onsdag, juni 16, 2010

SKOLEMINDER

To gange før har jeg været på Bornholm, første gang i 6. klasse med skolen, anden gang med min familie, ca 4 år efter. Mine forældre havde været utallige gange på Bornholm med skoleklasser, og de ønskede at være på ferie på øen sammen med deres børn.

KrølleBølleis og postkortene med KrølleBølle på husker jeg.

page20_blog_entry1_1

Postkortene findes stadig, men jeg valgte nu et andet motiv til min far. Hjemme hos ham står Krølle Bølle figurerne i keramik, vist nok bragt hjem af nogle af vi børn. Bogen om Krølle Bølle, tror jeg, findes også i en af reolerne. Isene bliver i dag lavet i Jylland og hedder ikke KrølleBølleis længere.

Østerlars kirke nåede vi omkring før regnvejret fredag,  jeg kunne nu ikke huske kalkmalerierne og den særprægede kirke udover navnet, dengang var jeg jo også teenager med alle mulige andre ting i hovedet.

 IMGP0763IMGP0764IMGP0766 

Nu gav jeg mig tid til at nyde det smukke kirkerum og de specielle loftetager, som for mig synes logisk, at de har været brugt som skjule - og forsvarssteder. Men det mener man ikke i dag, man ved faktisk ikke, hvorfor rundkirkerne er bygget, som de er.

IMGP0769

Der findes spekulationer om, at de er bygget af tempelridderne og rummer en skat, og børnefilmen Tempelriddernes skat skulle være bygget over de historier.

IMGP0771

8 kommentarer:

  1. Det var en spesiell kirke.
    Flott :)

    SvarSlet
  2. Har også, da jeg gik i 7. kl. været på Bornholm, og igen nogle år senere med noget familie. Kunne godt ha lyst til at besøge øen igen :)

    SvarSlet
  3. De runde kirker er utroligt smukke! Jeg har desværre aldrig set en indefra.
    Vi har en dansk journalist, som har skrevet om Bornholms rundkirker - Erling Haagensen hedder han. Han har forsket i deres historie i årevis og har skrevet nogle spændende bøger ...

    SvarSlet
  4. Igen flotte billeder fra den skønne ø.
    Nu fik jeg så opklaret, hvorfor min bornholmske fætters kone (efter at have læst at jeg havde løbet et løb) foreslog mig at løbe Bobbarækus-løbet - det har noget med Krølle-Bølle at gøre :-)

    SvarSlet
  5. Krøllebølle og Bobbarækus, vi kender dem alle fra vores barndom. Jeg har selv de søde trolde og selv om jeg flytter lidt rundt og bytter ting i reolen ud en gang i mellem, så kan jeg ikke nænne at gemme troldene væk. Rundkirken er meget smuk, det er nogle skønne billeder du har taget.

    SvarSlet
  6. uhmmmm Krøllebølle is i solnedgangen på havnen i Gudhjem... der kører en skøn film på min indre skærm lige nu..
    Du må ha' en dejlig dag Lene

    SvarSlet
  7. Tak for en dejlig rundtur,- nu føler jeg næsten, jeg har været der.

    SvarSlet
  8. Astrid, den er nemlig flot og speciel :-)

    Jette, den er helt klart et gensyn værd :-)

    Madame, og det er netop Erling Haagensen, der har lanceret den teori om tempelridderne, så vidt jeg husker :-)

    Tak Conny, så vidt jeg husker var det Krølle Bølles trylleord, så han kunne slippe væk, når han havde lavet gale streger :-)

    Tak Charlotte,jeg har stadig et askebæger fra dengang :-)

    Tak i lige måde Inge og du er vist lige så isglad, som jeg er :-)

    Selv tak Eva :-)

    SvarSlet