tirsdag, januar 24, 2012

HVOR SKAL VI HEN?

DSC05005

Når jeg læser faglitteratur, spejler jeg det hele tiden i i min praksis for at se, om det giver mening. Gårsdagens lektie handlede om kampen for at komme videre i livet. Måske husker du, at jeg pludselig ikke kunne se meningen med det, jeg arbejdede med, nyttede det overhovedet noget? Her i dette kapitel fandt jeg svar. Forfatteren har fulgt mennesker med traumatiske rygmarvsskader i to år efter ulykken og interviewet dem undervejs. En af konklusionerne blev, at for at kunne finde viljen til at kæmpe, skulle man kunne se meningen med livet.

Forfatteren bruger en eksistenspsykologs teori om mening i livet(Victor Frankl) I vores hverdag, her og nu, inddrager vi vores fortid, vi lever livet, og fortid bliver til nutid, og ud fra det har vi en formodning om, hvordan vores nærmeste fremtid bliver. Og det giver mening i vores liv. Når livet splintres, kan vi ikke bruge vores fortid til at give os en formodning om, hvordan fremtiden bliver. Alt er forandret, og vi mister meningen med livet. Her er det de professionelles rolle at hjælpe til at danne en ny forestilling om fremtiden, f.eks ved at fortælle om andre patienters fremskridt eller at påpege de fremskridt, der sker og være dem, der tror på, at det bliver bedre. Forfatteren beskriver denne proces som patientens indre forhandlinger, hvor patienten skal gendanne meningen med livet. Når patienten kan se en fremtid, kan han bedre udholde en barsk nutid.

DSC05044

Det giver mening for mig. Og resten af kapitlet glæder jeg mig til at få tænkt mere over, det handler nemlig om, hvordan patienten kan kæmpe sammen med de professionelle mod et fælles mål eller hvordan patienten kan komme til at kæmpe mod de professionelle og sig selv, og hvordan det tapper kræfter.

Giver det her mening for dig? Uanset hvad så ønsker jeg dig en god dag.

DSC05068

6 kommentarer:

  1. Det giver meget mening for mig !
    Og en smuk dag til dig :-)

    SvarSlet
  2. Ja det gør det, det giver rigtig god mening.
    Hav en rigtig god dag Lene. :-)

    SvarSlet
  3. Jeg har en lap hængende hvor jeg i et fortvivlet øjeblik har skrevet:
    "Fortiden havde forventninger til nuet.
    Nuet har forventninger til fremtiden.
    Nuet er lige nu og her.
    Her er jeg forventningsfuld
    og fyldt med lige nu og her.
    Det er her kræfterne skal hentes."
    Så JA, det giver rigtig god mening.
    God glædelig solskinstirsdag til dig.

    SvarSlet
  4. Det er ud fra de samme tanker, jeg arbejder i sjælesorgen, så ja - det giver mening!

    SvarSlet
  5. Det giver da i høj grad mening. Det er dejligt at du brænder sådan for dit fag.

    SvarSlet
  6. Tak Miri, dejligt at jeg ikke er ene om den konklusion :-)

    Tak Inge,når vi fra forskellige fag kan finde mening i det her, så er det nok almengyldigt :-)

    Tak Hanne og tak for et smukt digt, som smukt føjer sig til indlægget :-)

    Charlotte, ja som præst står man tit i meningsløshedens rum og det giver mening for mig, at det her selvfølgelig er med i din måde at håndtere sjælesorgen.

    Tak Susanne, jeg er vist lidt af en arbejdsnørd ;-)

    SvarSlet