tirsdag, juli 26, 2022

Løst og fast

 Nu har jeg prøvet på at skrive indtil flere indlæg og er så blevet afbrudt af mig selv, fordi livet bød på andre spændende ting. Mon ikke små sporadiske betragtninger kan blive til ét indlæg. Jeg forsøger.

Min ældste lillesøster kom med en bemærkning, da vi talte om sygeplejersker, der siger op pga vagt og weekendarbejde. De sagde det var for hårdt for familien. Min søster mente at havde sygeplejersker været mænd, så havde der ikke været det frafald, fordi de tænker ikke på samme måde på familien.  De tager som en selvfølge at hustruen selvfølgelig kan klare det derhjemme, mens de er på arbejde.

Først strittede jeg imod og så alligevel. Hvor ofte har jeg ikke hørt, at kolleger fortæller om manden, som synes, det er hårdt at stå for at lægge børnene til ro alene eller have dem hele dagen i weekenden. Hvis det er til diskussion hver måned, så kan jeg godt forstå, at man forsøger at finde andet job.

To, der holder sammen


Under hedebølgen gik jeg i hi, fuldstændig som da jeg var barn på varme sommerdage. Jeg kan ikke have den varme, så jeg kørte i sommerhuset, satte mig i skyggen i huset med alle døre og vinduer åbne og læste den ganske lange dag. Ikke noget med havbadning, solbadning eller anden solaktivitet, bare en god bog og noget koldt at drikke, det nød jeg.

Nu er jeg færdig med bogserien De syv søstre og må vente til Lucinda Rileys søn får færdiggjort den ottende bog. Den skulle blive udgivet i foråret 2023. Selve historien og samlingen af de løse tråde fra de syv forrige bøger nåede LR selv at give videre til sønnen, inden hun døde 55 år gammel af kræft.  

Jeg er glad for at min søster overtalte mig til at gå i gang med serien. Den har været spændende og kommet vidt omkring i verden og taget mange emner op undervejs

På bordet ligger Hvor flodkrebsene synger. Der har den ligget længe, måske et år, men jeg har svært ved at læse den. Hvorfor ved jeg ikke, måske fordi jeg aner en grum skæbne for hovedpersonen,  måske noget helt andet. Jeg vil dog gerne læse den færdig, så jeg skal måske gøre som andre gør. Nemlig at læse slutningen før jeg læser færdig. Er det noget du har brugt?

Mon vi snart skal køre en lille tur på motorcyklen?


Lige nu står kartoflerne i blomst.  De lilla marker gør mig glad. Med årene er jeg kommet til at skønne på en frodig mark, som viser, den har det godt. Sådan har det ikke altid været. Der var år, hvor jeg følte, at markerne tog al opmærksomheden og tiden, måske lidt som sygeplejerskers mænd føler sygeplejen gør. Men som tiden gik, fandt jeg også ro til at se på de fordele,  der var ved at være gift med en landmand. 

Om ægtefæller kan finde fordele ved at være gift med en sygeplejerske med vagter og weekendarbejde skal jeg ikke kunne sige. Jeg håber det, for vi har brug for hver og en. 



16 kommentarer:

  1. Det er vist desværre stadig sådan, at (mange) mænd ikke deltager i hjemmet på lige fod. De hjælper til, men tager ikke medansvar og skal helst have ros, når de har gjort et eller andet, som de inderst inde synes er kvindens opgave.
    De syv søstre var en god serie, og jeg glæder mig også til afslutningen.
    "Hvor flodkrebsene synger" var den bedste bog, jeg har læst i over 20 år. Jeg kunne ikke finde på at læse en slutning før jeg kom til den ad naturlig vej, men jeg kan afsløre så meget, at hovedpersonen ikke lider en grum skæbne. Jeg tror du vil blive overrasket over bogens udvikling, så gå du roligt videre med den fantastiske bog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det tror jeg, du har ret i. TAK Ellen, jeg trængte til at en fortalte mig det. Nu skal den læses færdig 🙂

      Slet
  2. Syntes Den forsvundne søster var svær at læse

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, det er irriterende når en bog andre anbefaler, føles svær at læse. Synes du den var anderledes end de forrige eller dårligere?

