torsdag, juli 30, 2009

TÆND ET LYS

Min kollega fortalte begejstret, hvordan hun og familien elskede de katolske kirker i Italien, hvor man kunne gå ind og tænde lys, det kunne man jo ikke herhjemme.

Jeg pippede lidt om, at det mente jeg nu nok, at man kunne i visse kirker.

I dag har jeg besøgt min far, og da vi var på kirkegården, kom jeg i tanke om, at min mor havde fortalt om kirkens funktion som vejkirke. Hun havde, indtil hun blev for syg, været en del af en gruppe, som sommeren igennem sørgede for, at kirken stod åben om dagen.


Jeg vidste jo, de havde en lysglobe der, så min far og jeg gik hen til kirken og ganske rigtig, den var åben og midt i lysgloben stod en olielampe og brændte. Jeg tændte to lys, et for min mor og et for min niece, og sammen nød min far og jeg kirkens stilhed og det smukke rum.



Kender du nogle vejkirker?

16 kommentarer:

  1. Det er en rigtig smuk lysglobe. Vi har også en i kirken, hvor jeg arbejder, men den er noget mere enkel.
    Og det er også en vejkirke (www.fredenskirke.com).

    SvarSlet
  2. Det er sådan en smuk tanke - at tænde et lys og give sig tid til eftertænksomhed.

    SvarSlet
  3. Vejkirker kender jeg ikke, men jeg holder meget af ideen om at tænde lys for dem vi har mistet og savner.
    I sidste uge var det 1 år siden jeg mistede min mor, og selvom jeg havde lyst, så kunne jeg bare ikke holde til at tage på kirkegården den dag. Jeg håber sådan at smerten bliver mindre med tiden.

    SvarSlet
  4. Her kan der læses lidt mere om Hammershøj kirke http://www.tinyurl.dk/9130

    Bjerring kirke ( http://www.tinyurl.dk/9131 )kan man så vidt jeg husker også tænde lys (pinligt vi var der i mandags)

    Faktisk synes jeg ofte at man møder muligheden for at tænde lys i de kirker der er åbne, desværre møder man ofte en låst dør (selv på en søndag)

    SvarSlet
  5. Anette, den er rigtig smuk og jeg glæder mig over at der er kirker rundt omkring, der står åbne :-)

    Pernille, det er en meget smuk og symbolsk handling, som jeg godt kan lide :-)

    Kagekone, savn og sorg fylder, en skønne dag fylder det på en anden måde, som er nemmere at bære med sig. Knus

    Eli tak for linket. Mange kirker har opgivet åbne kirker pga hærværk og tyveri, det er trist.

    SvarSlet
  6. Nej, jeg kender ikke begrebet vejkirke. Men jeg syntes det er en smuk handling, at tænde lys for de kære vi har mistet.

    SvarSlet
  7. Det er ikke kun i vejkirker man kan tænde lys. I den kirke, hvor min mand er præst står der også en lysglobe, hvor enhver kan gå ind og tænde lys, Og vi har åbent hver dag.

    SvarSlet
  8. Der er en stor i Odense Domkirke, og Østrup kirke nær Otterup er vejkirke.
    En smuk tanke at tænde lys - både for dem der ikke er mere, men for alt hvad man synes behøver det.

    SvarSlet
  9. Nej. Men sikken en smuk lysglobe.Og det er noget helt specielt at tænde et lys for en man holdt af og lige sende en hilsen :-)

    SvarSlet
  10. Oline, det synes jeg også :-)

    Lone, hvor er det dejligt at læse og det var også min fornemmelse at mange kirker herhjemme er åbne og nu tilbyder at man kan tænde et lys :-)

    Lavendel, gad vide om domkirken i Ålborg også har den mulighed, og du har ret, lystænding kan have mange funktioner :-)


    Miri, det er nemlig rart, konkret og alligevel abstrakt

    SvarSlet
  11. Nej, jeg kender faktisk ikke nogen vejkirker. Egentlig troede jeg mest, det var noget, de havde sydpå. (Uden at vide præcis hvad ordet betyder)
    Lysgloben på dine billeder er utrolig smuk. Jeg har aldrig set en sådan i virkeligheden. Jeg holder ellers meget af lige at stikke hovedet ind i de kirker, jeg møder på min vej. Det er så beroligende. Den seneste, jeg kom forbi, er Marmorkirken (Frederikskirken) inde ved Amalienborg. På trods af mine 33 år herovre har jeg vist aldrig været derinde før. Den er SÅ flot. Og en af de få danske kirker, hvor jeg har oplevet, at der er skilte med "Stilhed", og hvor guider bliver bedt om at holde deres foredrag udenfor.
    Næste uge skal jeg hjem til min mor og på kirkegården til min far. Men den ligger et langt stykke fra kirken (Ribe Domkirke), så denne gang bliver der nok ikke noget kirkekik "derhjemme".
    God weekend til dig.

    SvarSlet
  12. Nej jeg kender ikke lige nogle vejkirker. Men ideen med at tænde et lys og tænke lidt på dem der ikke er her mere er en smuk tanke. Jeg går tit i Odense Domkirke, den ligger ikke mange hundrede meter fra mig og her kan man altid tænde et lys.

    Knus

    SvarSlet
  13. Conny, linket siger at vejkirke er kirker langs landevejene, som står åbne i sommerperioden for folk, der kommer forbi. Jeg ved ikke om alle har lys man kan tænde. Har de det i Marmorkirken? Jeg tror jeg skal på kirkevandring i København næste gang vi skal besøge datteren :-)

    Pernille, jeg bliver faktisk glad for at høre at der mange steder er lys, som man kan tænde, og jeg vil ind i domkirken i Aalborg en gang og se efter om de også har det :-)

    SvarSlet
  14. Ja, faktisk, når jeg nu tænker efter, så var der et lysarrangement i Marmorkirken. Knap så flot som i Hammershøj Kirke, men det var der :-)

    SvarSlet
  15. Conny og det sidste er det vigtigste i denne dokumentation af at Danmark også kan være med i trenden med at tænde lys i kirker :-)

    SvarSlet
  16. Jeg har læst om vejkirker og set skilte der viste vej til vejkirke

    SvarSlet