torsdag, december 29, 2011

LYKKEN ER AT KUNNE

Kort før min mor døde, var hun og min far på en miniferie hos os i sommerhuset. Den dag, hvor min mor blev syg igen, var hun i bad, ude af badet stod hun, det lille spinkle menneske på kun 43 kg, og tørrede sig og så kom det lige fra hjertet: hvor er det dog dejligt selv at kunne klare at gå i bad.

Kræftsygdommen havde ikke fået bugt med min mors livsvilje, men havde tværtimod fremmet hendes evne til at fokusere på det gode i livet. 10 dage efter måtte min mor have hjælp til alt, og 3 uger efter døde hun.

DSC04770

Indimellem får jeg perioder med sortsyn i forhold til mit arbejde; nytter vores indsats noget, de menneskers liv er jo alligevel slået itu? Og så må jeg holde fast i mennesker, som finder livskvalitet trods de slag, livet byder dem. Mennesker, som rejser sig, kæmper, finder nye veje og nye mål, mennesker, som flytter fokus fra det, de ikke kan, og finder livskvalitet og livsglæde i det, de kan. Forleden dag fortalte jeg en patient om en mand med total lammelse af den ene arm og usikker gangfunktion, som nu havde fuld gang i livet. Jeg så et glimt af håb i øjnene, jeg håber, at det videre forløb giver patienten tro på, at der findes et godt liv for vedkommende trods alt.

Og ikke at forglemme, min funktion er også at være der, hvor det er rigtig hårdt, der hvor håbløshed og afmagt findes. Som sygeplejersker kan vi ikke fjerne det skete, men vi kan være med til at lindre og støtte i en svær tid.

Nu vil jeg lægge sygeplejen på hylden en uges tid og koncentrere mig om rengøring, indkøb og madlavning, for i dag skal vi have besøg af den sidste af mine søstre, som vi ikke har set i julen, og  sammen med hendes familie kommer min far, som skal på en lille miniferie hos os til i morgen aften.

God 5. juledag.

DSC04769

12 kommentarer:

  1. Det er så fantastisk, når nogen finder livsglæden i noget, som for andre ser håbløst ud. På mange måder må det også være godt at være indlagt på en afdeling med andre i forskellige faser af sygdom og ikke mindst et klogt og erfarent personale.

    Uh, det klør i fingrene på sådan en gammel kirketjener for lige at skære de lys.....

    Hvor er du heldig med dine lyshuse. Jeg må ønske mig igen til næste år:)

    God fornøjelse med mere familiehygge.

    SvarSlet
  2. Det er en velsignet evne at kunne finde lyspunkter og livsglæde på trods af alt. Jeg er sikker på du og dine kollegaer er med til at gøre en kæmpe forskel for både patienter og pårørende.
    God dag til dig sammen med familien.

    SvarSlet
  3. Nydelige ord. Det er en viktig oppgave du og dine kollegaer har. Kos deg med fri og koselig famlilebesøk :)

    SvarSlet
  4. Nogen gange kan det være svært at se om det man gør nytter noget, men selvfølgelig gør det det, og det fortæller din historie jo også...En god dag til dig også..;-D

    SvarSlet
  5. Ja, det er netop, når det er sværest for andre, at det er vigtigt, at nogen - også professionelt - bevarer roen og troen. Det giver håb og mod, begge dele uundværligt i kampen for at få så godt et liv som muligt!
    Ønsker dig gode dage med familien!

    SvarSlet
  6. Tak for ord du livskloge kvinde.
    Lige nu ville jeg ønske jeg kunne tildele min kæreste en lille portion af den evne.
    Dejligt med fridage - håber du får dem fyldt ud med gode stunder indimellem husmoderligheden;))

    SvarSlet
  7. Vel nytter det noget!
    Det er netop sådan nogen som du og dine kolleger, der kan gøre en forskel!
    Du ser mange patienter - men for mange er du den som har sagt eller gjort det HELT rigtige for at lindre eller trøste og være der, og det glemmer din patient aldrig.

    SvarSlet
  8. Et lille smil eller et varmt håndtryk betyder rigtig meget, både for de pårørende men så sandelig også for den syge. Tusind tak for et tankevækkende indlæg...
    Jeg håber, at I alle får en skøn miniferie...knus

    SvarSlet
  9. Tak Eva, det sætter helt sikkert tanker i gang hos de lettere ramte at være sammen med hårdere ramt.
    Lyshusene er så smukke, så de må på ønskelisten næste år :-)

    Tak Inge :-) jeg tror for det meste også på at vi gør en forskel,det er blot når jeg sidder hos et menneske, der er så ked af det, at jeg dykker.

    Tak Astrid :-)

    Tak Annemarie :-)

    Tak Charlotte :-) og det hjælper i hvert fald ikke at sætte sig ned og græde som professionel, vi må være håbets talsmænd.

    Tak Hanne :-) og må din mand snart kunne se lyspunkt forude.

    Tak Kong mor for dine ord, jeg håber det :-)

    Tak Gitte :-)Og jeg ved det jo egentlig godt, men det føles af og til som så lidt.

    SvarSlet
  10. Folk som dig vil altid gøre en kæmpe forskel.
    Tingene bliver sat meget i relief, når der kommer sygdom eller et handicap ind i billedet, og I er nok de første, der får døre til at åbne sig og måske får vedkommende til at fokusere mindre på det dårlige og mere på det gode.

    SvarSlet
  11. Det nytter bestemt, Lene - jeg har kendt meget alvorligt syge, som beholdt deres glæde ved livet som fx en dyrebar ven med muskelsvind. Han var det mest positive menneske, jeg har mødt - og tænk på Evald Krog ...
    Jeg håber, du og familien får nogle dejlige dage sammen.

    SvarSlet
  12. Ellen, det håber jeg :-)

    Tak madame, jeg kender også mange mennesker, som finder styrken i at fokusere på glæderne, nogle gange er det svært i det akutte at kunne se hvordan det videre liv bliver for den enkelte.

    SvarSlet