torsdag, januar 26, 2012

FRA JORD TIL BORD

Madlavning er ikke min yndlingsbeskæftigelse, men i og med at jeg i 29 år har lavet mad rundt regnet 300 dage om året, dvs 8700 dage ( højst sandsynligt for lavt sat), så kan jeg godt finde ud af at lave mad, både til hverdag og til fest. At lave mad fra bunden af kan jeg sagtens finde ud af,men ofte hopper jeg over, hvor gærdet er lavest. Af samme grund er det her ikke en madblog.

Det er dog en tilfredsstillelse at få brugt alt, hvad man køber ind, så derfor får du denne beretning om maden i denne uge. I mandags tog jeg en pose med oksespidsbryst op af fryseren, jeg har før lavet det i ovnen, denne gang kogte jeg den, og til sidst kom der nyindkøbte selleri, gullerødder og porrer i. Resten af tilbehøret finder du her. Suppen blev sat i køleskabet, resten af kødet blev delt, det fede fik Istvan, det andet blev skåret i tern til tirsdagens aftensmad.

Tirsdag blev en halv pakke ægnudler, som havde gemt sig i skabet, kogt og bagefter stegt i olie på panden, kødet kom oveni og blev varmet. Tilbehøret tog udgangspunkt i grønne asparges og en agurk, der trængte til at blive spist. Sammen med broccoli i små stykker og ærter fra fryseren blev det til en god salat, som blev overhældt med en sennepsdressing bl.a med resten af citronsaften fra dagen før.

Onsdag stod den på rugbrødsmadder til landmanden og A38 med noget af det ymerdrys, der trængte til at blive spist, til mig.

I dag tog jeg suppen, siede fedtet fra, skar selleri og gulerødder i tern, lavede selv melboller og brugte en lille rest svinefars fra fryseren til hjemmelavede kødboller. I fryseren lå gulerodsboller, som var blevet lavet på A38, der også trængte til at blive spist. Et par stykker af dem blev tilbehør til suppen.

I morgen ryger de sidste porrer sammen med skinkestrimler i en tærte. I aften bliver mælken, som er over sidste holdbarhedsdato (ingen af os drikker mælk) rørt sammen med gær, mel, havregryn og lidt olie, så kan det hygge sig i køleskabet til i morgen, hvor det ryger i ovnen som boller. Nu mangler jeg så blot at se muligheder for peberrod og resten af det ymerdrys, som blev købt en gang, jeg fik trang til ymer med ymerdrys.

Og ja, min blog ser anderledes ud, jeg kom til at trykke på en knap, så jeg ikke kunne fortryde min leg med blogdesign, så nu må jeg vænne mig til, at det gamle look nu er væk.

DSC05057

9 kommentarer:

  1. Bloggen er rigtig pæn (jeg kan faktisk ikke genkalde mig, hvordan den så ud før, men jeg fik da lyst til at lege med min egen....)

    Det er en rigtig god fornemmelse at få brugt resterne. Jeg har desværre en tendens til at hobe nye rester op, når jeg får brugt de gamle.
    Hvis du har lidt hvidkål, så er en simpel salat af hvidkål, peberrod og flødeskum en lækkerbidsken:)

    SvarSlet
  2. Wauuu nu imponerede du mig lige igen, jeg synes jeres maduge lyder god. Jeg ville ønske vi var lige så kreative på det punkt.. :-)
    Pas godt på dit header billede, det er et jeg ofte beundrer, og meget gerne selv ville ha' taget.. :-) Jeg øver mig stadig hver gang jeg ser dråber.

    SvarSlet
  3. Tak Eva, jeg skal nok bare lige vænne mig til den hvide farve :-)
    Din opskrift lyder rigtig god.

    Tak Inge, hvorfor tror du jeg skriver om denne uge ;-)Andre uger er det godt nok så som så med den kreativitet.
    Jeg har heller ikke haft held med at tage sådan et dråbebillede siden, så jeg skal nok passe på det :-)Tak for ordene

    SvarSlet
  4. Jeg holder også af at bruge råvarerne på en måde så der går mindst mulig til spilde, men det kan være rigtig svært.
    Jeg synes dit nye design er dejligt læsevenligt og din header kommer virkelig til sin ret - flot.

    SvarSlet
  5. Tak Hanne, når kreative kvinder inklusive min datter synes om udseendet, så bliver jeg glad :-) der kan gå helt sport i ikke at skulle handle ind

    SvarSlet
  6. Dejligt når det lykkes at få dagens måltider til at gå op i en højere enhed. Du er da hamrende go´ til at anvende rester.

    Peberoden, der må jeg nok melde pas, ved ikke hvordan den vil smage i bollerne, men hvad med at komme ymerdrysset i bolledejen ?????

    Hilsen Joan M

    P.s: For pokker hvor det blæser...

    SvarSlet
  7. Det ser da godt ud! Både bloggen og madplanen set bagfra. Jeg har aldrig forstået det med madplaner - eller folk der står og ser fortvivlet ned i køledisken og spørger: Hvad skal man finde på?
    Det er aldrig et problem for mig. Som du skriver, er der altid et eller andet, man kan begynde med - så ser vi, hvad der sker. Vi får dog næsten altid salat og grøntsager og så enten kød, fisk eller æg.

    SvarSlet
  8. Alt brugt til sidste krumme- det er flot !

    SvarSlet
  9. Joan, det blæser og er hundehamrende koldt :-)Tak for dine ord. Jeg har selv tænkt på det med bollerne, men der er masser af sukker i drysset. Fandt en opskrift på kager og småkager med ymerdrys i, måske skulle det prøves :-)

    Charlotte, madplaner kan jeg ikke få til at fungere, bl.a fordi jeg helt kan miste lysten til at lave mad, og så hopper jeg stille over det lave gærde :-)Salat skal der til, det er også mit holdepunkt.

    Tak Miri, og det er tilfredsstillende :-)

    SvarSlet