søndag, januar 08, 2023

37 år

 Så sidder vi her, klar til at høre Lise Nørgaard sidste ord. 105 år, hvilken alder og med mentalt overskud. 

Jeg sidder her med min mand og min datter. Vi har nydt et lækkert aftensmåltid sammen, dyrefilet med hasselbackkartofler og dertil en grøn salat med æbler og nødder.

37 år. Dengang ved aftenstid havde jeg været mor i knap fire timer. Den lille pige med masser af lyst hår lå ved siden af mig i sin hospitalsbabyseng med gennemsigtige sider, så man kunne holde øje med babyen.

Nu sidder jeg sammen med en stærk, klog, modig, kreativ og smuk datter på 37 år. Det sidste halve år har været hårdt. Det er hårdt som mor at se sin datter blive udsat for kræftens skræmmende ansigt og alle de ting, man som ung brystkræfttramt skal tage stilling til. 

Der er mere ro nu, mere overskud og plads til at gøre andet end at overleve. Og jeg genkender Lise Nørgaards ord om at fokusere på humoren , det komiske, når verden vælter. Det kan være med til at give viljestyrke og tro på at det nok skal gå. 

Jeg synes vi er gode til at grine, god til at turde at tale om det svære, men også til at bruge den sorte humor. 

Hjertelig tillykke min dejlige datter. Jeg glæder mig til når din kreativitet kan få frit råderum igen. 



20 kommentarer:

  1. Sikke et skønt billede af jer begge - og hvor I dog ligner hinanden 😃
    Det er en hård tid, din datter er igennem, men det glæder mig på hendes vegne, at hun tilsyneladende i det mindste ikke mister al kropsbehåring, for det var altså en ret underlig fornemmelse. Hun er oven i købet en af de heldige, der bare er så smuk uden hår på hovedet - eller næsten uden hår ...
    Humor - både sort og hvid - holder langt hen ad vejen, og jo sortere situation, jo sortere humor, men det er paradoksalt nok med til at gøre det mørke lidt lysere.
    Tillykke med din datter. Vi skal ind til Pernilles mor lige om lidt. Hun (Pernille) ville være blevet 47 år i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, tak :-) Jeg er spændt på når hun skal gennem den hårde kur om en måneds tid. For der siger de at hun kan miste al kropsbehåring.
      Hvor er det dejligt at I stadig mødes og mindes Pernille. Det tror jeg gør godt på mange måder.

      Slet
  2. Stort tillykke med jeres smukke datter! Jeg håber, der nye år vil bringe ro og afklaring på hendes situation og masser af humor til at klare det, som er svært.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Henriette. Det håb er jeg med på :-)

      Slet
  3. Tillykke med jeres datter - et skønt billede af jer to.
    Det var et godt interview med Lise Nørgaard. Hun havde altid noget på hjerte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Conny 🙂 Det var et godt interview og tankevækkende at hun var så fokuseret på at det ikke måtte være kedeligt.

      Slet
  4. Stort TILLYKKE med datteren. Dejligt billede af jer begge.

    SvarSlet
  5. Lene; du ligner din mor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, tak, hende vil jeg gerne ligne :-) nu bliver jeg nysgerrig på hvem du mon er? Min mors kusine?

      Slet
    2. Ja, jeg er din mors kusine Helga. Efterhånden gammel og træt. Du må have det godt.

      Slet
    3. Kære Helga. Jeg havde på fornemmelsen at det var dig. Tusind tak fordi du læser med og kommenterer. Det betyder meget for mig. Du må have det rigtig godt.

      Slet
  6. Tillykke med din meget smukke datter. Det er et ualmindelig dejligt billede af jer to.
    Lykke til med udfordringer i 2023. Det er så stærkt, at I oveni det alvorlige også kan grine og bruge humor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Betty. Jeg bliver faktisk også glad af at se på billedet.
      Jeg tror at mine forældre gav os den gave at finde glæden, humoren og det gode, også når det er svært. Det er jeg taknemlig for.

      Slet
  7. Forsinket tillykke til og med hende.
    Vildt godt billede af jer begge.
    Pøj pøj med 2023

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Karin, for dine ord :-)

      Slet
  8. Varme og tanker og bønner til jeres familie - må hverdagen vende tilbage i 2023🙏

    SvarSlet
  9. Inger Bonde5/7/23 7:20 AM

    Sender jer begge en kæmpekrammer 🥰

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Inger, tak, har først set din kommentar nu <3

      Slet