søndag, august 21, 2022

The same procedure - ferie i Norge 22

Hold nu op som kombinationen af arbejde og mange billeder fra ferien på 2 forskellige kameraer har fjernet min lyst til at skrive blogindlæg. Nu må jeg hellere i gang, inden jeg går helt i stå.

Hvert år kigger vi på hinanden og spørger, om det her bliver sidste år på motorcykel. Mit svar er altid at det afhænger af den, der kører motorcyklen. Den dag, han ikke orker eller ikke føler sig tryg ved en stor maskine med bagsædepassager; den dag stopper vi. Jeg kender et par, hvor den beslutning er taget, han har købet en mindre, hvor han føler, han har kontrol over maskinen, og de er så stoppet med fællesture.

Der er fordele og ulemper ved ferie på motorcykel. Den helt store fordel er, at man sanser og ser mere. Og det fik vi bekræftet i år på turen til Norge, hvor vi nogle steder kørte samme ruter som sidste år og blot måtte konstatere, at der var smukke steder, som vi ikke kan huske fra sidste år.

Lige som sidste år tog vi færgen til Kristiansand, i år havde vi booket overnatning til den første nat. Jeg orkede ikke igen at ringe rundt til utallige hoteller sent på eftermiddagen, hvor alt var optaget. Så med overnatningen sikret kunne vi nyde turen fra Kristiansand til Røldal.

Vi kunne godt mærke, at coronarestriktionerne i Norge og Danmark har lagt sig, færgen var fyldt og jeg var glad for, at jeg havde overtalt landmanden til, at vi bookede plads i restauranten til buffet. Vi kom til at sidde ved siden af et ungt norsk par med deres 15 måneder gamle dreng og mormor. Vi fik en god snak med dem om Norge og Danmark. De var kitesurfer og havde været ved Ringkøbing på ferie.

Vi tog rute 9 fra Kristiansand og fulgte den helt til Røldal. Som sagt så vi ruten med helt andre øjne, men hvor billederne er taget undervejs, kan jeg ikke huske.

Her er vi oppe på et fjeld. Vejmarkeringer viser tydeligt, hvor højt sneen kan ligge.

Vi holdt pauser og tog selfie, som blev sendt til Trondheim og til en strand nord for Trondheim. Det helt usandsynlige havde nemlig gjort, at vi alle inklusiv datteren ville lande i Trondheim og få flere dage sammen.

Hvert sving på vejen viste en ny udsigt- tænk at vågne op i den hytte og gå udenfor med sin kop te :-)

Datterens bedste veninde skulle giftes med sin nordmand, de bor i Oslo, men hans familie havde sommerhus nord for Trondheim og der på en strand skulle parret giftes den lørdag, hvor vi drog af sted fra Nordjylland. Datteren skulle sammen med en nordmand på guitar stå for de musikalske indslag og synge bruden ind og synge brudeparret ud ligesom datteren sang til receptionen.

Vi fik også video tilbage, hvor S var ved at gøre rent til farforældrene kom, han drønede rundt med støvsugeren. Jeg tror ikke, jeg kunne kravle så hurtigt omkring med en støvsuger ;-)

Da vi nærmede os Haukelifjellet, gik det op for mig, at det var her, vi blev ledt over fjeldet med en ledebil og hvor friske ungersvende hoppede i bjergsøen i ventetiden på ledebilen. Så frisk var vi ikke, vi nøjedes med at nyde udsigten og tage billeder endnu en gang. Ligesom vi gjorde, da turen gik op over fjeldet.

Vi havde kalkuleret med at være ved Røldal Overnatting mellem 22 og 23, men vi var der allerede 21.30. Sidste år var vi kørt videre til Odda og da var vi væsentlig senere på den grundet flere spærrede tunneller.

