torsdag, maj 29, 2014

HIMMELFART

har jeg ikke været på, men sus i skørterne (eller rettere sagt tunika og bukser) har der været. Vi mødte syv kvinder til morgen, tre meget erfarne assistenter, to erfarne sygeplejersker og to af mine nye sygeplejerskekolleger (men jeg er nødt til at sige det endnu en gang- de er så seje og de passer perfekt ind i vores afdeling). Det var ikke fordi, der var fuld hus i afdelingen, men de patienter, vi havde, krævede megen pleje og omsorg, samtidig med at flere blev dårlige i løbet af dagen. To sygeplejersker forsvandt til trombolyse to gange, og sådan noget tager tid. Imens knoklede vi andre videre. Mine to spisepauser begrænsede sig til max 15 minutter til sammen. Jeg gik og gik, jeg vurderede patienter neurologisk, jeg lyste i øjnene, jeg gik stuegang (det blev til meget lidt, fordi lægerne hele tiden blev kaldt i modtagelsen til dårlige patienter), jeg lavede mundpleje, jeg vaskede en patient, jeg talte med terapeuter, jeg målte blodtryk, jeg gav medicin, jeg målte blodtryk, jeg gav medicin (de sidste to ting gjorde jeg i en uendelighed, for der var et genstridigt højt blodtryk, som bare ikke ville ned) jeg snakkede med pårørende. Og så påvirker det psykisk, når pårørende går som løver i et bur på gangen, fordi de gerne vil tale med en læge, men lægen knokler for at tage sig af alle patienter og må prioritere samtaler med pårørende fra, selvom vi alle ved, at det har pårørende også bruge for. Jeg havde en træls fornemmelse, da jeg gik hjem. Jeg vidste, at jeg havde givet mig selv 110 %, jeg vidste også, at jeg havde gode kolleger, som tog over, men jeg vidste også, at der var rigtig meget, vi ikke havde nået, som nu blev aftenvagternes opgave.

P1090146

Egentlig skulle jeg ud på en løbetur, men det er blevet til sofaligning i stedet for med seriekigning og forsøg på at se en film. Men jeg fik kvalme af at se, hvordan Meg Ryan har ødelagt sig selv for at leve op til et forskruet skønhedsideal, så den film droppede jeg (jeg tror nu heller ikke, jeg gik glip af noget) Solen skinner herligt udenfor, der er koldskål til aftensmad, det er dejligt blot at kunne slappe af. God aften til dig.

P1090121

6 kommentarer:

  1. Jeg kan søreme godt forstå, at der ikke lige var energi til en løbetur efter sådan en dag.
    Meg Ryan er slem, og det er synd, for hun var så smuk. Hun er dog ikke så slem som Goldie Hawn - har du set hende? Hun er for viderekomne, og hun var også så sød og smuk at se på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg må google Goldie Hawn, det er så sørgeligt, at disse skønne kvinder med humor og skuespiltalent falder for det forskruede ideal.

      Slet
  2. Sikke en arbejdsdag du har haft, det lyder hårdt, og der er ikke noget at sige til, at det blev til "sofaligning" i stedet for løbeturen. Forhåbentlig bliver dagen i morgen knap så udmattende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, dagen i dag blev også udmattende, men her blev alle løse ender bundet og vi kunne gå hjem og overlade en afdeling uden løse ender til aftenvagterne :-)

      Slet
  3. Pyhhh for en arbejdsdag.. Lyder meget fornuftigt at passe på sofaen.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, den sofa trækker vældig meget for tiden :-)

      Slet