tirsdag, januar 03, 2012

ET GODT STRIKKERÅD

Min skønne søn har ønsket en trøje, en Cobblestone. Han er slank, meget slank, så der strikkes i mindste størrelse, hvor brystomfang er 100 cm. Nu har jeg strikket 10 cm og som jeg kan måle det, er omfang 110 cm!

Jeg havde lavet strikkeprøve, men nu overvejer jeg at pille det hele op og strikke på et halvt nummer mindre rundpind, for den unge mand måler kun 92 cm om brystet og hader løse trøjer. Mon det kab hjælpe og kan jeg overhovedet regne med omfanget på nuværende tidspunkt?

På sådanne tidspunkter savner jeg at kunne ringe til min mor, men måske du kan hjælpe?

10 kommentarer:

  1. Du kan godt regne med omfanget nu. Hvis den virkelig måler 110 cm kan det hjælpe at gå en pindestørrelse ned, men du skal nok lave en strikkeprøve igen, for at sikre dig, at du overholder strikkefastheden.

    Højst spøjst, hvis din strikkeprøve overholdt målene? Hmm...

    SvarSlet
  2. Tak Liselotte, ja det er mærkeligt, nu prøver jeg at lave strikkeprøve i et nummer mindre og måler omfanget igen ;-)

    SvarSlet
  3. Den har jeg desværre været på flere gange - altså at strikkeprøven passer, men det gør arbejdet ikke!
    Det er meget irriterende, og jeg kan ikke finde ud af, hvad det er, der sker, så jeg har ikke noget bedre forslag end Liselottes.

    SvarSlet
  4. Jeg har ingen gode råd. Vil bare ønske dig god fornøjelse med strikkeriet, som kommer til at varme sønnens brystparti engang.
    det er da en dejlig håndgribelig måde at vise moderlig omsorg på. ;-)

    SvarSlet
  5. Mit råd er at du laver en strikke prøve som er så stor at du kan tælle strikkefastheden op uden at skulle ud til kanten af prøven:)
    God fornøjelse.

    SvarSlet
  6. Prøv at regne efter på opskriften, - altså om de foreslåede antal masker nu også passer med antal cm og vejledende strikkefasthed. Det har jeg været ude for, at de ikke gør, og så er man jo på herrens mark.

    God fornøjelse:)

    SvarSlet
  7. Hvis du har strikket frem og tilbage på din strikkeprøve, og rundt på selve trøjen kan du nemt blive snydt.
    Held og lykke

    SvarSlet
  8. Tak Ellen, det er nemlig irriterende, men hellere pille op nu end senere :-)

    Tak Betty, og jeg har intentioner om at det ikke skal være næste vinter, den først skal prøves ;-)

    Tak Hanne,det må jeg huske næste gang. Min næste strikkeprøve på et halvt nummer mindre gav også de 10 cm i bredden, til gengæld passede den i længden, hvor første prøve var 1 cm længere ;-)

    Tak Eva, jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, det du foreslår ;-) men hvis jeg dividerer antal masker med strikkeprøvens masker og bagefter ganger med 10 bliver det til 97 cm i omkreds, så det er jo ok.

    Tak Laila, med en lille strikprøve kan jeg ikke rigtig strikke rundt, i hvert fald ikke efter min forstand ;-)

    SvarSlet
  9. Hej Lene - jeg tror du strikker løsere på rundpind, end frem-og-tilbage - det gør jeg ihvertfald. Hvis en strikkeprøve skal passe skal den strikkes på samme måde som selve trøjen. Det kan du fx gøre ved at strikke noget af ærmet - og bruge det som strikkeprøve.

    Kh Bodil

    SvarSlet
  10. Tak Bodil. Det tror jeg, at jeg gør. Det vil jeg have med i min strikkeviden fremover :-)

    SvarSlet