fredag, januar 13, 2012

JEG TROEDE, JEG SÅ

Når vi læser, læser vi ikke det enkelte bogstav, vi læser ord, vi genkender ordet på dets form, dets længde og kan, hvis vi er i tvivl, kigge på de enkelte bogstaver i håb om, at det giver ordet mening. Det kan sommetider give sjove oplevelser, det kan også irritere, når folk konstant ser forkert.

Jeg har giftet mig til mit efternavn, et typisk –sen navn, men lige med en lille variation, så jeg må hyppigt sige, nej jeg hedder altså ikke Christensen. Mit mellemnavn er mit pigenavn, det er til gengæld sjældent, der er kun mine forældre, mine søskende og mig, min svigerinde og vores børn, der hedder det. Her skal vi til gengæld hyppigt stave det.

I går aftes efter biografturen hentede jeg posten ude ved vejen, og kuverterne blev tjekket på vej op til huset i skæret af kartoffelhusets udendørs lys. Jeg undrede mig såre over, at landmanden fik brev fra Sammenslutningen af Danske Sortseere, jeg anede slet ikke, at sådan en fandtes. Vi betaler licens, så hvorfor fik landmanden et brev fra dem? Først her til morgen under kontorarbejdet, hvor kuverten blev åbnet, fandt jeg ud af, at der stod Sammenslutningen af Danske Sortsejere. Det handler om, at hvis man bruger egen avl til såsæd, skal man betale afgift til denne sammenslutning, ligesom vi skal betale afgift, når vi bruger egen avl til læggekartofler. Jaja lige meget hvad man gør, skal samfundet nok sørge for, at vi skal af med penge. Jeg har ikke tal på alle de skemaer og afgifter, landbruget skal udfylde og betale, og det tror jeg heller ikke, jeg gider beskæftige mig med. Jeg er bare glad for, at De Danske Sortseere ikke har kastet deres sortsyn over os, jeg vil hellere være lys i mit sind. (hvis du har tid, så læs sidste link, dejlige ord på en smuk fredag)

God fredag til dig med tid til at finde lys og ro i dit sind.

DSC04881

12 kommentarer:

  1. Ja det er lige det med at læse rigtigt..Godt I så ikke er blandet anmeldt som sortseere, men skrækkeligt med alt det der skal betales afgift af..God fredag til dig..;-D

    SvarSlet
  2. Tak Annemarie, de afgifter betaler vi, ikke med glæde, som jeg gør med skat, fordi jeg med skat mener, jeg faktisk får meget tilbage (bibliotek, sygehus, læge, skolegang osv) men i erkendelse af, at sådan er vores samfund. Men sortseerafgift vil jeg ikke betale :-)

    SvarSlet
  3. Sortseere er vist det sidste, jeg vil kalde jer, Lene, men jeg grinte godt i skægget, for der er også tidspunkter, hvor min hjerne læser noget helt andet, end det der stod. Sikke forviklinger :-)

    God fredag til jer :-)

    SvarSlet
  4. Tak i lige måde Liselotte, ja jeg grinte også i morges, da sammenhængen gik op for mig :-)Tænk jeg nåede at undre mig over, at sådan en sammenslutning fandtes, når nu det er forbudt at være sortseer i Danmark ;-)

    SvarSlet
  5. Ja, man kan aldrig vide. Der findes så mange foreninger. Men sortseer - det vil vi ikke være. ;-)
    Jeg synes, det er lige strengt nok, at I skal betale afgift for at bruge læggekartofler og såsæd af egen avl. Det giver ingen mening for mig.

    SvarSlet
  6. Betty, det er så trist at være sortseer :-) Og meningen kan jeg heller ikke finde med den afgift, men der er sikkert en.

    SvarSlet
  7. Hjernen er en fornurlig størrelse. Kender du dette 'eksperiment'/fænomen?

    Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.

    SvarSlet
  8. Afgift for at bruge egen avl til læggekartofler, det er tæt på at være den mest absurde punktafgift jeg endnu har hørt om.

    SvarSlet
  9. Pollyanna, jeg kender den men bliver stadig lige forundret over at jeg kan læse det :-)

    Tuavi, nemlig :-)

    SvarSlet
  10. Ja, sortsejerne kæmper en hård kamp for at inddrive midler.
    Stadig flere sår deres eget korn ud, og det giver naturligvis færre penge i kassen, og skal alle midler tages i brug for at skrabe penge sammen.

    SvarSlet
  11. ..., og SÅ skal alle midler...

    Undskyld, vil du rette?

    SvarSlet
  12. Farmer, jeg mente nok det var for at støtte sortsejerne og måske også udvikling af nye, gode sorter? Men det føles mærkeligt alligevel ;-)

    SvarSlet