      Slet
  3. Jeg må vist i gang med Lucinda Rileys bøger. Jeg vidste ikke, hun var død - spændende om den sidste bog lever op til resten af serien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg fortrød ikke at jeg langt om længe gik i gang. Det har dog fungeret fint at jeg har holdt pauser mellem bøgerne, for jeg har det med at sluge en bog på 1-2dage.

      Slet
  4. Uagtet kønsrollerne i den enkelte familie er det hårdt at være børnefamilie, når begge forældre har fuldtidsarbejde. Desværre synes politikerne visionsløse på det område, hvilket kan undre, da fødselsunderskuddet er et af de største demografiske problemer på sigt. Og når en eller begge forældre arbejder i skift, trækker det ekstra store veksler.
    Jeg har ikke læst nogen af de nævnte bøger, så der kan jeg ikke være med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eric, du har fuldstændig ret. Politisk har man ikke opdaget at samfundet har ændret sig, både arbejdstempo, vores holdninger til familieliv og arbejdsliv. De unge familier knokler for at få tingene til at hænge sammen, og ofte er det kvinden der så går ned i tid og løn, hvis det er muligt, for at det kan lykkes

      Slet
  5. Tror jeg har læst alle de bøger Lucinda Riley har skrevet. (nej ikke børnebøgerne) Og nu er jeg startet forfra på de syv søstre. Tror måske jeg har haft for travlt da jeg læste dem første gang. synes der er flere ting jeg slet ikke husker. Nu tar´ jeg mig go´ tid. Og jeg nyder det. Go´ dag herfra.
    P.s: for et par måneder siden kom der en ny LR bog : Mordet på kostskolen. Jeg er ikke , som slet ikke til krimier. men den var nu ok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Joan, måske skulle jeg prøve nogle af de andre bøger. Dem opgav jeg fordi jeg læste en, som ikke fangede mig. Tak for tippet.

      Slet
  6. Ligestilling på hjemmefronten halter nok stadig, så er det ikke kun den generelle ligestilling, vi - Danmark ligger jo langt nede på listen for ligestilling.
    Som du ved arbejder min yngstedatter på en døgnbeboelse for udviklingshæmmede, og derfor skiftende arbejdstider. Heldigvis er der ingen udfordringer der, selvfølgelig kan aftaler mm krydse, det finder de begge en løsning på. Det var et krav fra yngstedatter, da de mødtes tilbage i 2012. Altså han skulle acceptere de skæve arbejdstider, da hun aldrig ville kunne arbejde mandag til fredag, 37 timer, fra kl. 8 - 16. Hun holder så meget af de fridage der er i hverdagene, eller bare de dage hvor hun møder aften, de er fyldt ud med praktiske gøremål og egenomsorg. Dog kender hun flere der kæmper med præcis det din søster pointerer, både kollegaer, venner og bekendte.
    Tror ikke jeg ville have kunnet leve med en landmand, eller en der arbejdede med skiftende arbejdstider, da har jeg brug for alt for meget struktur.
    Det bliver spændende om "cyklen" bliver luftet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, hvor er det godt at høre din datter og familie kan få det til at fungere. Jeg oplever også kolleger, hvor det er en befrielse at de kan ordne ting på hverdage, som man ellers skulle have brugt afspadsering eller feriedage på.

      Slet
  7. Du har fuldstændig ret, de fleste mennesker tænker at manden vil kunne "glemme" familien. Der er forskellige rollefordelinger i forskellige typer familier og erhverv, men givet er det, at det vil være et problem at have kvinder med børn og familie i tidsrøvende stillinger.

    Jeg synes det er godt med et indlæg om løst og fast, når det ikke er meningen at det skal være en "aktivitetsrapport om fakturerbare timer" (åh sikken en association, men sådan noget kommer man ud for i private virksomheder). Når man nu ikke poster hver dag så må man finde en stil der passer. Det er virkelig rart at få fortalt - og nogle ting vil ud i ordene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, tak for dine ord om løst og fast. Nogle gange er det sjovtblot at lade tankerne formulere ordene.
      Og ja, vi er endnu ikke nået dertil, hvor familieliv og karriere/ treholdsarbejde går i spænd sammen.

      Slet
  8. Lige en ting mere: Det er en gave at se de smukke afgrøder, tænk hvor vanvittig dygtigt det er, at man kan lave en mark, den mark du tog billede af, kan bespise en hel landsby et helt år.

    SvarSlet
  9. Tak, anonym, jeg synes selv jeg er gift med en dygtig landmand 🙂

    SvarSlet