fredag, marts 25, 2022

 Vil du med en tur i mit område? For et par uger siden legede datteren og jeg turist i eget område. Jeg har før skrevet om det nye udsigtspunkt, som Aage V. Jensens fond har etableret i forbindelse med, at de bringer den fredede del af Store Vildmose tilbage til fordumstid. Det gøres blandt andet med en lang dæmning mellem det fredede område og markjorden. Der er et spærremateriale i dæmningen, så den fredede mose ikke bliver afvandet, men kommer tilbage til sin sumpede tilstand.


Der var det skønneste solskinsvejr, og vi tog os tid til at nyde området og udsigtsstedet.


Under udsigtspunktet var bygningen belagt med kobberlignende materiale, som strålede om kap med solen. Solen legede med materialet og dannede forskellige lyseffekter, som du måske kan ane på billedet.


Efter det kørte vi ad Ringvejen, for sådan en har vi også, forbi Pindstrup mosebrug. Her gjorde vi også stop og læste om spagnumfabrikken. Derefter kørte vi ud til fugletårnet med udsigt over to søer med masser af ænder og andre fugle. 


På træstien ud til tårnet kom vi forbi  det gamle mosbegroede træ, som var væltet. For mig åbner der sig hver gang en port til barndommen og tanken om, at der inde ved roden bor de små skovalfer.


Oppe i fugletårnet stod et ægtepar fra Aarhus, de spurgte ind til om vi var vant til traner i mosen. Det var vi, men det er sjældent, at jeg ser dem. Landmanden ser dem tit. Ægteparret kunne så fortælle, at de havde set to traner nord for fugletårnet. Dem kørte datteren og jeg ud for at finde, og ganske rigtigt, der gik de fredeligt og stillede sulten på en mark tæt på vejen.

Hjemme igen nød vi eftermiddagsteen indendørs, hvorimod vi sidste søndag var vovemodig og satte os på terrassen og drak te. Det er ikke sidste gang, vi skal på udflugt og i år var min fødselsdagsgave fra datteren et gavekort til Art by Me. Jeg glæder mig til at male på keramik sammen med datteren og nyde en kop te efter velendt arbejde.



10 kommentarer:

  1. Ja :-) Og tak for turen. Der er smukt ud over mosen. Det gør det spændende og oplysende, når der er fugletårn og udsigtspunkt. Jeg synes også, det barske klitlandskab ved Vesterhavet har stor skønhed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Betty :-) Jeg holder også af at der er information, man kan blive klogere af, hvis man er i det humør og ellers kan man jo bare nyde udsynet. Det barske klitlandskab ved Vesterhavet har også stor skønhed.

      Slet
  2. Jeg har aldrig været i mosen, men jeg kan se på dine billeder, at den har sin egen skønhed. Det er sjovt at lege turist i eget område :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eric, nogen synes der er for fladt og for kedeligt her, men jeg elsker det. Og det er nemlig sjovt at lege turist i eget område.

      Slet
  3. Smukt! Det er et landskab, der godt kunne minde lidt om Vejlerne, som vi absolut skal ud og opleve, når vi kommer på de kanter. Det er skønt, når der er et rigt fugleliv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen og næste gang må vi have kikkert med. Det er vist et mest når man vil kigge på fugle 🙂

      Slet
  4. Det ser ud til at være et fint "byggeri", der fører ud i mosen til den betagende udsigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, vi er begejstrede for byggeriet. Der er mange, der synes det er grimt.

      Slet
  5. ArtByMe er vild hyggeligt - vi søstre gav vores mor det forrige år, og det var en stor succes, synes vi alle fire.

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. A, jeg glæder mig rigtig meget til at indfri gavekortet. Det er godt at høre at I oplevede det som en succes.

      Slet