onsdag, januar 04, 2012

DER ER SÅ MEGET, JEG IKKE VED/FORSTÅR

Pyt da med det, det er da ligemeget, hvorfor tænker du på det, osv.

Nogle gange kan små ting, som jeg ikke forstår/ved, irritere mig,  ret beset får det ikke min verden til at gå under, at jeg ikke forstår det, ret beset kan min verden fint fungere, uden at jeg får den viden, MEN det er sådanne småting, jeg kan blive ved med at undre mig over.

F.eks hvorfor virker min DVDafspiller ikke nu, hvor vi endelig har fået installeret den fine parabolboks (indkøbt for LANG tid siden og betalt til i LANG tid), så man også kan se fjernsyn et andet sted end i stuen?  Der er ikke ændret på, hvor stikket går ind i fjernsynet.

Hvordan beregner andre længden af det garn, de skal måle ud, før de starter med at slå masker op? Jeg lærte som barn en strikkepinds længde for hver 10 masker, men der er jo forskel på strikkepindes længder, så jeg ender altid med at skulle slå op to gange og anden gang med en halv meter garn i overskud.

Mon St.st. betyder det, jeg har fundet frem til i ordbogen over engelske strikudtryk?  Jeg har tolket det som stocking stitch = glatstrik.

Hvorfor kan jeg ikke komme til at logge mig på til at kommentere på blogge, der bruger wordpress, når jeg er på iPad? Jo jo, fruen i huset har skam givet sin gemal en sådan tingest i julegave, og han bruger den flittig – det gør fruen så også ;-) men login feltet til wordpress starter uden for skærmen, og jeg kan ikke få det vist, så jeg kan skrive i de øverste felter.

Der er helt sikkert meget mere, jeg ikke forstår og ikke ved, men dem kan jeg ikke huske lige nu. Lige nu begynder jeg forfra på strikketøjet, lige nu hygger jeg mig indendøre og lader blæsten om at bruge energi udenfor.

I morgen aften er det Helligtrekongersaften, jeg skal have besøg af min yngste lillesøster, gad vide om jeg kan finde et Helligtrekongerslys, sådan et har jeg aldrig haft.

Må 11. juledag bekomme dig vel.

P1020894

15 kommentarer:

  1. Jeg tænker... kan den der dvd optage digital-tv? Jeg havde en dvd-optager som måtte skrottes pga det nye digitale signal.
    God dag fra mig :)

    SvarSlet
  2. forresten - så lærte min mor mig, at hvis du måler garnet fra hånden og ned til albuen, så er der til ca. 20 masker - håber det kan hjælpe dig :)

    SvarSlet
  3. Tak Helle, det er en rimelig ny DVD og den kunne godt fungere, da vi havde en lille boks til at vise DR og TV2. Den med hånd til albue vil jeg prøve næste gang :-)

    SvarSlet
  4. Der er også meget jeg ikke forstår, nogle gange er det bedst at lade det være ved det..(Hvis man kan!!)...En god hyggedag til dig..

    SvarSlet
  5. Tak Annemarie, det med at lade det være er jo netop det svære :-)

    SvarSlet
  6. Åh hvor jeg kender det med at slå op, jeg lærte nu at en strikke pinds længde var til 30 masker....
    NU strikker jeg altid mine masker op, så er jeg ude over det problem, nogen synes ikke det er så pænt, men det kan nu ikke ødelægge min dag. starter med en løkke 10 cm inde, strik en maske og sæt den på venstre pind. strik i den nye maske og sæt den nye maske på venstre pind OSV.

    Tror det er sundt at sætte spørgsmålstegn ved noget vi ikke forstår. Vi skal gruble ind imellem.

    Nu vil jeg køre til pilates, så kan jeg ligge og gruble over hvorfor lægen idag sagde til mig at jeg var platfodet når det var min nakke jeg havde ondt i.... jeg er IKKE platfodet....

    Mange hilsner fra Joan M.

    SvarSlet
  7. Jeg kan også godt irriteres over ting, som jeg ikke forstår eller selv kan klare.
    Google er min ven i mange situationer. Jeg skriver bare problemet i søgefeltet og vupti, så er der muligheder.
    Sidst var det, hvordan man skiller et ifö-toilet ad, og nu kan jeg altså det:)

    SvarSlet
  8. Der er også meget jeg ikke forstår.. og meget jeg ikke vil forstå ;-)
    Ang. at kommentere på iPad hos WP blogge, det kan jeg altså fint gøre på min iPad, kan det have noget med størrelsen af billedet at gøre, det kan man jo ændre, bl.a ved at vende iPaden, eller trække billedet sammen med fingrene.. Hvis ikke noget virker forstår jeg heller ikke det.. :-)

    SvarSlet
  9. En arms laengde er 50 masker... säd'n cirka.. og hellere for meget end for lidt ;D

    SvarSlet
  10. Ja, der er også meget, jeg ikke forstår. Noget kan husbond forklare mig, andet kan andre i familien. Og resten? Tja, det går jo nok alt sammen:) Snart forsvinder TV2, og mon jeg vil savne det - næppe! Forstår jeg heller ikke.

    SvarSlet
  11. Joan, håber du fik svar på din grublen hos lægen :-)

    Eva, man kan klare meget ved at google :-)

    Inge, det hjalp lidt at vende iPaden ;-) men jeg kan ikke få lov til at skrive en kommentar.

    Tak Laila, det må prøves med nye længdemåler :-)

    Charlotte, og noget skal vi nok ikke forstå ;-)

    SvarSlet
  12. Ja, der er mange ting man ikke forstår og undres over. Man = jeg.
    Dejligt at få link til helligtrekongerlyset. Jeg fik det foræret af en veninde, som vandt det i et julepakkespil. Og hun havde ikke lyst til at brænde det.
    Så det vil jeg huske at gøre i morgen.

    SvarSlet
  13. Det var mange spørgsmål på en sølle 11. juledag.
    Ang dit strik til øsnnike kan jeg læse at duer gået i gang, men jeg vil lige nævne at strikkeprøver altså skal vaskes og tørres før de virker. Det bliver trøjen jo også med tiden.
    Jeg kender godt proglemet lidt men hvis du tænker han har overivdde på 92 og bevægelsesvidden til strik er 5-10 pct oveni, da den jo ikke skal males på, såhar du nogenlunde størrelsen. Hvis du f.eks. ved du skal bruge 100 cm og den så kryber i vask så passer den selvom den er 10 cm for stor i strikningen.
    Håber du finder ud af det ellers er du velkommen til at maile eller bruge mig til strikkeforklarer. Jeg plejer at sige at min underarm er ca 25 m på p nr 3 -- den med strikkepindslængden går ikke- jeg har en der er 120 cm og en der er 15 cm, så det er jo et vidt begreb.
    Hvis der skal strikkes på tykker pinde er det vel ca 20 m på en underarm men ellers er det jo lidt ligemeget og man kan bare klippe det af der er for meget. God arbejdslyst med trøjen.

    SvarSlet
  14. Hej Lene!
    Jeg har set Helligtrekongerslys på naturhistorisk museum her i Randers. Mon ikke man også kan købe det på andre museer?
    Hilsen Hanne, Randers

    SvarSlet
  15. Betty, god fornøjelse med lyset :-)

    Tusind tak Karin, fordi du gider at forklare, det er godt at vide, at jeg har nogle jeg kan gå til, hvis det driller :-)

    Tak Hanne, det må jeg huske til næste år, for i dag kommer jeg ikke i nærheden af et museum :-)

    SvarSlet