tirsdag, januar 17, 2012

JANUARHELBREDET

Jeg er så heldig, at mit helbred meget sjældent gør knuder, det er jeg dybt taknemlig for. Jeg undrer mig dog over, så træt jeg er på trods af god søvn og som regel også 7 timers søvnlængde. Nu vil jeg trække i lange bukser (julemaven vil helst gå i kjole/nederdel for tiden) og få lidt frisk luft, det må da hjælpe.

Noget helt andet; til jer kvinder, som ligesom jeg er i overgangen til et nyt kvindeliv: hedeture, svedeture, søvnproblemer, tristesse, ændret fedtlejringer osv., alt det kender jeg til, men har I oplevet hårtab eller ændret hårstruktur? Mit hår plejer at være fyldig, men lige nu klasker det nærmest sammen i løbet af ingen tid, og hvor jeg før godt kunne springe en dag over med hårvask, så ser mit hår så kedeligt ud anden dag, at hele pivtøjet med hårvask, mousse  og føn er nødvendigt hver dag.

Småtingsafdelingen, måske, men noget jeg undrer mig over.

DSC04937

13 kommentarer:

  1. Du er ikke den enste. Mit hår er helt ustyrligt og trist, og bare træls, for nu at bruge et godt jydsk udtryk. Jeg har spekuleret på, hvad jeg skulle gøre, men der er ikke meget at gøre.

    Jeg giver det masser af balsam, men desværre er jeg p.g.a. stald m.m. jo nødt til at vaske ret ofte. Så de vises sten har jeg ikke, men det er vist helt normalt. Jeg taber også en del.

    Alt det andet, har hjulpet efter jeg overgav mig og nu tager hormoner. Jeg kunne simpelthen ikke være til ellers.

    SvarSlet
  2. Jeg tror, at mit hår bæres oppe af, at det er ved at blive gråt. Jeg har altid haft fint hår, der klaskede sammen, men nu er det ligesom blevet mere stridt, så evt. overgangsgener bliver vist oppevejet dér.
    Mht træthed, var jeg også ved at falde om hele formiddagen, men så kom jeg ud i lyset, og det hjalp. Her til aften er jeg begyndt med D-vitamin - jeg kan huske, at det hjalp mod træthed sidste vinter, hvor det jo faktisk var meget lysere end i år pga sneen.

    SvarSlet
  3. Har ikke fått hetetokter enda. Men trett er jeg. Et hår som før hadde krøller, er nå omtrent helt slett.
    Og at en ikke orker det samme som før, er helt sikkert. Så ja, ting skjer som en gjerne skulle vært foruten.
    Så får en prøve å trene litt og se om en klarer å holde seg så frisk og sprek som mulig ei stund til.
    Lykke til :)

    SvarSlet
  4. Jeg kender jo ikke til det fra mig selv endnu, men min svigermor har fortalt, at hun har haft hårtab i forbindelse med hendes overgang. Mærkeligt, som alting ændres!

    SvarSlet
  5. Hormonelle forandringer kan bringe meget med sig...nøjagtig som under en graviditet. Jeg håber, at energien vender tilbage snart. God aften Knus

    SvarSlet
  6. Mit bedste bud på hår der klasker sammen, er at prøve med en anden shampoo.. Jeg ved godt det er dyrt, men efter jeg skiftede til Redken produkter, vasker jeg kun hår et par gange om ugen.
    Jeg tør dårligt sige det, men overgangsalderen var en walk over for snart 10 år siden.. Nemt og uden andre udfordringer end hedeture.. :-) Samtidig slap jeg af med 2 til 4 dage hver måned, hvor jeg var i stærk smertestillende behandling.

    SvarSlet
  7. Deborah, det er godt at hormoner hjælper dig. Jeg er ikke særlig plaget af hedeture, så det er jeg også taknemlig for :-)

    Nína, mine lyse striber plejer også at hjælpe. Jeg kom desværre ikke ud, men luft må der til :-)

    Tak i lige måde Astrid. Motion må der til, det giver energi :-)

    Anne, jeg tænkte nok det hang sammen med det, desværre :-)

    Tak Gitte, mon ikke det gør det :-)

    Inge, det var jo en herlig overgang.Jeg mærker faktisk ikke til overgangen mere, kun hvis jeg får for lidt søvn. Jeg bruger dyrt shampoo, men jeg vil prøve at skifte balsam og mousse ud :-)

