torsdag, januar 12, 2012

EN PARKERINGSPLADS

Når nu man bor ude på landet, hvor ingen busser går, og når nærmeste by er 9 km væk, og jeg derfor skal cykle rimelig tidligt hjemmefra for at nå bussen kl. 6, så jeg står på arbejde kl.7, ja så vælger jeg altså min bil som transportmiddel.

For mig er en bil en bil, den skal være driftsikker, køre godt, beskytte mig, hvis uheldet er ude, og det er det. For landmanden er min bil også feriebilen, gå i byen bilen, nydelsesbilen, hvorimod hans bil er varebilen, som skal kunne rumme lidt af hvert. Derfor er det endt hver gang med, at han får lov til at bestemme bilmærke. Indimellem har jeg været så irriteret på bilen, ikke når jeg kører, den kører som en drøm, jeg sidder godt i den, den er kvik i acceleration, den er god til at køre de 100 km ned til min far og de 400 km til vores børn. Næh irritationen opstår, når jeg skal parkere bilen på min arbejdsplads eller andre steder i byen. De parkeringspladser er efter min mening designet efter Smart biler, så da jeg havde haft bilen i ½ år, var den blevet kørt på, når folk bakkede ud og ikke kunne komme til at bakke helt ud, før de skulle dreje, og den havde fået skrammer på siden, når folk havde smækket deres bildør op i min bil. Det betød så, at jeg har helt klare kriterier til hvor jeg parkerer på min arbejdsplads, jeg er nærmest lidt småparanoid med parkeringer.

I dag betød valget af bilmærke dog, at vi blev inviteret af bilforhandleren til forpremiere på en ny film, hvor en smartere og nyere model havde en filmrolle. Her var parkeringspladser ikke problemet ;-) Jeg har hygget mig, grint og blevet forskrækket, jeg har helt sikkert været sjov at se på, for jeg er efter sigende meget levende i mimik, når jeg ser actionfilm. De tre forrige film har jeg ikke set, men jeg skal vist have lånt dem til en afslapningsaften.

6 kommentarer:

  1. Det så ret sjovt ud, da jeg begyndte at se klippet og en google-reklame nedenunder forkyndte: "Jeg tabte 10 kg mavefedt!" Det forstår man godt med den fart over feltet!
    Ja, parkeringspladser omkring sygehusene i Aa - det er et marerridt!
    Selv med en mindre bil:-)

    SvarSlet
  2. Det er dejligt med en stor og komfertabel bil, bare man ikke skal parkere i indre by.. Så sidder man og ønsker sig en knap der kunne pakke bilen sammen til det halve.. :-)

    SvarSlet
  3. Charlotte, de p-pladser er virkelig ikke til at have med at gøre. Landmanden måtte også erkende, da han skulle parkere der, at det nok ikke var mine parkeringsevner, det var galt med ;-)

    Inge, sådan en knap må de gerne opfinde :-) jeg gad godt dit koncept med cykel-tog-cykel, men jeg har 15 km til toget ;-)

    SvarSlet
  4. Det er irreterende når der ikke er ordentlige parkeringsforhold...En gang havde jeg parkeret ved et storcenter, da jeg kom ud igen, holdt der en ti cm fra min førerdør så jeg måtte ind på passagerersædet og kravle over for at kunne komme til at køre...Hvor kvikt er det lige? God weekend og parkering..;-D

    SvarSlet
  5. Nogle af os er bare afhængige af at have en bil - jeg ville aldrig i livet kunne blive så 'grøn', at jeg frivilligt valgte at bruge offentlige transportmidler, hvilket ville tage mig mellem 4 og 5 timer om dagen. Så hellere 2x60 minutter i en bil - mere i dårligt vejr, godt nok, men alligevel.
    (Jeg er ret dårlig til bilmærker - men alligevel nysgerrig ... hvad er det for en bil, du får?)

    SvarSlet
  6. Annemarie, tak :-) og ja det har jeg også prøvet, irriterende.

    Ellen, du har langt til arbejde, selv i bil, så jeg kan godt forstå, at du fravælger offentlig transport. Vi skiftede bil for 1½ år siden til en BMW, i filmen er det så bl.a en BMW 600 coupé, men det vrimlede med BMW biler i filmen, så mon ikke filmproducenten har fået et godt tilskud til filmen ;-)

    SvarSlet