tirsdag, juli 25, 2017

Det var ikke planen

men sådan er der jo så meget, der ikke går som planlagt.

Man kan have en viden om noget, måske på et teoretisk plan, måske på et cafesnakkeplan, måske på et helt andet plan. Man kan få færdigheder inden for det vidensområde, man kan ovenikøbet blive bedre og bedre til det. Og en skønne dag har man forhåbentlig fået så megen færdighed i det og fået brugt sin viden sammen med sine færdigheder, at man har fået kompetence inden for det område. Man kan nu ikke bare bruge sin viden og sine færdigheder, man kan også tænke nye ideer, man kan måske koble det med andre områder og man kan frem for alt arbejde selvstændigt og hjælpe andre med at få viden og færdigheder på området.

I går smuttede jeg til København på en endagstur, min svigersøn og jeg havde en ide om, at han ville kunne bruge sit regnskabsprogram på en anden og mere smart måde for ham. Det er et virkelig godt program til små erhvervsdrivende med god support, og supporten havde frarådet os at gøre det, men der mente vi nu nok, at vi kendte vores viden, færdigheder og kompetencer bedre til at kunne vurdere. Mine mange år som medarbejdende ægtefælle i en virksomhed har givet mig kompetencer inden for bogføring, jeg har en god evne til at være systematisk i min tilgang til at afstemme og kontere. Jeg har efterhånden også god viden om, hvad man kan og ikke kan i forhold til SKATs regler, og hvilke konti, der skal bruges. Den viden arbejdede sammen med svigersønnens evner til hurtigt at gennemskue muligheder, jeg påpegede, og så prøve det af (jeg er mere sådan en, der går med livrem og seler og som læser manualer osv). Vi fik det til at fungere og syntes det fungerede bedre for os på den måde. Nu er det så spændende, om det fortsat holder i den daglige brug.

Nørrebro i farver
Jeg bankede tidligt på døren i går morges, så derfor var vi færdige tidligt og det gav plads til hygge på deres altan sammen med datteren, inden en sms fik os til hurtigt at ændre planer. Norwegian gjorde det igen, aflyste et fly en mandag aften. Det samme skete, da sønnen og svigerdatteren var hjemme hos os. Heldigvis var flyet før ikke fuldt booket, så vi fik plads på det og drog hjem sammen. Datteren holder nemlig ferie hos os i nogle dage.

Nørrebro i farver

Det gik som planlagt, men det gjorde det ikke efterfølgende. Jeg blev nemlig ramt af svimmelhed på vej ud af flyet, og det blev bare værre og værre. Hjemme igen kom jeg på langs og måtte konkludere at med en svimmelhed som efter en voldsom karusseltur, kombineret med kvalme, og som også var der, selv om jeg lagde mig ned, så havde jeg noget, der lignede en neuritis vestibularis ("virus på balancenerven") Heldigvis gik den dog i sig selv igen, og da dagen var omme, var jeg klar til tirsdagens arbejde.

en altan på fjerde sal aktiverede min potentielle højdeskræk, men jeg fandt et skærmet hjørne :-)

Tirsdagen startede som planlagt, indtil jeg var i gang med at dosere medicin til alle patienterne. Så kom svimmelheden og kvalmen igen. Blodtryk var normalt, væskebalancen var i orden, svimmelheden kom og gik, aldrig så voldsomt at jeg ikke kunne gå rundt, men kvalmen var mere insisterende. Så farvel arbejdsdag og god dag sofa.  Nu er jeg på højkant igen, jeg har hele dagen gjort, som de kloge anbefaler, nemlig udfordret mit balancecenter ved at være oppe indimellem, gøre et eller andet og så lægge mig igen. Lige nu tror jeg, at jeg er klar til arbejdsdagen i morgen, hvor min beskrivelse, af hvordan studerende opnår viden, færdigheder og kompetencer inden for en række områder på vores afsnit, gerne skal færdiggøres. Meget ved jeg, meget kan jeg, meget har jeg kompetencer til, men at spå om sygdom og vejret er ikke blandt det meget, jeg kan. Så lige nu nyder jeg solen, som skinner udenfor, og en tilstand uden svimmelhed og med marginal kvalme.

