torsdag, december 08, 2022

Så er man gammel

 Jeg elsker sne, også selv om det tog mig meget længere tid i går morges at komme på arbejde. Også selv om kombinationen af blæst og snevejr gjorde det svært at orientere mig ude på de små veje omkring mig i dag.

I morgen er det hverdagsfridag og mon ikke julevejret udenfor kan få mig i julepyntningsstemning? Jeg har lovet mig selv, at alt jeg kan have lavet inden d. 22, hvor mit lille barnebarn kommer på juleferie, skal være lavet. Dem, der kender mig, ved at jeg kan, hvad jeg vil, men også at jeg kan hurtigt beslutte mig for at ville noget andet. Vi får se.

Min nissehue kom efter flere dage undervejs til Trondheim, og farmor fik små videofilm med nissehuen kækt placeret ovenpå flyverdragtens hue. Der er nemlig masser af sne, nu, og der kælkes og leges med sne. Gæt hvem der håber på, at frosten og sneen varer ved til jul, jeg vil elske at lege i sneen.


I dag mindedes jeg min mormor. Hun brød sig nok om sne, hvis hun kunne være indendørs, men der skulle jo handles ind osv, og så er glatte fortove ikke sagen. Jo ældre vi bliver, jo større er risikoen for at vi falder og falder tungt med risiko for brækkede lårhalse. Så hvor min mormor iførte sig sokker udenpå skoene, fordi hun så stod bedre fast (det var før ældre damer gik med gode støvler). Så havde jeg gode støvler på, og alligevel gik jeg med små skridt fra parkeringspladsen til sygehuset. Jeg havde en fornemmelse at blot et rask stort skridt ville få mig til at skride, og der var endda ryddet og saltet. Så er man vist blevet gammel.

Jeg husker min elevtid på en kirurgisk afdeling ved vintertid, vi fik alle de gamle damer ind med brækkede lårhalse. Og for nogle af dem betød det farvel til uafhængighed af andre og måske endda god dag til plejehjem. Så gammel føler jeg mig ikke, men jeg tror ikke, jeg kommer så godt fra et fald i dag, som dengang jeg som 42 år spillede curling og tog et lidt for hurtigt skridt på isen for at feje og i næste øjeblik befandt jeg mig lodret i luften, før jeg faldt tungt ned på isen. Det gav et kæmpe blåt mærke på bagdelen, men heldigvis ingen brækkede lemmer.


At være gammel betyder også, at jeg har en masse minder fra mit liv. Nogle ligger gemt og popper pludselig op, når der sker et eller andet. Sidste weekend inviterede vi vores datter med til Oslo Gospel Choir koncert, en helt fantastisk oplevelse. De var så dygtige, så eminent gode til at synge sammen og vi fik både gamle og nye julesange og gospelsange.

Længe inden jeg var til koncert med dem første gang, havde jeg en juleCd med dem, og det år min mor, 65 år gammel (min alder) havde fået tilbagefald af sin tarmkræft og der var 20 ugers ventetid på strålebehandling og operation, lyttede jeg især til en julesang med dem. Den blev min bøn om at min mor ville klare det: "Verden var aldrig helt forladt, en stjerne skinner i nat" Min mor fik lov til at få 8 år mere, det var vi evigt taknemlige for.

Lige der i søndags, da koret sang den sang, kom alle følelserne op i mig igen. Så der blev brug for lommetørklæde, mens jeg stille sang med. Vi har alle brug for lys i mørket.



13 kommentarer:

  1. Ja, vi har brug for lys i mørket, men heldigvis findes de da også rundtomkring.
    Jeg går MEGET mere forsigtigt ned ad en trappe nu. Især efter jeg faldt ned af den kort tid efter vi var flyttet til Den Stråtækte. Jeg slog mig virkelig meget og havde bøvl med det nederste af ryggen i over et halvt år derefter. Så jeg er forsigtig, er jeg. Jeg har også set, hvor svært det er for de fleste gamle, når de brækker et eller andet, så jeg tænker meget over, hvordan jeg bevæger mig på kritiske steder. Til gengæld foregår al gang stadig nærmest i løb, når der ikke er risiko for at skride i svinget 🙂
    Jeg kan godt forstå, at du vil have så meget som muligt færdigt, inden dine nordmænd kommer - der skal naturligvis være maksimal tid til hygge og samvær.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, heldigvis er der masser af ting, som giver lys i mørket.
      Vi må gå forsigtigt i denne tid, så kan vi sprinte til foråret :-)
      Jeg vil være færdig, for der skal nok blive nok at se til med 6 munde at bespise, fuldstændig som hos dig :-)

      Slet
  2. Svar
    1. Conny, jeg er glad for at du også kan høre skønheden i sangen :-)

      Slet
  3. Sne er smukt at se på, men jeg er alligevel helst foruden, og det netop pga. risikoen for at falde som gående og cyklist. Det lyder til, at du har fuldstændig styr på juleforberedelserne, jeg kan godt forstå, at du/I glæder jer til besøg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eric, jeg ved det. Sne er upraktisk, farligt osv men jeg elsker det :-) jeg kan dog godt forstå at man som dig, der har cyklet på arbejde og rundt til aftaler, helst er fri for sne.

      Slet
  4. Det er godt, at vi altid finder lys i mørket, uanset hvad vi oplever. Det er meget smukke billeder fra gården.
    Du skal nok blive færdig inden den lille nisse og familien kommer, så der er tid og overskud til at nyde julen. Jeg husker det så tydeligt, forventningerne, travlheden og glæden når de rejsende træder ind af føren.
    Jeg er så irriteret over, at jeg også tripper afsted, men jeg øver mig i at give slip, det hjælper bare ikke.
    Rigtig god weekend, kh Msrianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, det er nemlig godt. Og jeg håber at din tillid til mig holder stik. jeg synes dagene løber som sand mellem mine hænder :-)
      Tak og jeg håber også du har haft en god weekend.

      Slet
  5. Du skriver så smukt og får så fint spundet minder og nutiden sammen ❤️

    SvarSlet
  6. Hvor er det smukt! Sang, sne, billeder!

    Den beretning om at få årstids-patienterne ind, den er forfærdelig, tænk hvor meget der kunne vindes, hvis vi gamle mennesker var 110% fornuftige og forsigtige i glat vejr. Da jeg var 35 år gammel husker jeg en sneet eftermiddag, hvor man skulle skrabe sne af bilerne, en sidemand sagde "øv bøv" og jeg tænkte "ja når man ikke synes at sne er smukt, så er man altså, uha, sur, negativ, gammel, og det skal jeg huske!" - så selv om jeg kan mærke lidt ærgrelse så ser jeg efter de smukke motiver. Det tog mig en time at gå 2km. fordi jeg var forsigtig og langsom!

    For 18 år siden faldt jeg og forstuvede skulderen, jeg er glad for at jeg var ung nok til at det nogenlunde er helet, men lægen advarede mod langtidsvirkninger - jeg skulle gøre gymnastik og strække. Men det er jo ikke nok, hvis der er noget brækket.

    Tænk at du faldt under Curling - godt at det er længe siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, tak :-) Jeg elsker stadig sneen, men jeg passer godt på lige som dig. Lige nu er vores gårdsplads som en skøjtebane, så vi skal virkelig se os for. Godt at du slap nogenlunde fra faldet.

      Slet
  7. Det er en meget smuk sang ❤️
    Desværre forsvandt sneen så muligheden for en ⛄og noget 🎿🛷 bliver det ikke til. Ved der bliver masser af tid til nærvær, kram og kærlighed.

    SvarSlet