lørdag, december 02, 2023

Sne og styrke

 Jeg elsker det! Jeg elsker, at det er hvidt derude. Det hæver mit humørniveau, selv om jeg er gået skrantende ind i december. Jeg ville ønske, at vi havde frost fra nu til slutningen af februar. Hvilken vinter det ville være!


Efter jeg kom hjem fra Norge, nåede vi at se danseforestillingen That's So Me på det Hem'lige teater. Jeg ved ikke hvad jeg havde forestillet mig. Jeg vidste, at de ti dansere var amatører, at der var professionelle instruktører hyret, at de knoklede først med styrketræning siden dans flere gange ugentlig og til sidst hver eneste dag efter arbejde i fire timer. Og at min datter havde meldt sig til en audition og var kommet med i forestillingen.

Det var helt og aldeles fantastisk og vi ærgrer os over, at vi først så forestillingen den sidste aften, for ellers havde jeg reklameret vidt og bredt omkring for forestillingen. Musikken, som var skrevet og udført af en kunstner, som gik all in på drømmen om at blive sanger og sangskriver for to år siden, passede perfekt til temaet. Alle dansene kredsede om SoMe verdenen, at få likes, at være en anden end den, man viser udadtil, at føle sig alene midt i trængslen, at føle sig på hele tiden, aldrig at kunne slappe af, for alle forventer man svarer med det samme.

Fra det Hem´lige teaters facebookside

45 minutter var danserne på, i et højt tempo. De dansede, de udførte stomp på trommer, tønder og gulvet (sindssygt flot udført, fatter ikke hvordan de både kunne holde deres egen rytme og lade rytmen indgå i andres rytmer til musikken), de kastede sig rundt på gulvet i dansene uden at ramme ind i hinanden. Det var så godt udtænkt og udført.

Og midt i det hele sad jeg og så på min datter. Tænk at den krop der i 7 måneder blev udsat for giftstoffer for at slå mulige kræftceller ihjel, kunne gennemføre dette, kunne danse så smukt og stærkt. Tænk at den kvinde, som nok er færdig med kemo, men stadig slås med kemohjerne, kunne huske al den koreografi og udføre det til perfektion. Jeg var så stolt på hendes vegne.

Fra det Hem'lige Teaters facebookside

Hver eneste dag minder jeg mig selv om, at vi har så meget at være taknemlig for, ikke blot at min datter er kræftfri men også på trods af at de sidste fire år har været barske år både i Norge og her, så er vi her. Vi har hinanden. 

Og så kigger jeg ud igen på det snehvide landskab, jeg nyder det. I dag så vi en sjov sky/dis, som lå lavt hen over en mark. Det så specielt ud.



Julekasserne er hentet ned, i løbet af de næste uger bliver der pyntet. Datteren hjalp mig i går, vi har begge været syge og skranter som sagt stadig, men ved fælles hjælp kom vi i gang i går, jeg vaskede vinduer med pauser indlagt, hun pyntede vinduer med pauser indlagt. I dag gav det bagslag for mig, så endnu en dejlig aftale måtte aflyses ( min kalender er fuld af streger for aflyste aftaler). Så nu slapper jeg af, drikker varme drikke og krydser fingre for, at næste dejlige aftale i morgen aften ikke skal aflyses.

Har jeg sagt at sneen hjælper på mit humør :-) det gør det også i dag. Jeg ville virkelig ønske, at sneen blev her hele vinteren. 





16 kommentarer:

  1. Det lyder som en utrolig flot forestilling og helt vanvittig præstation - jeg kan godt forstå, at du er stolt af datteren!
    Det godt at nogen nyder sneen og vinteren 🙂
    Jeg synes selv, sneen er smuk og giver et helt fantastisk lys herude på landet og det kan jeg også mærke på mit humør. Men kulden kan jeg næsten ikke holde ud, selv om jeg er blevet bedre, efter at have arbejdet lidt med min mentale indstilling til den 😁

    SvarSlet
    Svar
    1. Henriette, det var virkelig en oplevelse. Kulde kan gå gennem marv og ben som man siger 🙂

      Slet
  2. Jeg har det på samme måde som dig, når det handler om sne. Vi har fået et godt lag - ca. 20 cm. Det ligger tykt på hver en gren og hver en kvist, og ser fuldstændig betagende ud. Jeg kan slet ikke se mig mæt på det og har også været ude og gå nogle gode ture - elsker sneen, der knirker under støvlerne. Jeg håber også på en lang snevinter, men det er der vist ikke udsigt til. Så det gælder om at nyde det, mens det er her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Randi, lydene er ganske anderledes, når sneen er her. Det lyder dejligt med dine gåture. Ja desværre er det vist kun få dage vi har tilbage førend tøvejret sætter ind.

      Slet
  3. Det er så fantastisk dejligt alt sammen❤️

    SvarSlet
  4. Som cyklist deler jeg ikke din begejstring for sne, men jeg medgiver gerne, at den er køn at se på. Og se nu at blive rask - det dur ikke at skrante :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eric, det kan jeg godt forstå. Du må finde skiene frem 🙂
      Tak, jeg gider heller ikke skrante mere.

      Slet
  5. Jeg forstår godt, at du er hammerstolt af din datter - det er flot gået af hende.
    Det bliver lidt spændende at se hvor længe vinteren fortsætter i denne omgang. Vi ville meget gerne have godt kørevejr, når vi kører til England om små to uger.
    Men se nu at blive rask, Lene! Det der dur ikke i denne travle måned, men det må nu være alligevel være dejligt at gå og halvskrante sammen med hende, mens I julepynter 😘

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ellen
      Sneen er nok væk, når I kører. Tøvejret skulle vist komme i denne uge. Kan godt forstå at I vil have godt kørevejr.
      Jeg har det bedre, nu er jeg bare træt 🙂 jeg tager en hjemmearbejdsdag i morgen, så satser jeg på at være frisk.

      Slet
  6. Pernille Lærkedal5/12/23 4:18 PM

    Sikke et dejligt indlæg. Tak for det

    SvarSlet
  7. Hvor er det godt at høre at den "amatør" danseforestilling var god, simpelthen opløftende. At være professionel danser er på en eller anden måde lidt unaturligt, selv om kunsten er smuk, men altså - det er super at bruge ungdommen og glæden ved bevægelse når man har den ...
    siger en gammel mand på 77 der som ung drømte om at danse ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Donald, jeg er ti år yngre end dig, jeg drømmer stadig om at danse 🙂 ikke i en forestilling men som bevægelse, der gør mig glad. Så når jeg er alene hjemme, så ... 🙂

      Slet
  8. Hvor er jeg glad for at læse, at din datter er på den anden side af behandlingen ♥️

    SvarSlet