mandag, maj 16, 2022

Længe nok

 har jeg ikke fået gået de ture, der gør mig så godt midt i en travl hverdag. Til gengæld har jeg styrketrænet to gange om ugen og kravlet op og ned ad stiger på mine fridage for at vaske og male.

Søndag var jeg så træt, at jeg slet ikke orkede tanken om at køre op til sommerhuset for at male. Lørdag var den store terrasse blevet malet og jeg kunne se, at begge terrasser nok skulle have en gang til. Det fik de ikke søndag, jeg malede kanten rundt om terrasserne og så tog jeg traveskoene på og gik mig en tur i sommerlandet. 

Jeg havde det for mig selv, det havde helt sikkert set anderledes ud, hvis jeg var gået ned til stranden ved Blokhus. Jeg valgte nedgangen ved Kryle Klit og gik ud mod den blå horisont.


Nede ved stranden havde et bedsteforældrepar og deres to børnebørn det sjovt ved en af de små vandløb, der løber ud i havet eller i hvert fald ud i sandet. Der blev gravet, leget tagfat henover brædderne over vandløbet og hygget sig.

Som du kan se, var der nærmest ingen mennesker i mit område af stranden.


Havets susen og blæstens kærlige brise, som ikke var så strid som sin søster dagen før, gjorde godt for sindet. 


Oppe fra stranden gik jeg min vanlige tur hjem til sommerhuset, som betyder at jeg skal gå op ad en masse trappetrin for at blive belønnet med en gispende vejrtrækning, en høj puls og et smukt syn.

Tilbage ved sommerhuset efter 50 minutters vandring, pakkede jeg mine ting sammen, kiggede på den liste, jeg havde skrevet til mig selv for at anskueliggøre, at der er da sket noget siden jeg gik i gang. Og så glemte jeg endda at skrive,  at datteren havde vasket havemøbler og givet træmøblerne trærens. Så de møbler skal også have olie.


Hjemme på gården fik vi hot dogs til aftensmaden. Datteren var hjemme, fordi teaterforeningen øver både lørdag og søndag i disse weekender. Det var hyggeligt at have hende på besøg lørdag aften og spise søndagsmorgenmad sammen.

Og hvis du er på min alder eller ældre, fik du måske en sang på hjernen, da du læste overskriften. Den lærte vi i hvert fald på min skole. Selv om jeg havde glemt baggrunden for sangen og jeg i øvrigt kun kunne de første linjer og starten på omkvædet, men melodien har jeg helt styr på :-)


10 kommentarer:

  1. Det må være skønt at få et "helt nyt" sommerhus :)
    Sangens melodi og de første ord kender jeg godt - men teksten og sammenhængen var helt ukendt for mig. Jeg synes at huske, at vi havde en eller anden dans til den - og en anden tekst. Dansen dansede vi bl.a. til juletræsfest i forsamlingshuset, så vidt jeg husker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg glæder mig :-) Jeg husker heller ikke sammenhængen og nu du skriver det, så synes jeg også at der var en dans til.

      Slet
  2. Det mindede mig om en anden sang https://testicanzoni.rockol.it/testi/lars-lilholt-band-hosekongen-live-68466341 - som jeg næsten havde glemt
    Hilsen TanteA76

    SvarSlet
    Svar
    1. TanteA76, sådan kan vi minde hinanden om sange, der var en gang :-)

      Slet
  3. Den sang sprang direkte ind i min hjerne, da jeg så din overskrift 😀
    Når du/I engang bliver færdig med det sommerhus, vil det da fremstå som splinternyt! Det må blive ret flot at se på. John sidder netop og læser en artikel om, at 10 % af Danmarks sommerhuse bliver brugt som permanente helårsboliger. Det kan jeg godt forstå, men på sigt må det medføre konsekvenser, som der burde tænkes over (og lovgives om) allerede nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det er godt at kunne prompte sange :-) Om det fremstår splinternyt, så kommer det i hvert fald til at se godt ud :-)
      Jeg troede egentlig der var lovgivning om det. Man må først bruge det som helårsbolig, når man har haft det 8 år, og måske skal man også være pensionist?

      Slet
    2. Man skal være pensionist (kun den ene af et par) og have tilladelse af kommunen, ja, men man skal kun have ejet sommerhuset i ét år.

      Slet
    3. Anonym, tak for info, jeg kan se at det er ændret :-)

      Slet
  4. At gå mod den blå horisont i sådan et landskab - billederne fortæller deres tydelige sprog, men vi ved jo godt at det ikke er det samme som stå der, i klitterne, i live, med en horisont hele vejen rundt - evt. træt af at gå, men alligevel betaget af duften af luften, farverne, solens spæde varme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Donald, du beskriver så smukt følelsen af at være til stede i naturen

      Slet