torsdag, januar 26, 2012

ALENE PÅ GÅRDEN

Om efteråret har vi 3 mand ansat, der er travlhed og arbejdsdagen forlænges, resten af året plejer der at være to mand, den ene på fuld tid, den anden i perioder på deltid. Nu er vores unge mand, som er driftslederuddannet, rejst, han skal læse videre. Landmanden har valgt at klare kartoffelsorteringen med den deltidsansatte og en fra et vikarbureau. Det betyder, at der 1-2 dage om ugen kun er ham selv på gården. Det giver mere arbejde til ham, mindre lønudgifter og lidt mere frihed. Frihed i form af at han skal klare tingene selv, men når han selv vil.

Nu tænker du måske, hvad laver en landmand så, når det er vinter? Vi har ingen dyr, han kan ikke sortere kartofler alene, kan han ikke bare sætte sig ind i stuen og slappe af? Du kender det jo selv, der er altid noget, der skal ryddes op, gøres rent, noget du har udsat fra de travle dage, sådan er det også her. Det er typisk de dage, hvor jeg på et tidspunkt beder ham om at gå på kontoret og rydde op og sortere i de bunker, jeg ikke kan tage stilling til. Der skal gøres rent i kartoffelhuset, der skal hentes træpiller til stokerfyrene, der skal repareres osv. Dagen skal nok få ben at gå på, det skal min også. Jeg har studiedag de næste to dage, først skal jeg have lavet landbrugets regnskab, derefter skal der læses artikler og bedømmes, om de kan bruges i vores litteraturstudie. Så vi har begge nok at se til, men det føles ikke helt som en almindelig arbejdsdag, fordi vi er alene på gården.

God frostklar torsdag til dig.

10 kommentarer:

  1. Godt å kunne styre dagen sin som en vil noen ganger. MEn det krever også disiplin. Også godt å ha tid til å rydde opp i en del ting som en bare legger til sides så lenge.
    Ønsker deg en herlig dag :)

    SvarSlet
  2. Nogen gange er det dejligt ikke at have faste planer, men det lyder til at han sagtens kan få dagen til at gå med lidt hvert..;-D

    SvarSlet
  3. For en udendørsmand, som din landmand, er der mange helt legale overspringshandlinger som skal laves før der er tid til at sidde indendøre på et kontor, og rydde op, fordi fruen mener der skal ryddes op.. ;-))
    Hav en rigtig god dag Lene

    SvarSlet
  4. Tak i lige måde Astrid :-) der skal være tid til det hele ;-)

    Annemarie, han keder sig aldrig :-)

    Tak Inge, ja jeg har ikke fået ham på kontoret endnu ;-)

    SvarSlet
  5. På en måde ville jeg nyde at være min egen herre. Eller dame... men jeg tror ikke, jeg ville have disciplin nok.

    Jeg forstår godt, at du kan blive en anelse paranoid af sådan en oplevelse, som du beskrev i går.
    Det er altså noget andet at bo midt i Vildmosen end i et rækkehus midt i en lille provinsby!

    SvarSlet
  6. Ellen, jeg ville ikke have diciplin til at have hjemmearbejde hver dag, en gang imellem er det fint :-)
    Jeg kan mærke, at jeg bliver bedre til at få talt min angst ned. I går kom jeg hjem til et tomt hus om aftenen, men da først jeg var inde og Istvan og jeg sad i stuen, var det fint :-)

    SvarSlet
  7. Hvor ser landbolivet anderledes ud i dag, end da jeg var barn.
    Jeg fristes til at spørge, om det er en ensom post at være på? Så mange ting klares med maskiner.
    Fordelen er selvfølgelig at bestemme selv hvornår og hvordan.
    God arbejdslyst med hver jeres. ;-)

    SvarSlet
  8. Tak Betty, det er helt sikkert anderledes. Vi har som regel menensker ansat året rundt, men lige nu har min mand så et par dage om ugen uden ansatte, det nyder han ;-)
    Jeg tror ikke min mand oplever det som ensomt, der kommer sælgere, lastbilchauffører, montøre osv
    Bare i dag har vi haft besøg 2 gange.

    SvarSlet
  9. Vi har heller ikke dyr, og jeg får tit det samme spørgsmål om vintertiden; men jeg har stadig ikke oplevet den såkaldte stille vintertid. Kornkørsel, dræning, møder, regnskab, vedligehold osv.

    Foråret kommer som altid lige pludselig vadende ind ad døren bedst som vi lige skulle til at slappe lidt af.

    SvarSlet
  10. Farmer, jeg sidder her og smiler, for det der forår har det nemlig med at komme lige, når vi er klar til at kunne slappe af :-)

    SvarSlet