fredag, januar 06, 2012

DET MAN SIGER, ER MAN SELV!

Kender du det?

Man (læs jeg) sidder til et selskab, snakken falder på blomster og hvilke, der er nemme at passe. Med det samme får jeg sagt, at alle blot kan komme hjem til mig og se, hvilke planter, der er nemme og ikke skal have vand, for jeg er så dårlig til at passe blomster. Landmanden tager over og giver mig ret, uddyber emnet, laver lidt sjov med min manglende vanding af stueblomster, og pludselig tænker jeg : Hey så galt er det da heller ikke, jeg har da blomster, som jeg har haft i mange år. Faktisk bliver jeg lidt sur på landmanden, men hvem startede egentlig den snak? Fruen selv!

Hvert år ved denne tid minder en blomst i køkkenet mig om, at jeg godt kan passe blomster, at blomster ikke altid dør her hos mig. Fakta er jo, at jeg ikke interesserer mig for blomster og deres pasning, derfor har jeg blomster, som kun skal have lidt vand og som kan klare flere år uden omplantning, men hvis jeg interesserede mig for blomsterpasning, nipning, omplantning osv ville jeg være rigtig god til det. For det jeg interesserer mig for, bliver jeg som regel god til.

Det er svært at bryde vanen, jeg har lovet mig selv flere gange, at jeg ikke vil omtale mig selv som værende en dårlig blomsterpasser, men hopper i gang på gang. Og nu tror landmanden også på det udsagn, men min kaktus ved bedre, den startede som lille potteplante hos mig, den har haft lidt svært ved at finde ud af, om den er en jule eller påskekaktus, men januarkaktus er den ihvertfald.

DSC04853

DSC04854

Må din dag blive en dag med gode udsagn om dig selv og et smil til verdenen.

13 kommentarer:

  1. Sikke en smuk og stor ... novemberkaktus. Det hedder den hos os, men sådan en har åbenbart mange navne :-)
    Ingen kan være god til det hele, men grønne planter synes jeg er svært at undvære - så må de skiftes ud ind imellem, når de bliver triste at se på.

    SvarSlet
  2. Den er da superflot, så jo du kan godt...Jeg kender godt det med at man fortæller sig selv og andre at der er noget man ikke er god til, men som du skriver hvis interessen er der så skal man nok blive god...;-D En skøn fredag til dig..

    SvarSlet
  3. Hold op hvor er den stor og flot.. Tænk som mig Lene, jeg er god til at købe dem, og god til at få dem til at gå ud igen, hvis blomster overlever min behandling, eller mangel på samme, er de stærke og hårdføre.

    SvarSlet
  4. Den er superflot..., kender en familie, som havde /har en , enorm var den, måtte hænge for at alle blomster - så smukt! være der.
    Og mine stueplanter er også gode til at passe sig selv :-)

    SvarSlet
  5. Min parablyplante, som efterhånden havde vokset sig til lofthøjde er gået ud. Helt ud. Jeg har ellers altid kunnet gøre den glad igen, når bladene hang.
    Min stue prydes nu af 3 orkideer, hvoraf de 2 blomstrer. Jeg må tage mig sammen, for der er altså mange andre kønne planter. Også i planteriget.
    God dag til dig Lene.

    SvarSlet
  6. Den er meget flot! Og ja, kunsten er, at finde de planter, der passer til ens vaner. Det nytter ikke at tro, at man kan få noget til at trives som "ikke må udtørre", hvis man ved, man ikke får vandet mere end en gang om ugen:-) - Jeg er god til planter - min, altså!

    SvarSlet
  7. Tak Ellen, jeg er blevet fortalt at navnet er afhængig af blomstringstidspunktet :-)
    Vi har ikke mange blomster indendørs, til gengæld er jeg blevet bedre til at købe buketter.

    Tak Annemarie, fra nu af er jeg god til orkideer, hoyaplanter og kaktus :-)

    Tak Inge, lige nøjagtig! Derfor ved jeg også hvilke planter, der stortrives hos mig :-)

    Tak Lavendel, selvpassende planter er en god ting :-)

    Tak Susanne, godt at vi kan købe nye :-)

    Tak Charlotte, det er nemlig det du og jeg er, god til at passe vores planter :-)

    SvarSlet
  8. Passer best med planter som klarer seg uten mye vann her også.
    Og den kaktusen var jo kjempeflott.
    Ønsker deg ei herlig første helg i 2012 :)

    SvarSlet
  9. Tak i lige måde Astrid :-)

    SvarSlet
  10. Sådan så min kaktus også ud, men lidt for tideligt til jul, men pyt med det - jeg skal ikke have min kvindelighed målt efter, om jeg kan passe blomster - hvorfor skulle jeg dog det? - og hvorfor skulle du dog det?
    Alle mænd kan vel heller ikke "lave bil" eller andre ting der kan bruges som eks. til "mandearbejde" - skulle deres mandighed så dømmes på det? Nej Vel?
    Så hold straks op med det ;)

    SvarSlet
  11. Har en der ligner, men ikke så stor, den stod i huset da vi flyttede ind i 1993. Den blomstrer også nu. Tænk hvis alle blomster overlevede, så havde gartnerne jo ikke noget at lave :-) Blomstrende hilsner fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    SvarSlet
  12. Helle, jeg er holdt op, eller prøver på det. Og pointen er jo at det er mig, der har fået min mand til at tænke sådan, så det er også mig, der skal få det ændret :-)

    Tak fru Jensen, gartnerne skal også kunne leve, god pointe :-)

    SvarSlet
  13. Åh Lene, jeg kom sådan til at grine da jeg læste om dine stueplanter. Jeg elsker blomster og tror at dem kan jeg sagtens passe. Fakta er at det ofte er min mand der kommer styrtende med en kande vand til værdigt trængende. Og han elsker at underholde andre om at jeg har slået alle hans blomster ihjel, mens vi har delt bord og seng( snart 6 år ). og hans yndlingsblomst, hawaii blomsten, har været døden nær mange gange. Jeg plejer at sige: Men den lever da endnu. Og så hurtigt skifte emne ;)

    SvarSlet