God tirsdag til dig.



17 kommentarer:

  1. Øv Lene, det skal du da helst ha' lagt fra dig, det du har fanget. Meget kan man klare og sagtens udføre sit arbejde med, mavepine, hovepine, muskelsmerter, forstrækninger, men kvalme og svimmelhed er noget af det eneste, der kan få mig helt ned med nakken. De to ting er så indgribende i mit velbefindende, at jeg absolut intet kan og ingen fornuftig tanke kan tænke.
    God bedring, og pas på dig selv. Stressrelateret virus på balancenerven er ikke at spøge med... Min far blev ramt, da min lille nevø var indlagt på A4 på Skejby, og morfar var lige så ukampdygtig som barnebarn i lang tid.
    Mette L

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, nej jeg har også svært ved at håndtere en arbejdsdag svimmel. og tak, jeg synes ikke det kan være stressbetinget, jeg slapper så meget af i denne her tid :-)

      Slet
    2. Tanker er såmænd nok til at vælte læsset, det behøver ikke være arbejdsbelastning.
      Mette L

      Slet
    3. Mette, det vil jeg lige tænke over :-)

      Slet
  2. God og snarlig bedring! Virus i vestibulen - som det hedder mellem min søn, som er fys, og mig - er noget værre noget. Første gang blev han 'hjulet' ned fra 4. sal af to hærdebrede Falckfolk for at blive indlagt. Anden gang var han på besøg hos mig. Så vi mødte op hos min læge - jeg med en gulvspand med en tår vand i, hvilket hun smilende takkede for ...
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Elsebeth. Nu har jeg kunnet hold til en gåtur på 5 km, så jeg satser på at jeg klarer arbejdsdagen i morgen :-) Åh hvor er det træls for din søn sådan at være ramt af vestibulevirus flere gange.

      Slet
  3. Måske kunne det være løse øresten. God bedring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Også min tanke at det kan være ørerelateret. Men nu er jeg jo ikke sygeplejerske ;-)
      Det lyder dog lidt som den omgang øregrus jeg oplevede på et tidspunkt.

      Men uanset, så håber jeg for dig at det snart er helt væk, Lene.

      Slet
    2. Anonym, det har jeg også tænkt på, men jeg havde det også, når jeg var liggende, og det mener jeg ikke, det er ved benign positionel vertigo, også kaldet løse øresten :-) Men jeg er ikke sikker.

      Slet
    3. KS, det ku også sagtens være det, men det er væk nu og heldigvis da :-)

      Slet
  4. Du er god, Lene, også til regnskab. Hvor er det skønt, at din svigersøn også får glæde af det.
    Men det er da noget værre noget med den svimmelhed. God snarlig bedring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, vi må hjælpe hinanden, hvor vi kan. Og jeg har det helt fint nu. :-)

      Slet
  5. Ej Lene, pas nu på dig selv! Du går vel ikke og bøvler for meget med de der bryllupskager eller tusind andre ting, du lige synes, du skal nå?

    God bedring :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, jeg synes ikke jeg bøvler for meget og tak :-) Jeg tror at flyveturen kombineret med for lidt søvn og flere timer ved computer har udløst det. Det er heldigvis væk nu.

      Slet
  6. Har opgaven med nørderiet sammen med svigersønnen været for spændende, altså du har lavet nogle spændinger, der evt. er hele årsagen til svimmelhed og kvalme.
    Det er muligt at gætte, mon der kommer et svar?
    Håber du er fit for fight nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Abildjyde, jeg er helt frisk og jeg tror ikke jeg finder et svar. Det nærmeste er nok det, jeg skrev ovenfor til Fruen i midten.

      Slet
  7. Hanne, om det er fordi vi ikke finder os i svimmelheden og derfor går oftere til læge, at diagnosen er hyppigere eller om det er blevet sådan en diagnose, man giver alle med uforklarlig svimmelhed, det ved jeg ikke. Det er en inflammation af nerven, som ofte skyldes en virusinfektion, men jeg har nu ikke været forkølet og som andre skriver, så kunne det også være øresten, der har revet sig løs. Så jeg er ikke sikker på diagnosen :-) det er dog væk nu.

    SvarSlet