876426606092014-04-02T14:23:45.000+02:002014-04-02T14:23:45.000+02:00Rigtig mange spændende svar du får Lene :-) Dejlig...Rigtig mange spændende svar du får Lene :-) Dejligt med noget at reflektere over for både dig og dine læsere. Ellen skriver "Når jeg er kunde, er jeg det frivilligt," Jeg tænker lignende om at være gæst - når jeg er gæst er jeg enten inviteret (og kan takke ja eller nej) eller har inviteret mig selv. Det billede kan jeg ikke anvende på en god måde som pårørende eller patient på et hospital så måske det bedste er at holde fast i begrebet patienter. Qua mit daglige arbejde kan jeg sagtens se hvorfra kundebegrebet kommer - det kommer jo bl.a fra LEAN, Balanced Scorecard osv. og det er der mange gode ting i - hvis det forstås og bruges som tilsigtet ellers opstår der jo samme forvirring som der tydeligvis er omkring begrebet "akut" Endnu en gang TAK for dette tankevækkende indlæg. KH AnetteAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-67594986193864297012014-04-02T11:55:45.942+02:002014-04-02T11:55:45.942+02:00Åh hvor er jeg enig med dig. Skal skynde mig at fo...Åh hvor er jeg enig med dig. Skal skynde mig at fortælle, at jeg ikke er ansat i sygehusvæsnet, men kun har oplevet det fra patientsiden. <br /><br />Og vi er ikke kunder, vi har ikke selv en stor viden om, hvad der er galt og hvad der skal til for at vi kan vende tilbage til vores egen tilværelse igen. Vi har virkelig brug for jeres hjælp, jeres ekspertise og jeres vejledning. <br /><br />Personligt kan jeg kun fortælle om gode forløb som patient, god information, oplevelsen af at der var tid, og tid til at fortælle - og genfortælle til manden (da jeg var sløv af morfin), og ikke blev sendt hjem før end den rette tid var. <br /><br />Desværre hører vi kun om alle de negative oplevelser, folks frustrationer (måske fordi de ikke får deres vilje), det kunne være rigtig godt med en omgang positive og gode oplevelser - både fra personale og patient-siden.<br /><br />Tak for et supergodt indlæg :-)Kettyhttps://www.blogger.com/profile/10138714098714658526noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-914770923337697602014-04-02T10:46:35.285+02:002014-04-02T10:46:35.285+02:00Et fantastisk indlæg - fyldt med mange gode tanker...Et fantastisk indlæg - fyldt med mange gode tanker fra virkeligheden.<br /><br />Jeg ved ikke hvordan jeg vil reagere i en given situation, før jeg står der, vil gerne kunne planlægge, men det er jo ikke muligt. <br /><br />Når jeg tænker på hospitaler og deres personale, har jeg som oftest ondt af dem, da jeg har alt for mange af de skræmme billeder på nethinden, hvor personalet ikke har tiden til "gæsten", da der skal skrives rapporter, eller andet administrativt. Blandt andet en manglende stuegang eller lignende. Jeg ser det jo som den der venter på en udredning, eller som pårørende, jeg kan ikke se hvor syg nabo patienten er. Jeg vil jo gerne hjem og det med noget konkret. Allerhelst med diagnosen, du er rask, og det for altid. Dog ville jeg være ked af at tænke det som en forretning, for her er det en bundlinje med 2 streger under, det kan jeg ikke forene med et menneske, for ingen er ens, vi tanker og er meget forskellige. Det skal du som personalet kunne tackle, og det er en stor opgave.<br />Dit indlæg har givet stof til eftertanke. Tusind tak.Karinhttps://www.blogger.com/profile/05231111894670972705noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-20372110295633819202014-04-02T01:02:54.480+02:002014-04-02T01:02:54.480+02:00Kundebegrebet hører efter min mening slet ikke til...Kundebegrebet hører efter min mening slet ikke til i det offentlige. Og slet ikke i sundhedsvæsnet. Som kunde er du ligeværdig og, som ovenfor nævnt, er du ikke tilfreds, så går du et andet sted hen. <br />Som patient er du helt afhængig af personalet og systemet. Uro og angst kan selvfølgelig give sig udtryk på mange måder - blandt andet som vrede og irritation. Manglende viden om arbejdsgangen ligeså. Jeg er absolut enig i at ordet akut kun har en mening: Lige her og nu. Det vil jeg tro gælder for de fleste patienter og pårørende, så måske skulle man overveje at bruge to forskellige betegnelser. Tak for (endnu) et interessant indlæg.Benedictehttps://www.blogger.com/profile/12569663296460147348noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-82956272280027264992014-04-01T22:58:48.919+02:002014-04-01T22:58:48.919+02:00Ja Lene du berører et meget aktuelt emne, og jeg s...Ja Lene du berører et meget aktuelt emne, og jeg sidder som patient og kan fuldt ud forstå dig. Jeg mener heller ikke at jeg er en kunde. <br />Jeg har en datter der er læge, og kender den anden side, hvor man ikke har tid til at gå på toilettet, eller få spist sin mad rettidig. Mit forslag ville være, at der blev orienteret om, hvis der kommer noget akut, og man derfor skal vente, for man er ikke akut mere. <br />Jeg tænker på en situation, hvor min mand og jeg sidder i venteværelset på sygehuset ( vi kom fra røngent) vi sidder 6 personer alle pensionister, og der er en, der er fuldstændig urimelig over ventetiden, jeg betror ham så, at selv om døren er lukket sidder de ikke og triller tommelfingre, men de arbejderat for fuld tryk, og vi har jo tiden til at sidde der, vi skal jo ikke på arbejde eller hente børn, det fik ham da til at falde lidt ned.Lykke Thomsenhttps://www.blogger.com/profile/13747577604207277290noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-59101610417572375212014-04-01T19:47:49.239+02:002014-04-01T19:47:49.239+02:00Rigtig godt indlæg!
