fredag, juli 15, 2022

Juleaften

Juleaften er det ikke, men det har føltes sådan. Og måske får vi lov til at fejre juleaften med S, det vil vi krydse fingre for. Alt afhænger af sønnens nye job, for man smutter jo ikke bare lige fra Trondheim til Vildmosen på et par timer. Faktisk skulle den lille familie have mellemlandet i både Letland og Holland for at få den billigste flyrejse fra Trondheim til Aalborg! Så de valgte i stedet at flyve til Bergen og så tage færgen derfra til Hirtshals. Det var 3000 kroner billigere end den hurtigste flyrute til Aalborg.

Vi har haft de skønneste 13 dage sammen med familien og hver dag har været fyldt med glæden over at være sammen. At finde en hverdag sammen, at lade forældrene sove længe, at gå tur med S og få ham til at sove, at sidde på terrassen med en kop te og nyde fuglesang og plæneklipperens lyd i det fjerne, mens S sover.

De sidste fem dage sammen med dem har jeg haft fri, så vi har været på stranden, passet S mens forældrene var på biografdate, passet S, mens forældrene har støvsuget loppemarkedet i Hune, været til torvedag i Blokhus, spist store isvafler og bare hygget os sammen, heldigvis også med datteren a la fasteren.

Indrømmet, jeg har indimellem været utrolig træt. Men der skal også tænkes på mad, tøjvask, støvsugning (kravlende barn kombineret med to store hunde, der fælder) og selv om alle hjælper til, så slår min hjerne ikke fra. Den forbereder, forudser og tjekker sindstilstanden hos alle, inklusiv mig selv.

Det sidste har jeg ikke været god til tidligere, der var jeg mere optaget af hvad alle andre gerne ville, hvad alle andre kunne lide, hvordan deres humør var, etc., men jeg øver mig og langsomt bliver jeg bedre. Faktisk synes jeg, at jeg er blevet helt god til at passe på mig selv.

Nu er der stille på gården, men heldigvis blev vi ringet op på Messenger, da den lille familie var nået hjem i går aftes. Det var helt tydeligt, at S huskede os og nød at vise alt det han nu kunne med sit legetøj. hans farforældre er rigtig gode til at klappe, når tingene lykkes, og det er S også :-) Her hos os har han slet ikke brugt det legetøj, han havde med på rejsen. Vi havde rigeligt med legetøj fra vores børn. Og jeg mindes mine børn, som altid sagde, når de skulle på ferie hos morforældrene: vi skal ikke have legetøj med, for mormor og morfar har masser af legetøj.

Vi kørte alle sammen familien til færgen, det betød at vi også nåede at opleve Nordsøen Oceanarium. S hyggede sig mest ved rørebassinet, hvor han aede søstjerner og derudover kiggede han forundret på de mange forunderlige fisk og gopler i de store akvarier.

Vi nåede også at spise sammen på en cafe, som jeg varmt kan anbefale. Den så ikke ud af meget, men vi fik de lækreste udgaver af stjernskud og fiskeplatter. Selv frikadellerne til børnemenuen var utrolig smagfulde. Så vi kan varmt anbefale Cafe Møller ved havnen i Hirtshals.

En lille sjov historie, vi sad på de bedste stole, jeg længe har siddet på, så selvfølgelig skulle jeg høre, hvad de hed. Indehaveren grinte og sagde, dem kan du købe i Jysk. Dem skal jeg helt sikkert have købt, min ryg hvilede perfekt opad ryglænet, længden på sædet passede perfekt til mig, og begge fødder kunne stå solidt på gulvet.

Heldigvis har vi lavet aftaler om hvornår vi ses igen, så der er noget at glæde sig til. Håber du også har gode ting at glæde dig til.

1. Skønne dage I har haft med familien - godt at du kunne få fem fridage.
    Det er nogle hidsige prisforskelle på rejsen fra/til Norge, du beskriver, men alle priser synes at flippe ud i disse tider.

1. Eric, jeg har nydt at være gået ned i tid, så jeg har flere fridage at gøre med.
      Før hen kunne man godt finde billige flybilletter, hvis man var i god tid. Det kan man ikke mere.

