onsdag, juni 30, 2010

STILHED OG TRAPPETE

Selvom jeg går alene og arbejder i køkkenet uden musikledsagelse, så kværner tankerne af sted. Derfor var retræten for mig et sted at lade op, her øvede jeg mig i at holde fokus, i at give plads til tankerne på nogle tidspunkter og på andre tidspunkter lægge dem til side og kun koncentrere mig om at være tilstede her og nu.

DSC01963

dråber

Jeg øver mig i at finde tid til stilhed og koncentration i hverdagen. I dag fandt jeg stilheden på trappen, mit ydre fokuspunkt blev skyerne på himlen, og det hjalp mig til at holde mit indre fokus på stilhed.

14 kommentarer:

  1. Jeg er fuld af respekt for dine øvelser. at finde roen i hverdagen, det er det der er allersværest.

    SvarSlet
  2. Trappete - lyder som en dejlig øvelse:-)

    SvarSlet
  3. Miri, det er nemlig rigtig svært, så jeg øver mig :-)

    Charlotte, trappete er den bedste kop te :-)

    SvarSlet
  4. Jeg tror også det er en rigtig god evne at tvinge sig selv til at falde til ro. Jeg bilder mig ind, at jeg bevidst kan sænke mit blodtryk ved at tømme hovedet og slappe fuldstændigt af, men ved faktisk ikke om det rent faktisk kan lade sig gøre.

    Det lyder som om din ferie er rigtig tiltængt.

    SvarSlet
  5. Tak for inspiration til "trappete".
    Det var godt nok kaffe og i en lun stol i gården, men det var ahhhhhh..
    God onsdag

    SvarSlet
  6. Pollyanna, vi har faktisk haft en patient indlagt som kunne sænke sit blodtryk, så vi kunne se det :-) Hvis du øver dig, så øver jeg mig også, mon ikke vi så kan holde foredrag om det :-)

    Tak i lige måde Hanne, gårdkaffe er helt sikkert attraktiv, hvis man kan lide kaffe :-) Det kunne være hyggeligt hvis vi kunne holde hinanden ved selskab en dag med gårdkaffe og trappete :-)

    SvarSlet
  7. Det er jo det same kor ein finn roen, men det er viktig for alle å finna litt tid til ro og kvile i kvardagen.
    Eg finn roen når eg går på tur ved havet, eller langs sti og veg. Eg tek til meg av alt det vakre rundt meg - vinden tek ofte med seg urolige og negative tankar.
    Å studera livet til ein maur, eller høyra litt fuglekvitter kan vera nok til å fram det gode humør - om ein bare klarer å ta til seg det vakre ein har rundt seg.
    Trappa er ein like god plass som noko annan stad, Lene....
    Håper du har hatt solskin på trappa di i dag.

    SvarSlet
  8. Dejligt at læse, at du fandt stilheden på trappen, Lene! Jeg synes, at haven for mig er god til at skabe ro i tankerne ...

    SvarSlet
  9. Fint, at du selv kan finde roen nu.
    Det har aldrig været et problem for mig... :-)

    Er det arbejdet, der altid spøger så meget i dine tanker?
    Det er vist godt, at du har ferie.

    SvarSlet
  10. Rigtig god ferie, Lene. Jeg har læst lidt tilbage efter jeg har været ude af blogland i et par uger. Det er som sædvanligt dejligt at læse om dine oplevelser og reflektioner. Og dine billeder er bare så vidunderlige!

    SvarSlet
  11. Så godt at du fortsat øver dig! Kunne nærmest mærke stilheden sive gennem computeren :-) For mig kan det også hjælpe at være udenfor - det er som om der er bedre plads derude...

    SvarSlet
  12. Dejligt, at vi kan finde sådanne små oaser i hverdagen, hvor vi kan reflektere over hverdagen og livet. Selv om stilheden hos jer, i det skønne område hvor I bor, er en anden end her hos os, hvor der er godt og vel 16 mill. mennesker proppet sammen på mindre plads end Danmark, så kan det også lykkes at finde oaser hernede.

    SvarSlet
  13. Eg har litt å lære her trur eg :)
    Eg har det ofte best når det er full fart, skal eg slappe av har eg lett for å stresse tankane med det eg heller burde gjort.....

    SvarSlet
  14. Tak til jer alle for kommentarer, der er mange måder at få stilheden ind i sit liv og I giver nogle gode bud. Knus :-)

    SvarSlet