onsdag, juni 05, 2024

Endelig

Måske tror du, at overskriften går på juni, den første sommermåned. Men så tager du fejl.

Forrige lørdag skete det endelig efter 22 måneder. Vi tog på motorcykeltur. Da vi hoppede af motorcyklen den sidste dag i juli 2022, havde ingen af os troet, at der skulle gå så lang tid, før motorcyklen kom ud af hi.

Men livet har det med at overraske os og påvirke vores handlinger. 1 måned efter den skønneste sommerferie med hele vores lille familie, fik vores datter brystkræft. Alt er godt nu, men det vidste vi jo ikke dengang. Og et halvt år efter henvendte naturstyrelsen sig og ville købe vores gårde. De to hændelser plus den almindelige hverdag fyldte hele vores liv, og pludselig følte livet skrøbeligt på en motorcykel. Så vi ventede til alt var på plads og det føltes rigtigt at hoppe på en motorcykel.

Arrangøren var en garvet motorcyklist med ry for at finde alle de små veje, der findes. Der er aldrig noget der hedder direkte fra A til B. Et eksempel var en tur fra Aalborg til Nibe, hvor der blev kørt 91 km. Turen er sat til 21 km i google maps.

Vi skulle ikke til Nibe, men derimod til Djursland. Jeg kan ikke genfortælle ruten, for vi kom vidt omkring. Men vi tog to forskellige små færger over Randers fjord. Vi kørte til højre, til venstre, vi så herregårde og slotte. Blandt andet så vi Clausholm slot, som virkede så bekendt og pludselig ringede en klokke. Det er da der, Den store Bagedyst bliver optaget og de var vist allerede i gang, for det store telt stod på plænen.

en af Danmarks mindste færger Mellerup-Voer

Turen gik til Helgenæs og og Sletterhage Fyr. der har vi været før på motorcykeltur, men det er stadig en smuk oplevelse. Vores hjemmebragte frokost blev indtaget her, før vi drog på tur til MC Touring Camp, her fik vi te og æblekage.
Campen er en campingplads kun for motorcyklister og desværre også kun for medlemmer af MCTC, en landsforening for motorcyklister, og udenlandske motorcyklister. Desværre, fordi jeg synes de skulle give adgang til andre danske motorcyklister end medlemmer (vi er medlem). Det er nemlig et skønt sted med plads til telte, men også med hytter og glampingtelte.

Så vendte vi snuden hjem og det lykkedes turguiden at finde veje hjem, så vi ikke kørte på de samme veje ud og hjem. Vel over Hadsundbroen drejede vi ud til Als Odde. Den havde jeg aldrig hørt om før, så jeg troede, jeg havde hørt forkert, for Als ligger da i Sønderjylland. Men der ligger også en Als odde syd for Øster Hurup. Og her ligger Jægerhuset, en lille restaurant i et gammel bindingsværkhus. Her spiste vi lækker aftensmad og fik tid til at snakke med de andre.

På vej hjem kørte vi gennem Lille Vildmose og tænk, en elg havde besluttet sig for at spise aftensnack lige ved siden af en holdeplads gennem mosen, så den blev rigtig fotomodel. Vi var mange, der stoppede og den var fuldstændig ligeglad.

Da vi nåede Aalborg, var det slut med de små veje, alle kørte hver til sit. Vi var en del, der skulle nordpå og som fulgtes ad på motorvejen. Og så hilste vi på hinanden, når den ene efter den anden kørte fra motorvejen, en hyggelig tradition.

Det føltes godt at være på motorcykel igen og når man er sammen med nogen, man ikke har mødt før og deler motorcykelture-minder, så kan jeg virkelig mærke, at vi har set utroligt meget på motorcykel. Hvor er jeg taknemlig for alle de minder og oplevelser, vi har haft sammen på motorcykel.