2. Det lyder som de dejligste familieferiedage. Jeg tænker på dengang med små børn og ferie hos min mor. Vi fik lov til at sove længe som din søn og svigerdatter. Det er guld værd. Godt, du havde nogle fridage til sidst. Der er ikke noget at sige til, du blev træt. Du er helt normal :-)

1. Betty, det er også de minder om at kunne sove længe, da jeg havde små børn, som gjorde, at jeg havde som målsætning altid at kunne tage S om morgenen. Og så er det skønt at få lov til at lære hinanden at kende 🙂

3. Jeg noterede mig også det med, at forældrene fik lov til at sove længe. Det har i alle børnebørnsårene været noget af det bedste vi kunne give Charlotte og Tim, når vi var sammen. Det blev nydt i en grad, der næsten ikke kunne beskrives, men det var heller ikke nødvendigt, for det kunne ses på dem, hvor meget de satte pris på det. At det så heller ikke ligefrem er et stort offer fra bedsteforældrenes side at passe de små poder, gør det jo bare til en ren win-win-situation.
    Det kan godt betale sig at undersøge de forskellige rejsemuligheder, men på et tidspunkt når man til at spørge sig selv, hvor meget tid man vil ofre for at spare penge. For os har det altid været billigst at flyve, men det tror jeg ikke, det er mere. Desuden kan vi godt lide at have bil med, for så er der plads til mere bagage.
    Det er skønt at have dem alle sammen, men ja, man er en smule træt, når de er taget afsted igen. Det gør dog ikke spor - det er en god træthed 😍

4. Ellen, vi er vist mange, som har nydt at kunne gøre vores børn den tjeneste og samtidig få den gave at få børnebørnene alene 🙂 Og for både dig og mig har det/er det jo ikke hverdag at have vores børnebørn tæt på os.
    Det er nemlig en god træthed 🙂

5. Dejlig beretning🤗 hjerte og hoved godt
    Fyldt med skønne minder🤗
    Stolene fra
    Restauranten, ser vi billeder af
    Dem engang🤗 god
    Weekend🤗

1. Anonym, det er så godt at være fyldt op med minder 🙂 og stolene får I at se, hvis jeg får dem købt. Jeg er hvad shopping angår ikke særlig handlekraftig 😁

6. Det er altid øv når ferien er slut. Og samtidig dejligt at kunne komme ned i gear, for ja, uanset hvad, så er hjernen på overarbejde.
    Godt der allerede er lavet en ny aftale.

1. Karin, det er dejligt med nye aftaler og noget at glæde sig til :-)

7. Altså, jamen altså dog, er der ikke noget galt med priserne på transport, når det somme tider er billigere at tage fly til Ålborg (fra København eller andetsted) end det er at tage tog og færge? så egentlig er det jo fornuftigt nok, at familiens rejse med færgen fra Bergen var 3000 kr. billigere, men sådan er det bare ikke altid.

Godt at han ikke havde bestilt billet med SAS.

Nordsø-oceanarium må være en oplevelse, og billedet viser hvor forunderlige ting vi ikke ser under vand. - men det bedste var nok at I havde hyggelige stunder med de små og at der kom en besked om at de var godt hjemme, og at farforældrene skulle have at vide hvad barnet NU kan! sådan! Jeg tror du har ret i at anerkendelse gør det sjovere og gør at vi som børn gider mere.

Men det som slår mig mest i din beretning var det med at "hjernen" (var det ikke det du skrev) hele tiden arbejder med hvordan humøret eller stemningen er. Det er godt at kunne det - det er vi nogen, der lærer alt for sent.

1. Donald, man kan undre sig, når det er billigere med fly end med tog.
      Anerkendelse er altid godt, det er blot svært, når de voksne efterhånden glemmer det, som børnene bliver større.
      Som sygeplejersker tror jeg, at jeg automatisk tjekker den non-verbale kommunikation, nogen gange tager jeg så fejl, men det er jeg blot glad for, for det er tit der hvor jeg har været bekymret.