onsdag, februar 21, 2024

Var det det, der skulle til?

 Normalt bekymrer jeg mig ikke om mit helbred, udover at jeg gerne vil passe på det. Men med titlen som farmor og det i en sen alder og med sygdom i familien, begyndte en bekymring at fæstne sig i mig. Jeg skulle gerne opdage sygdom i tide, for jeg ville gerne være frisk og rørig længe. Først var det Alzheimers sygdom, jeg bekymrede mig om, så kom jeg i tanke om, at jeg da også havde hjertesygdomme i familien og kræft er der jo i alle familier. For det meste har jeg kunnet lægge det på hylden for glemte/gemte sager, men indimellem falder det ned fra hylden. 

Jeg kan godt forstå, at folk indimellem har svært ved at forstå, når man må sige til dem, at alle de symptomer der er, er tegn på kropsbelastning. Nogle gange ved de godt, at livet har været svært, tungt, hårdt eller noget andet, men hvad gør man så ved det? Selv om jeg er blevet undersøgt og min læge og jeg blev enige om, at det var psykisk udløst, så kunne min krop og hjerne ikke finde ud af det alligevel. For symptomerne kom jo stadig indimellem.

 I efteråret så jeg et opslag, man manglede kontrolpersoner til et phd-projekt og som de skrev; du får ingen penge, men til gengæld får du undersøgt dit hjerte grundigt. Jeg slog til med det samme. For to uger siden blev jeg kaldt ind til en formiddag fyldt med masser af undersøgelser. Forud gik blodprøvetagning og hjertekardiogram. På dagen fik jeg lavet en MR-skanning af hjertet, en ultralydsskanning af hjertet, en måling af mit hjertes hjerterytmevariabilitet og pulsbølgehastighed samt måling af hvor tykke mine kar er.

Kort og godt som hjertelægen sagde; du har et overordentligt sundt og stærkt hjerte! Karmåling viste, at mine kar svarede til en på 50 år. Jeg så mit smukke stærke hjerte på MR-skanningsbillederne. Og det er som om at de symptomer, jeg af og til stadig får, ikke bekymrer mig mere. I stedet fylder en taknemlighed mig, en taknemlighed som ikke skal forplumres af unødige bekymringer. Jeg skal bare i bedre kondition og så stadig passe på mig selv ved at nyde livet, slappe af, men også få styr på de ting, jeg gerne vil gøre.

Ugerne stryger af sted, jeg stornyder mine fire fridage hver uge, hvor vi er startet i det små med oprydning hist og pist. Sønnen startede i julen, nu er de ting, han gerne vil gemme, kommet i nye kasser og på loftet. 

Lige nu strikker jeg strikkeprøver, de er nødvendige, men jeg hader dem, når jeg ikke strikker samme fasthed som opskriften påbyder. Jeg er vist på 3. eller 4. strikkeprøve, bredden passer, næsten, men højden er ikke høj nok. Så nu skal jeg have købt en ny størrelse rundpind, for det gjorde en forskel, da jeg skiftede fra en ældgammel rundpind str. 2,5 til en helt ny str. 2,5. Derfor vil jeg prøve om str. 3 i et andet mærke måske kan ændre noget.

Det er vinterferie i Nordjylland og det betyder færre folk på arbejde, og da vi samtidig har fået både nye studerende, elever og kolleger, er der nok at se til. Heldigvis har der været gode dage med færre patienter, hvor vi efterhånden var blevet vant til mange patienter på gangen. I dag og i morgen tager jeg aftenvagt. Jeg kan sagtens være i aftenvagt, min krop har bare svært ved at omstille sig bagefter, men når mange holder ferie, er resten som regel allerede sat på arbejdsplanen. Så jeg konkluderede, at pilen pegede mod mig, da vi manglede en aftenvagt. Jeg glæder mig faktisk til at være sammen med kolleger, som jeg ikke er så tit sammen med.

 



8 kommentarer:

  1. Tillykke med dit gode og stærke helbred. Det er altid rart at få bekymringerne gjort til skamme 😊 Det må være ret fedt at kunne prale med på visse punkter at være en ungmø på bare 50 år 👩🏻‍⚕️
    Jeg har flere gange bemærket, hvor meget materialet betyder, når det gælder strikkepinde. Plast - birk - kulfiber - selv om det er samme tykkelse, bliver strikkefastheden ikke helt den samme med de forskellige slags pinde. 'Højdemålet' bekymrer jeg mig som oftest ikke om, bare breddefastheden holder, for som regel kan man bare strikke lidt længere eller kortere, mens man ikke kan gøre så meget ved bredden.
    Jeg afskyr også strikkeprøver, men når man, som jeg, et par gange har strikket noget, der overHOvedet ikke passer, så lærer man det på den hårde måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen :-) jeg er glad for den alder jeg har og jeg ser ud som en på snart 67 år, men det jeg er glad for at mine kar ser ud til at være i god form :-)
      Du bekræfter det jeg fik mistanke om, så nu skal jeg have købt nogle flere str. Og ja , det kan gå grueligt galt, hvis ikke man laver strikeprøver først, så jeg må bare speedstrikke, når den rette str. er fundet, for lige om lidt så kommer der en, trøjen er tiltænkt.

      Slet
  2. Hvem kender ikke til helbredsbekymringer, som opstår uden beviser af nogen art? Det var da alle tiders med det projekt, som kunne mane dén bekymring i jorden. Og på en måde forpligter det - nu er du jo næsten nødt til at belaste den ungdommelige muskel :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eric, du har fuldstændig ret, og det forpligter, så jeg må i gang med at få pulsen op :-)

      Slet
  3. Det er ret rart med nogle af disse undersøgelser, man kan deltage i; især når de også hjælper en selv som her i dit tilfælde.
    Ja, strikkeprøver er nok et must - jeg drømmer om, at jeg en dag også bliver god til at gemme strikkeprøver, så jeg kan genbruge dem, hvis jeg skal strikke af samme garn en anden gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, den her deltagelse gjorde en forskel for mig, og det havde jeg håbet men ikke troet :-)
      Jeg trevler mine strikkeprøver op, for jeg er for nærig at lade garnet "gå til spilde" :-) og jeg ved godt at de siger, at man også skal vaske dem, men det gør jeg ikke.

      Slet
  4. Det glæder mig at hjertescanning viste at det ikke er dér, du skal bekymre dig.
    Nu gælder det om at finde den indre fred.
    Det var også det råd, jeg fik af en ung bekendt for 15 år siden! og måske har det hjulpet, for jeg lever jo endnu. Men man kan ikke helt lægge alle bekymringer på is; jeg har måttet sørge for at nogle andre bliver informeret om at jeg ikke kan klare mere i den og den sammenhæng - det er ikke min opgave at "frelse alt og alle".

    Hvis man er underbemandet på en opgave, må man vælge sine kampe med omhu.
    Og finde opmuntringer der, hvor de er, - desværre lægger jeg ofte mest mærke til negative tilkendegivelser, det kæmper jeg imod, og det er faktisk mentalt arbejde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Donald, den indre fred er et godt udtryk :-) Og ja hvorfor er det, at vi bedre husker de negative kommentarer end de positive. Det arbejder jeg også på

      Slet