    SvarSlet
  8. Hedeture og træthed, det er ikke sjovt. Jeg får hormoner, de mildeste man kan få, fordi mit temperament røg helt op i det røde felt, jeg blev nogen gange helt forskrækket over mig selv, at jeg kunne blive så gal over småting, men hedeturene har jeg stadig om natten..Hårtab har jeg ikke lidt af ...Sov godt når du når så langt...;

    SvarSlet
  9. Hmm jeg farvede mit hår de første år under overgangsalderen og mærkede ikke noget, og nu da jeg er holdt op med det, er det begyndt at blive gråt og opfører sig egentlig ok.
    Jeg skal dog have fat noget "Mebrosia" igen, det har jeg taget støt i mange år. Jeg fik ikke købt en ny pakke før jul og synes at mærke hedestigninger mere, end jeg plejer!

    SvarSlet
  10. Nu er det jo mange år siden for mit vedkommende, men overgangsalderen var uden hedeture. Men da jeg var sidst i 50erne mærkede jeg for alvor østrogenmangel i form af tørre slimhinder og hårtab.
    Ak ja, ærgerligt at østrogenet langsomt forsvinder.
    Jeg får meget milde østrogenstikpiller, som gavner slimhinderne, men ikke håret. Og man skal jo helst til tage hormon. For nogen er det nok nødvendigt.
    Tænk, hvis jeg kunne komme med opmuntrende bemærkninger fra 'sidst i 60erne-landet'. ;-)
    Forfaldet er uundgåeligt. Heldigvis sker det langsomt - medmindre man er syg.
    Et godt helbred er noget af det vigtigste efterhånden som man ældes. Og jeg er meget taknemlig for at jeg ikke fejler noget alvorligt.

    SvarSlet
  11. Jeg har ikke selv tabt håret, men jeg talte med min frisør om hår og overgangsalder, da jeg var midt i den, og hun sagde, at det er et meget almindeligt fænomen, hvilket Betty jo også bekræfter.
    Mit hår er blevet tykkere efter overgangsalderen, men det er osgå set før...
    Jeg tror bare du skal være glad, hvis du kan slippe for at indtage nogen former for medicin. Det er nok bare min primitive holdning til det, men det prioriterede jeg meget højt at undgå :-)
    Jeg tror også, at man træder ind i en ond cirkel ved at vaske hår hver dag - det har aldrig været meningen, og jeg er sikker på, at man ødelægger mere end man gavner - især når hvis man også propper alt muligt i håret efter shampoo-behandlingen. Jeg vasker kun hår hver femte dag, men det er noget, man skal 'træne' sit hår til.

    SvarSlet
  12. Også jeg har oplevet at få anderledes hår i overgangsalderen. Jeg har ellers haft et ret tykt og kraftigt mørkt hår. Så blev det til et ret tykt og kraftigt gråt hår. Og nu er det et lidt slattent gråt hår. Og ligesom du så oplever jeg, at det klasker sammen - også i løbet af selve hårvaskedagen. Og jeg har ikke mod og mandshjerte til at lære mit hår kun at skulle vaskes hver femte dag - jeg ville ønske, jeg havde, men sådan er det ikke.
    I kommentarerne har vi nu alle fået forskellige gode råd til håret - og også set, at vi ikke er alene.

    SvarSlet
  13. Tak Annemarie, som sagt er jeg sluppet blidt indtil nu, så jeg satser på at det varer ved :-)

    Charlotte, melbrosia har også været mit middel, men nu har jeg ikke taget i et par måneder nu, så jeg håber :-)

    Betty, jeg har det fint, jeg var bare nysgerrig efter om det var hormonelt betinget :-) Jeg har prøvet de sidste par dage at bruge en anden mousse til føn og det virker som om det hjælper.

    Ellen, jeg er skam glad :-) det virker som om jeg er sluppet mildt. Den med 5 dage kan mit pagehår ikke klare, jeg ved udmærket at der skal en fravænningsperiode til, men det orker jeg ganske enkelt ikke :-)

    Conny, vi er nemlig ikke alene :-) Og jeg har heller ikke tålmodighed til en lang periode med fedtet hår på arbejde for at afvænne mit hår ;-)

    SvarSlet