mandag, juni 21, 2010

HVERDAG PÅ GÅRDEN

Vejrmeldingen lød på lav nattetemperatur, så landmanden havde sat sit ur til at ringe kl. 3 i nat. Ganske rigtig. Der var 1 grad udenfor, og så er der risiko for frostskader på kartoffelplanterne. De spæde planter, der netop er kommet igennem  jordkammen, skal nok klare det, de bliver sat let tilbage. Derimod har vi en mark med store flotte kartoffelplanter, de bliver ikke blot sat meget tilbage i vækst, men der bliver udbyttetab, så landmanden kravlede på traktoren med kamformeren spændt bagefter. Så kørte han frem og tilbage på marken, lagde jord op på kammen og satte luften i cirkulation i håb om at undgå dykket ned til 0 grader. Klokken lidt i 6 lagde han sig i sengen blot for at stå op 20 minutter efter; han går nemlig på skole lige for tiden, 1 times kørsel herfra.

DSC01853

Jeg smurte madpakke, bryggede te og to energidrikke kom med i tasken: heldigvis skal de også lave praktiske øvelser, for ellers ville dagen da vist blive uendelig lang.

DSC01865

Hvorfor gør sønnen ikke nattearbejdet? Han er ikke oplært i de sværeste funktioner i og med, at han jo stopper nu. Til gengæld har han og jeg været oppe ved sommerhuset her til morgen og luge tidsler væk, nu er han i gang med det vedligehold, der også følger med en gård: oprydning, maling og ukrudtsfjernelse.

DSC01867

Datteren nyder ferien, og alle tre nød vi fælles formiddagste; nu står terrassedøren åben, solen skinner, fuglene kvidrer og Laika slænger sig i bryggerset.

DSC01875

Mon ikke jeg skal komme i gang med hverdagens dont: vasketøj, strygetøj, opvask? Henne på bordet ligger Frankrigskortet bredt ud, og bogen om Normandiet ligger ved siden af, det bliver min belønning.

DSC01881

Ha en god dag.

11 kommentarer:

  1. Jeg synes det utrolig, at vi stadig kan få nattefrost og i dag har vi den længste dag.Skal du til Normandiet på ferie? Der har vi været, der så skøn.
    Kan du have en god dag

    SvarSlet
  2. Tak i lige måde Conny, det er som de siger i vejrudsigten: "på udsatte steder" og der hører vi til. Vi har allerede haft nattefrost en gang og vi har også prøvet først i juli.
    Vi skal til Normandiet, så har du nogle gode steder man skal se/campingpladser, så sig endelig frem

    SvarSlet
  3. Ja der er mange ting der skal laves før hverdagen går op. Min mand er også ude ved sine små daggamle kyllinger lige nu.

    Vi kører til Normandiet på torsdag - lidt pudsigt at I også skal hen i det område. Ved ikke helt hvad vi skal se, men tor sc. Micels kunne komme på tale.

    God aften, Betina.

    SvarSlet
  4. Nattefrost... ja hvorfor ikke? Hvem var det, der sage, at vi skal være glade for denne milde vinter efter den meget strenge, vi havde for nogle måndeder siden :-)

    I Sverige var jeg her i weekenden nødt til at tænde op i pejsen om morgenen for at tage klamheden og kulden - ligeledes om aftenen.
    Ét er, at man tænder op om aftenen for hyggens skyld, men at være nødt til det om morgenen er lidt usædvanligt.

    Jeg har lidt ondt af jer...

    SvarSlet
  5. Betina, der er altid nok at se til som landmand :-) Mon I skal campere eller leje mobilhome?

    Ellen, der er ingen, der skal have ondt af os :-) livet som landmand er ofte uforudsigeligt, det er det landmænd elsker :-)Og som sagt nattefrost hører ikke blot til denne sommer, her i mosen sker det ikke hvert år, men ofte, i juni eller juli især omkring fuldmåne og høj sol.

    SvarSlet
  6. Jeg sætter større og større pris på mine kartofler, jo mere jeg læser om landmandens mange pligter :-)

    SvarSlet
  7. Håber at du har tid til at nyde at du har "reden" fyldt i disse dage:)

    SvarSlet
  8. Conny, det er godt at høre :-)

    Hanne, jeg nyder og jeg arbejder :-)

    SvarSlet
  9. Tak for et dejligt genkig med Bornholm, som jeg ikke har besøgt siden skoletiden for uendeligt mange år siden. Jeg havde glemt, at isen hed Krølle Bølle is ☺.
    Hvor er stuehuset blevet flot i den nye kjole, jeg kan så godt lide gule huse.
    Sidst, men ikke mindst whisky bliver heller aldrig nogensinde min drik, Hans fra Texaco forsøgte gennem flere år, at overbevise mig om at det var en fantastisk drik. Det lykkedes ham aldrig.
    Lene, en god aften til dig.

    SvarSlet
  10. Jeg holder meget af kartofler - det bliver ikke mindre af at læse om det omsorgsfulde natarbejde, som din gode landmand udfører:-)

    SvarSlet
  11. Tak Anette, det er så hyggeligt når du med din kommentar kommer omkring de sidste indlæg :-)

    Dejligt, Charlotte, med kartoffelspisere :-)

    SvarSlet