tirsdag, juni 21, 2011

MEN DEN SKØNNESTE KRANS

men den skønneste krans
bli'r dog din, sankte Hans,
den er bunden af sommerens hjerter så varme, så glade.

Jeg ved det godt, det er ikke sankte Hans i aften, men jeg skal til Midsommerfest i aften sammen med min far, og da de fleste er på hans alder (80), så starter festen tidligt. Det betyder, at alt skal klappe, hvis vi skal dreje ind på aktivitetscenterets plads i rette tid, for først er der en dagvagt på 9 timer, der skal klares. Jeg har dog heldigvis fået tilsagn om at måtte afspadsere en halv time, så jeg håber, det går. Mon ikke det bliver en god aften med pølser på grill, båltale og underholdning, det tror jeg.

Sankt Hans er ikke forbundet med traditioner her i huset, mens vi havde børn, lavede vi enten bål herhjemme eller kørte ud til de bålarrangemeneter, der var rundt omkring. Nu til dags kan vi godt komme til at passere aftenen, uden at vi husker den.

Har du nogle traditioner for sankt Hansaften?

P1010301

17 kommentarer:

  1. Små børn og sene bål på en hverdag hører ikke sammen. Derfor har vi også benyttet bålfadet flittigt, mens de var små. Vi kan sagtens glemme det nu, eller komme til at rykke det til om lørdagen. Det sidste er vidst ikke helt efter bogen ;o)

    SvarSlet
  2. Jeg ved ikke, hvorfor jeg blev anonym. God tirsdag hos jer.

    SvarSlet
  3. De sidste mange år har ungerne været hos deres far Sankt Hans aften. I år er de hjemme. Alle de år uden børn, betyder nok i virkeligheden, at vi ikke rigtig har nogen traditioner, men mon ikke vi finder et bål et eller andet sted... måske den store slet ikke er interesseret, men finder ud af noget med egne venner.. Det er faktisk lidt spændende, hvor vi ender :)

    God aften i aften.

    SvarSlet
  4. Vi havde i mange år et Sankt Hans-arrangement på vejen - vi bor ved en sø, så der havde vi grill og bål nede - men så gik nogle unge friske mennesker sammen i bydelen og lavede et stort Sankt Hans-arrangement i den lokale park, og det besluttede vi på vejen at bakke op om, så vi "nedlagde" vores bål, og deltager ganske uforpligtende i det store.

    SvarSlet
  5. Vi har heller ikke rigtigt nogen traditioner. Vores børn er for små til rigtigt at kunne noget ude efter mørkets frembrud, men om et par år skal vi helt klart have grundlagt noget, for jeg husker det som en stor aften i min egen barndom.
    I år skal jeg i stedet fejre at min lillebror bliver student, og det er også superdejligt.

    SvarSlet
  6. Vi holder sjældent Sankt Hans. Måske går vi en aftentur ned for enden af vejen til Carlsens Plæne, her er der hvert år bål og båltaler (psst vi kommer efter talerne :) )

    Jeg er egentlig ikke så vild med lige den dag, for så vender lyset og vi går allerede mod mørkere tider igen..uff det vil jeg ikke så gerne tænke på :)

    SvarSlet
  7. I mine sejlerdage foregik den aften tit på vandet. En stille tur rundt og se bål, i dag har vi ingen faste planer, hvis vejret er ok går vi måske en tur hen til et lokalt bål
    Du må have en dejlig aften med din far og den skønne sang :-)

    SvarSlet
  8. Den har oftest foregået med bål ved vandet....da jeg var barn, var vi altid i sommerhus, det klæber nok lidt ved mine tanker om en god Skt. Hans....æbleskiver....frikadeller og kold kartoffelsalat..

    SvarSlet
  9. Med en inkarneret båldreng i husstanden har vi deltaget i utallige skt.hansbål.
    Det benzinboblende på grundejerforeningens og alle hækklippernes foranledning, de mange strandbål og hvis alt andet slog fejl kunne knægten få ild i bål herhjemme i haven trods styrtregn.
    Vi spiser altid sammen med vores genboer, sammenskudsmad og hyggelige timer, afsluttet med strandtur for at se bål.

    SvarSlet
  10. Da børnene var mindre gik vi ikke særligt meget op i Skt. Hans, men siden vi fik kano har vi holdt Skt.Hans på vandet...I år bliver det lidt anderledes, der skal vi til Frederikssund og bål på stranden..;-D God fornøjelse i aften..

    SvarSlet
  11. Stor grill- og bålfest på gården, hvor far og vi tre søstre hver især inviterer nogle af vores venner til sammenskudsgilde. Med lidt fætre og kusiner kan vi snildt komme op på 50. Det er altid smadderhyggeligt og skægt.
    Men i år bliver min Skt. Hans tilbragt i luften på vej hjem til DK :-)

    SvarSlet
  12. Vi har ingen traditioner - nogle år kører vi til egnen, hvor vi boede for snart 30 år siden. Her holder det lokale bylaug altid en hyggelig aften med fællesspisning og bål for landsbyens beboere.
    Jeg tror, at vores manglende traditioner skyldes, at jeg i rigtig mange år var elitegymnast og altid var indbudt til at lave opvisning et eller flere steder Sankt Hans aften.

    SvarSlet
  13. Her er der bål, taler og spejder-aktiviteter i den lokale park. Hvis vejret egner sig, går jeg nok derned og møder det halve af byen, - men ofte bliver jeg nu hjemme.
    Fællessangen er som regel noget ynk..., og det trækker ikke!

    SvarSlet
  14. Kære alle, tusind tak for jeres bidrag til et lille overblik over aktiviteter på en Sankt Hans aften :-)

    SvarSlet
  15. Vi har ingen faste traditioner med hensyn til Sankt Hans aften og efter min mening kunne det med at brænde en heks af på et bål også godt afskaffe, hvilket jeg også skrev om på min blog i torsdags, men i år sad min Skat og jeg på en bæk meget tæt på Limfjorden, hvorfra vi nød dagens flotte solnedgang samtidigt med, vi kunne se bålene på den anden side af Limfjorden samt lugte, at der nok også blev brædt et bål af i nærheden af det sted, hvor vi befandt os, og det var så bare en af de rigtigt mange gode stunder vi havde i løbet af vores en uge lange sommerferie i et lejet sommerhus i Egense. Vi har også allerede aftalt, at vi må derover igen.

    SvarSlet
  16. Tine, det lyder som en stjernestund der på bænken med udsigt til solnedgang, dejligt at I havde en god ferie :-)

    SvarSlet
  17. Det var i allerhøjeste grad en stjernestund og det var dejligt at være så langt væk fra alle hverdags mange opgaver, at vi havde tid til kun at være kærester samt nyde hinanden. :-) Sådant noget kan man ( læs: jeg ) altså leve længe på.

    SvarSlet