søndag, oktober 22, 2017

Hvis du kunne se mig nu

ville du trække på smilebåndet. Landmanden og jeg var inviteret til søskendeaften i går af landmandens ene søster. Der var tre søskende, der ikke kunne komme, så vi blev seks søskende med ægtefæller. Det er altid en fest at være sammen med mine svigerinder og svogre. Vi kom vidt omkring i samtalerne, alle børn og børnebørn skulle rundes, ligeledes hverdagslivet, vi var to par, der stadig arbejdede, resten er på efterløn/er pensionister. Ikke desto mindre måtte svigerinde på 69 melde fra, hun havde taget en aftenvagt, hun kan slet ikke holde op med at arbejde, og yngste svigerinde, der er på efterløn, tager også afløsertjanser i sit gamle arbejde og andre steder. Det fungerer fint og giver dem det faglige og sociale input, de stadig har brug for.

DSC_4692

Derfor blev det sent, inden vi kom i seng, og er der et hovedtema for disse fem fridage, så er det Red søvnkvaliteten ved hjælp af nedsat tempo, ro og ingen udgående aktiviteter. Og den mission er lykkedes, selv i nat efter sen sengetid, god vin og masser af mad i løbet af aftenen har jeg sovet, fra jeg lagde hovedet på puden klokken halv to til klokken halv syv og så igen til halv ni.

DSC_4688 (1)

Og nu går jeg rundt i nattøj og hjemmesko, søvn i øjnene, ubørstede tænder og vågner langsomt op. Morgenmaden med blødkogt æg, lune hjemmebagte boller med gode oste og hjemmelavet marmelade er spist. Landmanden sidder i sin fiskerhabit og ser boksning, Ayla ligger ved siden af. Fiskerhabitten skyldtes, at Ayla vækkede ham og så gad han ikke tage tøj på for at lufte hende, det var nemmere med termokedeldragten. Vi er et ømt syn. Jeg fik en sms, lige da jeg vågnede, om en dagvagt i dag, men jeg tog 12 timers tjansen sidste søndag, så denne vagt håber jeg andre byder ind på.

DSC_4691

Nu vil jeg gøre mig lidt mere gæstevenlig at se på (skulle nogen komme forbi), og så vil jeg nyde at sætte mig med regnskabet, mens lyset ser ud til at få magten i dag.

DSC_4689

Må du få en god søndag med plads til det, du har brug for. Kærlig hilsen Lene

11 kommentarer:

  1. Øj, for en lækker værtindegave. Ærgerligt, jeg bor så langt væk, så jeg ikke rigtigt kan invitere jer (og helt forståeligt bliver udkonkurreret af andre, når I er i nærheden ;-D ).
    God søndag, Mette L

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, vi ville komme prompte :-) og tak

      Slet
  2. Dig i nattøj og Landmanden i Harboøre-habit (plejer vi at sige), ja, det har været kønt 🙂 Men bare I hygger jer, er det jo ret lige meget, hvad I har på. Dejligt med nogle slappe af-dage til dig 🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. fruen i midten, nu er vi normalt klædt på :-) Jeg nyder og kan mærke, at jeg også trængte.

      Slet
  3. Det er da også så dejligt med sådan en nattøjsdag. Jeg har sommetider sådan en; John har det aldrig, men det er også ret sikkert, at jo værre jeg ser ud, jo større er chancen (risikoen?) for, at der står en af naboerne og lige vil et eller andet. Det er også hyggeligt nok, men det ødelægger min nattøjsdag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jørn har heller aldrig nattøjsdag, det her var det nærmeste han kommer det. Min varer heller ikke så længe, for til hverdag er mit hjem jo også en arbejdsplads :-)

      Slet
  4. DR havde engang en kampagne, der hed "hjem er der hvor....", - og jeg husker bl.a. Søs Fenger, der fuldendte sætningen med "... man kan danse grimt". Det er også "der hvor man kan sidde i kedeldragt/nattøj og strithår".
    Hold da op, hvor er det tit, I bliver bedt om at tage stilling til ekstra arbejde. Godt du har et hjem, hvor du kan lade op!

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, lige nøjagtig. Hvis ikke man hjemme må godt rundt og se grim ud, så er det ikke et hjem :-)
      Vi har både langtidssygemeldinger og korttids sygemeldinger, og da vi i forvejen bure være flere, ja så kræver det at vi må træde til med ekstra vagter.

      Slet
  5. Jeg synes, det er alletiders værtindegave. Den slags man ville ønske, man selv havde fundet på i stedet for den evindelige buket eller flaske vin.
    Det er godt at høre, at du får sovet godt => god opladning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, værtinden blev også glad for gaven :-) Ja jeg håber at jeg har fået vendt søvnmønsteret.

      Slet
  6. Tak, Hanne. Det er skønt at kunne slappe helt af, også på udseende fronten :-)

    SvarSlet