Lejligheden viste sig at være fin, vi havde sodavand, lidt kiks og chokolade som blev aftenskaffen mens vi så Tour de France. Jeg forsøgte mig med tebrygning, havde dog ingen tefiltre, men havde købt te til ugen sammen med nordmændene. Så teblade blev hældt i kop og gazestykke fra falckkassen filtrerede teen, da den blev hældt over i en anden kop.

I receptionen lå seddel med hvilket nummer vi skulle bo på og hvor vi skulle tage sengelinned. Lidt senere bankede det på døren og hotelmanager stod udenfor og opkrævede penge for lejligheden. Han kunne også fortælle os, hvor vi kunne købe morgenmad næste dag. Vi havde den smukkeste udsigt fra vores terrasse og jeg nød, at toilettet var i lejligheden, modsat sidste års ferie, hvor de sent bookede overnatningssteder betød toiletter udenfor værelserne.

Vi havde en lang dag foran os næste dag. Vi har det med at vil nå vældig meget og i fjeldlandskab når man ikke så langt, som i Danmark. Så selv om lyset ofte snød os, så huskede vi denne gang at komme i seng inden midnat.

1. Det forhåndenværende søms princip (teen) har jeg også tit haft brug for på ferier :-) - det kræver oftest bare en smule fantasi ...
    Det var dejlige billeder fra et overmåde smukt land, og meget pudsigt (og godt), at jeres ferie lige skulle ramle sammen med datterens bryllupsdeltagelse.
    Vi har faktisk allerede nu lejet en autocamper til næste sommer og tager en tur derop igen for at give Kystriksvej 17 atter en chance, hvor vi derfor i tredje forsøg håber på et fantastisk vejr! Prøv evt. at google den (https://kystriksveien.no/) - det er en fantastisk tur, som vi gerne ville prøve at tage i tørvejr :-)

1. Ellen, det lyder spændende med kystriksveien. Hvor har I lejet autocampere? I Norge eller Danmark? Man kommer godt nok langt op, har I kørt hele vejen og har du skrevet om det på bloggen?

2. Vi har lejet hos Starcke i Tylstrup, som vist ikke ligger så langt fra jer 😀
      Vi var på Nordkap i autocamper i 2009 (hvis du på min blog klikker på mit Tag 'Nordkap', kommer der noget om den helt igennem fantastiske tur). Det må I love mig at prøve engang. Man kan sagtens nå det på 14 dage, hvis man kører gennem Sverige hjem.
      Kystriksveien var i 2012. Hvis du vælger den måned, kan du læse om den, men det gjorde du nu også allerede dengang 🙂

3. Tak, Ellen, for svarene og jeg var godt klar over at jeg nok havde læst indlæggene før, men jeg skal alligevel over og læse dem, når jeg får tid :-)

2. Hvor er det smukke billeder - jeg kan sagtens forstå, at man sanser anderledes, når man kører motorcykel. Det var fornuftigt at booke hjemmefra - det kaldes erfaring ;-)

1. Tak, Eric. Erfaring skal man ikke kimse af :-)

3. Fantastiske, flotte fotos fra skønne Norge! Det må være dejligt at opleve turen på motorcykel (så længe det varer).

1. Tak, Conny. Vi nød også turen og kombinationen med fire dage på motorcykel og 5 dage med familien var en skøn måde at holde ferie på.

4. Mange tak for endnu en smuk tur i Norge. Dejligt at få lov til at komme med, når nu man ikke kommer derop selv i år.

1. Selv tak, Ilse. Jeg nød også dine beretninger fra jeres ture og jeres måde at campere på :-)

5. Det at brygge en god kop te på farten eller få en god kop te på cafeer mm er en udfordring. Ved ikke om du har bemærket at vandet kan have indflydelse på smagen, eller er jeg bare for meget på det punkt 😉
    Dejligt der stadig er lyst til ferie på 2 hjul.

1. Karin, det er en stående vittighed på mit arbejde at Lenes te skal man ikke spøge med. Der skal være styr på både temperatur på vandet og trækketid :-)