fredag, december 23, 2011

KOMPETENCEUDVIKLING

Hvordan får man sygeplejersker, som ikke blot bliver mere erfaren, fordi de har været et sted i flere år, men også erfarne i netop det speciales specifikke sygepleje?

Det tænker jeg meget på, fordi for nogle sygeplejersker giver det sig selv, de er videbegærlige, de er nysgerrige, de suger til sig af al den viden, som dagligt bliver præsenteret dem på sygeplejefaglige konferencer, hvor vi diskuterer forskellige sygeplejefaglige problemer, eller de er selv dem, der tager et emne op eller henvender sig til de mere erfarne, Men hvad med den sygeplejerske, som synes, at nu er hun erfaren, og derfor skal hun ikke spørge mere? Hun ved jo ikke altid, hvad det er, hun ikke ved, og derfor spørger hun heller ikke.

I går og i dag har jeg en af de unge sygeplejersker med mig, der er tid og rum til, at vi gør tingene sammen, normalt deler vi os, så vi får nået mere, men denne gange er det en “ordre” fra min chef, at der er tid til, at vi følges ad HELE dagen. Dette sker ud fra den overbevisning om, at mesterlære er den måde, en ny sygeplejerske bedst får de specielle neurologiske sygeplejefaglige færdigheder med sig. Jeg er enig med min chef, der er blot ikke altid tid til det, så jeg nyder muligheden for at blive kigget efter i sømmene og få gode sygeplejefaglige diskussioner undervejs.

Må din dag møde dig med tid til undren og nysgerrighed midt i de sidste juleforberedelser.

11 kommentarer:

  1. Tak og i lige måde samt en rigtigt god jul til dig og dine.

    SvarSlet
  2. Vi lærer når vi undres, og når andre undres og spørger, er der grunlag for gode snakke og fælles læring.
    En dejlig dag til dig også Lene

    SvarSlet
  3. Hvis man er nysgerrig er der altid basis for ny viden :)
    Her hos dig er der altid ny viden at suge til sig Lene :)
    Kan du og dine have en Glædelig Jul og et lykkebringende Nytår..

    Måske det kunne lykkes at løbe ind i hinanden i 2012? det kunne være så dejligt med et gensyn :)

    SvarSlet
  4. Det er altid spændende at lære fra sig ved at dele, mens man arbejder. Hvis man vel at mærke oplever interesse fra den, der skal tage fra. Så kan det være til gavn for begge parter - ellers er det forfærdeligt. Jeg har oplevet det den dårlige vej én gang og det var alt for sårbart. Men jeg havde så heller ikke en ordentlig ledelse til at passe på mig!
    Dejligt, at du får tid og mulighed for at spare med en ung!

    SvarSlet
  5. En faglig nysgerrighed er kun godt. Og jeg vil da mene, at det også er lidt af en gave for en ny sygeplejserske at få muligheden for at følge med og suge.
    Jeg håber, at din lillejuleaften bliver nydt.

    SvarSlet
  6. Rigtig glædelig jul Lene. Mener at kunne huske du har lidt fri i julen. Det håber jeg må bekomme dig vel :-)

    SvarSlet
  7. Det er aldrig for sent at tilegne sig ny viden. Vi gør nogle gange det, at vi i børnehaven, bytter lidt rundt på pædagogerne ( i en uge). Det gør at vi kan stille hinanden undrende spørgsmål og bliver stillet undrende spørgsmål. Det er udviklende selv at blive kigget i kortene og at undersøge kollegaers praksis.

    SvarSlet
  8. Kikker bare innom for å ønske deg en en hjertegod jul, Lene.
    Må den bli akkurat slik du trenger og ønsker deg den.

    Juleklem fra Elisabeth

    SvarSlet
  9. Tine,også en glædelig jul til dig og dine :-)

    Tak Inge, lige nøjagtig :-)

    Tak i lige måde, Anne, vi må og skal finde en dato, hvor I skal nyde gårdlivet her :-)

    Charlotte, det lyder ikke godt, den oplevelse du havde. Og tak for dine ord :-)

    Tak Susanne, vi nød :-)

    Tak i lige måde Pollyanna, Jeg har nemlig en del fri, og det er skønt :-)

    Ulla, det lyder spændende, vi går tit alene, men har så fælles konference :-)

    Tak Elisabeth og en glædelig jul til dig og dine :-)

    SvarSlet
  10. Næh, det tog et par år at komme oven på igen. Og det var i den anledning, vi her i huset fandt på ordene: Hvor der ikke er ledelse, er der lidelse!

    SvarSlet
  11. Uha Charlotte, de ord viser kun hvor vigtigt det er med en ordentlig ledelse,

    SvarSlet