mandag, september 06, 2021

På vandet, i andres have, på gårdspladsen.

 September har vist sig fra den gode side. Vi har slappet af på gårdspladsens lille terrasse efter arbejde.


Jeg har nydt sølvrønnens  rødmende bær og at det ukrudt jeg lod stå, for at det kunne vokse sig  til en lugevenlig størrelse blandt andet viste sig at være små stedmoderblomster. 



Lørdag tog vi mod en facebookinvitation til at se Voerså kajakklubs rovand. Først roede vi  ca. 1 km ad åen ud til havet. Men brændingen var for voldsom for os, som ikke er rutineret. Så vi vendte om, holdt en pause ved klubhuset og roede så op ad åen.




Det var den smukkeste tur med masser af snoninger på åen. De store træer langs åen filtrerede sollyset på kun den måde, som løvtræer kan gøre.


 

Længere oppe ad åen var der meget lavt, så vi skulle holde øjnene åbne, for der var masser af store sten og træstammer i vandet, så først til den ene side og så til den anden side. Vi kom ikke op til det, de lokale kalder vandfaldet og strømfaldet. Det må vi prøve næste gang. Sammen med os roede en kvinde på +70, vi fik os en god snak. Hun var garvet roer, og i pausen havde vi også snakket med flere roer og fået gode tips. Det var netop formålet med at tage derhen. Det er altid godt at søge et klubliv, når man starter på en aktivitet. Det gjorde vi også, da vi startede med motorcykelkørsel.


Lørdag aften kom datteren og overnattede. Hun har meldt sig til 3 ugers workaway på en vingård i Provence, så vi skulle sige farvel. Vi hyggede os med en stor fiskeplatte fra Blokhus Fiskerestaurant lørdag aften. Søndag formiddag gik landmanden og datteren i det kreative værksted. Datteren har solgt sine juleuroer til en butik i Aalborg, så der skulle laves flere af slagsen.


Døren stod på klem ud til terrassen, og ind hoppede en gærdesmutte. Inden vi fik hjulpet den ud igen, havde den fløjet mod flere vinduer. Så den var noget fortumlet og brugte lang tid på at sunde sig på sålbænken. Om eftermiddagen tog vi på udflugt til Anne Justs have. Det var en oplevelse.


Jeg var vild med de små haveinddelinger med temaer, det rindende vand overalt og de små tableauer  rundt omkring.


Ligesom jeg faldt for Anne Justs malerier. Det gav ro for øjnene at kigge på de malerier.


Da vi havde været igennem haven, satte vi os i efterårssolen og nød en lun kringle og en kop te/kaffe, inden vi drog hjem igen. 



I dag har DSR fejret sidste års og dette års 40, 50 og 60 års jubilarer (jubilæum som autoriserede sygeplejersker) Det deltog jeg i dammen med 100 andre sygeplejersker. Jeg har ikke arbejdet 40 år som sygeplejerske, men det havde flere af dem, jeg sad ved bord sammen med. På lørdag skal jeg fejre de 40 år sammen med 17 fra mit elevhold. Det skal nok blive sjovt. Egentlig var mit jubilæum i marts, men DSR afholder det en gang om året og i år samlede de to årgange pga corona. Mit elevhold mødes en gang om året i september, for vi startede nemlig september 1977, så derfor besluttede vi os at holde fast ved traditionen også i jubilæumsåret.


Udenfor arbejder landmanden sammen med to montører. Det har taget længere tid end først beregnet, så jeg har hentet pizzaer til dem, og nu arbejder de i mørket for at blive færdig. September er både høj sol og tidligt mørkt om aftenen. 


10 kommentarer:

  1. 70 års-jubilarer! Det må godt nok være nogle ældre damer!
    Men I bliver åbenbart gamle på trods af hårde arbejdsvilkår :-)
    God tur til din datter - det lyder til at blive en spændende oplevelse.
    Og vi er flere, der har kigget på en skøn have i dag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ellen, denne gang var der ingen 70 års jubilarer, men de ville også være fra 91 år og opefter :-)
      Tak og din have er nok knyttet til din dejlige familie?

      Slet
  2. Flere af billederne er jo lige til et sofastykke - selvom der ikke er brølende kronhjorte. En smuk tur du har indfanget med kameraet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Eric. Det kunne have været en oplevelse med brølende kronhjorte :-)

      Slet
  3. Billeder fra et dejligt liv :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, tak og det er jo det, jeg skal huske på, når hverdagen indimellem overmander mig :-)

      Slet
  4. Det ser ud som en idyllisk å, I har været ude på. Smukke billeder.
    Jeg vidste ikke, at DSR arrangerer jubilæumskomsammen. Det lyder godt :-) Andre faggruppe-foreninger kunne da godt lade sig inspirere.
    Spændende med datterens workaway-planer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Betty. Jeg er heller ikke klar over om det er kun er i Nordjylland. Jeg ved at det var seniorsammenslutningen i DSR, der foreslog det for år tilbage.
      Jeg glæder mig til at høre fra hende, når hun er i gang med at plukke druer :-)

      Slet
  5. Jeg nyder altid små bemærkninger som "nå en lugevenlig størrelse". Jeg var ikke sikker på at det var rigtigt at jeg synes uønskede spirer er sværere at fjerne end de lidt større.
    Men først og fremmest tak for billederne af kajak på åen! Så smukt! Det er de snoninger på åen og grenene, der hænger ud over.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dax2, jeg har i hvert fald lettere ved at luge, når spirerne har en håndgribelig størrelse :-)
      Selv tak, det var så smuk en tur.

      Slet