Vi er ABsolut ikke kunder! Når...Rigtig godt indlæg!<br />Vi er ABsolut ikke kunder! Når jeg er kunde, er jeg det frivilligt, og det er jeg ikke i et behandlingsforløb. At jeg så tager imod behandlingstilbuddet, er en selvfølge fra min side, men det gør mig ikke til kunde. <br />Men ... jeg er enig med Fruen i Midten: Hvis akut og akut er to ting, burde man nok finde et andet navn for det, der alligevel ikke er så akut. Ellenhttps://www.blogger.com/profile/12198731547847453665noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-46831941569092982882014-04-01T14:59:52.396+02:002014-04-01T14:59:52.396+02:00Lene – sikke et spændende blog indlæg – tak for de...Lene – sikke et spændende blog indlæg – tak for det :-)<br /><br />Hvis man læser med på din blog kan man ikke være i tvivl om at du har en meget høj faglig stolthed og at den bedste behandling og pleje for hver enkelt menneske, der bliver indlagt på dit afsnit ligger dig meget på sinde. <br /><br />Jeg tænker at der ikke nødvendigvis er så stor forskel på om der tænkes på patienterne som kunder eller gæster. Jeg vil prøve om jeg kan forklare dig hvorfor. Jeg har også en ide om at det kan være noget andet der gør dig vred. Der er andre brancher hvor man også omtaler kunderne som gæster – jeg tænker på rejse, hotel og restaurationsbranchen. Der er også privathospitaler. <br /><br />Uanset om vi ser på patienterne som kunder eller gæster så tænker jeg at det som gør dig vred eller irriteret og muligvis også krænker din faglige stolthed kunne handle om at du føler at patienterne og deres pårørende udviser manglende tillid til og respekt for at din og dine kollegaers vurdering af hvordan I yder den bedste behandling til ALLE patienter OG bedst udnytter de FÆLLES ressourcer som er til rådighed for ALLE på hospitalet. <br /><br />Jeg tror at mange I servicefagene oplever dette ”kræve til mig og mine” fænomen – jeg kan genkende det hos lærere, pædagoger osv.<br /><br />Keep up the good work :-) KH Anette<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-18482597458205427312014-04-01T14:47:38.905+02:002014-04-01T14:47:38.905+02:00Hvis patienten vil styre forløbet så kompromitter...Hvis patienten vil styre forløbet så kompromitteres din faglighed og patienten får i sidste ende en dårligere behandling. Så jeg er meget enig med dine synspunkter; men kan ikke lade være med at tænke på, om reaktionerne fra patienterne ikke dybest set bunder i angst. <br />Jeg husker min tid fra thoraxkir. af hvor patienterne stort set alle spurgte om det samme ved den præoperative samtale: Det er en stor operation er det ikke???. Og på svaret ja, og er der noget du er bekymtret for? så "væltede" angsten frem. Og godt det samme, for så kunne vi tale om den...<br />måske er det angst der ligger nedenuder.....<br />Keep up the god spirit...<br />mvh<br />ElseAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-89902056825726130302014-04-01T14:31:49.954+02:002014-04-01T14:31:49.954+02:00Åh, det er svært. Patienter er patienter, og lad d...Åh, det er svært. Patienter er patienter, og lad det endelig blive ved det. Som patienter har vi jo heller ikke muligheden for at forlade hospitalet (butikken), hvis vi er utilfredse. Det gør altså en forskel - og er vel også med til at frustrere os, når vi af og til har mest lyst til at gå. <br /><br />Det, der skurrer mest i mine ører, er ordet akut. For mig betyder 'akut' her og nu og lige med det samme. Ikke om en time og slet ikke i morgen. Og hvis der er ret mange, der har det på samme måde, er det jo ikke sært, at både patienter og pårørende bliver utilfredse - og ikke mindst angste - over at skulle vente på undersøgelser i flere dage. Så kunne man afskaffe ordet akut i forbindelse med alt, der ikke var her og nu, tror jeg det ville være godt. Og så skal der informeres, informeres og informeres :-)Fruen i Midtenhttps://www.blogger.com/profile/01484353123733350117noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-33718160.post-5990889979621711652014-04-01T13:13:58.591+02:002014-04-01T13:13:58.591+02:00Åh som det er en svær diskussion. Jeg er også ansa...Åh som det er en svær diskussion. Jeg er også ansat i det regionale system og kender så udmærket udtrykket om "kunden".<br />Vi skal præstere, vi skal yde, vi skal effektivisere og alt det synes jeg bestemt, vi skal til patientens eller borgerens bedste - og jeg vil det gerne.<br />Men når der kommer termer ind som "kunden" så synes jeg ikke længere det handler om faget og fagets ypperste.<br />I stedet kommer det til at handle om økonomi. Naturligvis skal der tages økonomiske hensyn og naturligvis kan vi ikke i enhver sammenhæng yde det ypperste.<br />Men når der kommer et kunde -sælger forhold ind i systemerne, så forsvinder faget for mig.<br />Jeg bliver i tvivl, om jeg skal yde mit yderste i forhold til afdelingens økonomi eller i forhold til mit fag.<br />Den tvivl har jeg svært ved at håndtere.<br />Økonomi og termer om "kunden" hører hjemme i et systemstyringsværktøj og ikke i den daglige omgang med patienter, borgere, børn og fagpersonale. <br />Det hører hjemme på chefgangen.<br />Det varer nok desværre et stykke tid endnu inden det bliver ændret.<br />Fortsat god arbejdslyst med det faglige arbejde.<br />Anonymousnoreply@blogger.com