lørdag, januar 07, 2012

Gråt måske

Solen synes ikke at have tænkt sig at dukke op her, så jeg har tændt op i brændeovnen, det sidste adventslys gør sit bedste for at vise, at det stadig kan være med i hyggen, huset er stadigt julepyntet, jeg har besluttet, at energien skal bruges på strik, bøger og gåture i de lyse timer, inden aftenvagten banker på.

DSC04867

Avisen bringer en artikel i dag om gråzoneprostitution foranlediget af et nyt teaterstykke BCNU. Det er uhyggelig læsning, unge menneskers manglende selvværd fører dem til at bruge deres krop som betaling for husly, mobiltelefoner og andre materielle goder. Unge mennesker, som ikke ser det som prostitution, men som en ung kvinde citeres for; når jeg alligevel vil ha sex med manden, kan jeg lige så godt få noget ud af det. I artiklen sættes der også fokus på serier som Paradise Hotel, hvor det er helt normalt at have sex for åben skærm, og hvordan det for disse unge mennesker er med til at forvrænge virkeligheden, og synet på hvad der er normalt og ikke normalt.

Når jeg læser sådan en artikel eller en bog som Charlotte Strandgårds Uden Hjem, kan jeg godt tænke, hvor ved jeg forfærdende lidt om hverdagen for andre mennesker i dette land. Jeg har ikke store kloge ord om handlinger eller meninger om dette, men jeg bruger min erkendelse af ikke at vide meget om andre menneskers liv til at minde mig om, at ikke alt ser ud som jeg tror, når jeg møder uforståelige reaktioner/handlinger.

Læsningen gør mig også endnu en gang taknemlig for, at jeg voksede op i et hjem med en far og en mor, som interesserede sig for os og som viste os kærlighed og støtte og ikke blot købte sig aflad for manglende tid med materielle goder.

DSC04870

Må din dag blive god og varm.

5 kommentarer:

  1. Kære Lene.
    Godt nytår til dig og dine.
    Her i huset er der også stadig julepynt. Vi holder samme tradition i hævd som I. Vi og børnene nyder det, vi tænder levende lys på juletræet, og spiser omkring der i spisestuen. I dag kommer det ud. En sorgens dag for de små, men så kan glæden til næste år begynde:o)
    God strikkedag til dig.
    Knus Betina.

    SvarSlet
  2. Ja, det er uhyggeligt, som nogen mennesker lever. Jeg kan ikke se det som andet end symptomer på netop lavt selvværd og mangel på at være set og elsket. Så meget desto mere er det vigtigt, at vi, som har fået så meget godt, er ordentlige mennesker. Der er altid mulighed for forandring, uanset hvor dårlige betingelser mennesker har haft.

    SvarSlet
  3. Ja det er skrækkeligt som mange unge opfatter virkeligheden, og tror at realyti show er virkligheden og det er normalt at opføre sig sådan...En god dag til dig..;-D

    SvarSlet
  4. "...når jeg alligevel vil ha sex med manden, kan jeg lige så godt få noget ud af det"... Det er sørgeligt, og alligevel kunne jeg ikke lade være med at trække på smilebåndet - hun må jo have fået meget lidt 'ud af det', siden hun ville have noget ud af det - hvis du forstår hvad jeg mener ;-)
    I mine øjne er det mere en uhyggeligt beregnende kvinde, der kan tænke sådan; ikke en med lavt selvværd.
    Men hvad ved jeg om det?

    Til gengæld er jeg helt enig i, at dagen i dag ikke kunne bruges til meget andet end strik :-)

    SvarSlet
  5. Tak Betina og et godt nytår til jer også, det er så rart at høre fra dig :-)

    Charlotte , og deri ligger håbet netop, at der er mulighed for forandring.

    Tak Annemarie, og det har nogle konsekvenser for dem, som de ikke her og nu kan se.

    Ellen, som jeg læste det, var det meget unge piger, og for mange deres debut udi det sexuelle, og så hænger det lave selvværd sammen med deres adfærd for mig at se.
    Og strikket blev der, lidt, jeg er ikke god til at holde koncentrationen :-)

    SvarSlet