fredag, maj 24, 2024

Maj måned

 er startet godt. Vi havde en skøn Kristi himmelfartsdag på arbejde, hvor der var tid til patienterne, tid til hinanden, tid til dokumentation osv. De dage skønner vi på og husker, når travlheden bider i haserne.

Jeg øver mig i at finde ro og koncentration til at læse bøger. Min mobils bluetooth virker ikke, og dermed kan jeg ikke høre bøger i mine høreapparater eller tale i telefon, mens jeg kører,  og jeg har endnu ikke fået taget mig sammen til at få kigget på det. Nu har jeg sat mig ned ved computeren for at finde min mobilforsikring for lur mig, om ikke den er udløbet netop nu. Tiden stryger jo af sted. (opdatering, de mente ikke det var mobilen)

Mit høreapparat virker heller ikke som det skal eller også har min hørelse taget sig et styrtdyk, for jeg synes, jeg alt for ofte skal bede folk om at gentage. Og det irriterer mig, for der kommer en snert af en følelse. En følelse af en fordom; nedsat hørelse er lig med alderdom er lig med begyndende hukommelsessvækkelse. (opdatering - nu får jeg set på høreapparatet på mandag, så må vi se om de kan hjælpe mig)

Ja, jeg har som andre indimellem svært ved at huske noget lige på stående fod, men jeg har både min leder og den ledende overlæges ord for, at jeg godt kan glemme alt om begyndende  mild cognitive impairment

Det var hyggeligt at være sammen med dig, var min unge kollegas ord, da hun gik hjem Kristi Himmelfartsdag. Og jeg syntes også, det var hyggeligt, jeg lærer altid noget nyt af mine kolleger, små ting, store ting. Men jeg var glad for, at der ikke var massiv travlhed, for der kan jeg godt mærke, at min hjerne og krop kommer på overarbejde. Så skal der hvile til, når jeg kommer hjem.

Længere kom jeg ikke med mit indlæg og nu går maj måned mod hæld. Vi havde den skønneste pinseferie, vi har haft og har travlt, men ikke på samme måde, som da der skulle sættes et anseligt antal kartofler. Vi kunne ikke komme i marken for at så korn og bestøverbrak grundet alt det vand, der var kommet. Bestøverbrak er såning med pollen-og nektarproducerende blanding. Det skal være sået senest d. 30/4.

Ventetiden blev benyttet til at få ryddet op og ud i alle bygninger på den anden gård. Nu er den snart klar til overlevering til Naturstyrelsen. Og heldigvis var Landbrugsstyrelsen for en gangs skyld forstående og udskød fristen for såning af bestøverbrak til 14.maj. Vi nåede det og kunne derfor tage et par dage fri i pinse, som vi tilbragte i sommerhuset.


Vi fik tid til lange gåture med hundene til søerne ved Hune. Vi fik tid til at gå ned til den nye tømmerhandel og købe mere end vi havde regnet med. Dette måtte vi så slæbe hjem på gåben. Vi fik inviteret gode sommerhusvenner på sen tapas pinsesøndag. Og datteren deltog også i den sene aftensmad. Det var så hyggeligt og dejligt afslappende. Vi fik tid til at give eftermiddagsøl til naboerne, som slår græsset ved vores sommerhus. 


Datteren og jeg prøvede også at komme i vandet, men der var andre, der var kommet først. Og de blå brandmænd bader jeg ikke sammen med. 


Nu er vi tilbage i hverdagen, hvor vi begge har nok at se til. Det er helt fint, jeg er blevet opladet og fortsætter med at nyde mit område. Hver dag er jo en sidste gang for at opleve gården på netop denne dag i året.



6 kommentarer:

  1. Det ser jo ud til der er foregået en masse i maj - på arbejdet, på gården, i sommerhuset. Noget forbruger energi og andet skaber energi. Sanserne bliver vel mindre effektive med tiden, synet tænker vi vel ikke så meget over fordi briller kan hjælpe, men hørelsen må helst ikke ændre sig. Det gør den nu alligevel - og det samme gælder vel de øvrige sanser. Lugtesansen er ikke hvad den har været. Tiden går - og det går nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jørgen, ganske rigtigt, det går jo også selv om sanserne ikke altid fungerer som jeg vil. I dag var vi på motorcykeltur i 13 timer, og selv om vi var de ældste, kunne vi sagtens følge med og fryde os over en skøn tur 😊

      Slet
  2. Jørgen skriver det så fint - det skal jo gå og det går også nok.
    Der er ved at indfinde sig en hel masse sidste gange for jeres vedkommende - det må på én gang være dejligt, underligt, vemodigt, spændende og måske endda en anelse skræmmende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, Jørgen har helt ret. Og ja du også 😊 vi er endnu ikke kommet til det skræmmende, nok fordi vi har travlt med alt det praktiske. Andre er mest optaget af hvor vi skal bo, der er vi ikke endnu. Det kommer vi nok og det kommer helt sikkert til at gå, for det gør det jo og det skal jo 😊

      Slet
  3. "Bestøverbrak" - så lærte jeg igen et nyt ord!
    Godt at styrelsen er til at tale med, og godt at sommeren er på vej.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eric, det er godt med nye ord :-) Det er så godt med sommeren på vej.

      Slet