torsdag, december 03, 2015

Julekalenderen, 3.december




Min julekalender i år skal være, at jeg hver dag i december gør et eller andet julerelateret og et eller andet, som kan streges på den mentale to-do-liste og blogger om det. Egentlig ville jeg gerne lave en konkret papirliste med ting, der skulle være færdig inden jul, men sådan en liste ville få lige den modsatte virkning på mig, jeg ville blive stresset, ked af det og irriteret på mig selv, når jeg ikke nåede det planlagte, så dette er min skræddersyet kalender til mig, lige som jeg er, der hvor jeg er i mit liv.

Den mentale to-do-liste: Dagen er strøget af sted, påbegyndte ting er blevet gjort færdig: regnskab, oversigt over ph.d. - afhandling og de sidste 57 små ruder er vasket, så huset er klar til at blive julepyntet. Jeg nåede lige at få en snert af selvbebrejdelse, som blev slået hårdt ned på. Julekalender handler om gode ting, om at se på det, man når og ikke på det, man ikke nåede. Ferien er slut og nu skal ”lidt men godt” konceptet stå sin prøve resten af december måned.

Julerelateret: Julemusik fik igen lov til at ledsage min lille strikkestund i eftermiddag. Aftenen er tilbragt en times kørsel fra bopælen. Et plejehjem havde julefrokost med beboere og pårørende og havde hyret mit kor til underholdning sidst på aftenen. Det var en anderledes oplevelse, men også dejligt at få lov til at synge vores julesange krydret med gospelsange og rytmiske sange. Sangen, vi startede med, er en af mine yndlingssange, den har en ganske særlig betydning for mig. Det år, hvor min mor fik tilbagefald af sin kræftsygdom, og hvor ventetiden dengang var 20 uger på strålebehandling, og min mor blev dårligere og dårligere, da hørte jeg denne sang for første gang. Måske havde jeg hørt den før, men denne decembermorgen, hvor mørket omsluttede mig, gik ordene ind og blev en bøn og et håb om, at vi måtte få lov til at beholde min mor. Vi fik otte år mere, og vi var taknemlige for hver en dag.

Englene synger højt i kor, 
synger om fred på vor jord, 
verden var aldrig helt forladt, 
en stjerne skinner i nat

Sov godt.



6 kommentarer:

  1. Otte år var trods alt også relativt længe, selv om det stadig var for tidligt, hun døde.
    Pas nu godt på dig selv under Helgas regime :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ellen, det rusker godt heroppe, jeg skal heldigvis først på arbejde i aften.
      Og ja de otte år gjorde at mine børn f.eks var 21 og 22 i stedet for 13 og 14, det er jeg taknemlig for. Også for at der var en kirurg, som turde gøre det, som andre kræftcenter ikke ville have gjort.

      Slet
  2. En vidunderlig afslutning på en dag, hvor dine tjektegn blev sat flere steder på den mentale to do liste. Altid dejligt at fylde sjælen med sang.
    Dejlige 8 år, og forståeligt nok blev hver dag nydt til fulde.
    Ønsker dig en dejlig 4. dec sammen med "Helga"

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Abildjyde, ja Helga blæser rigeligt lige nu. Og de otte år gjorde en forskel ikke blot i mit liv, men også i mine børns liv, selv om de stadig savner mormor, når nu morfar er så hårdt ramt af Alzheimers.

      Slet
  3. Tak - hvor er det hyggeligt, du laver julekalender til os!

    SvarSlet