søndag, september 26, 2021

Trondheim - en smuk by at være turist i. Sommerferie Norge 2021

Måske skulle jeg få sommerferien 2021 fortalt færdig. Der kommer forhåbentlig snart flere historier fra Norge.

Fredag var vi på egen hånd i Trondheim. Om aftenen var vi inviteret ud og spise sammen med søn og svigerdatter, så vi besluttede os for at lege turist i Trondheim om dagen.

Dagen startede på campingpladsen i det smukkeste solskin med udsigt over fjorden og tid til morgenmad på græsset foran hytten. Faktisk nåede vi også et lille bad i fjorden inden morgenmaden.

Bilen satte kurs mod Trondheim centrum og efter vi havde fundet en parkeringsplads, gik vi hen til Nidarosdomen. Den er ligeså smuk og imponerende, som vi havde hørt.

Indenfor var den lige så fuld af detaljer som udenfor. Der var smukke udskæringer, smukke glasmosaikker og små nicher, man kunne gå på opdagelse i.

Det er imponerende hvad man kunne lave uden alle de hjælpemidler, vi har i dag. Nidarosdomen er konstant under renovering. Nogle af de gamle renoveringer er gjort i dårligt materiale, så nu gøres det rigtig. Der er mange folk ansat, som kan det gamle håndværk og arbejder med udskæringer i sten og træ. På gårdspladsen i Ærkebispegården, som lå ved siden af, så vi håndværkere demonstrere deres kunnen, både i sten og træ.

Døbefontens fod kunne man da godt blive lidt bange for, hvis man var en lille purk, der stod og så på dåben.

Tæt på Nidarosdomen ligger den gamle Bybro over Nidelven og med de smukke gamle træhuse i det område, der kaldes Bakklandet.

Vi gik over broen for at finde et sted at spise frokost. Vi så også cykelelevatoren, men ikke nogen, der brugte den. Den kræver vist også god balanceevne.

De gamle træhuse, som tidligere husede håndværkere, småkøbmænd og arbejdsfolk, var egentlig dømt til at blive fjernet tilbage i 60erne, men heldigvis rejste der sig en modstand. Og i dag er de nok de mest fotograferede huse fra Trondheim.

Vi fandt en lille cafe, Antikvariatet, som lavede en rigtig lækker skinketoast til os.

Efter det fik vi fart på. Vi havde troet, at vi via en app kunne forlænge vores parkeringstid, men det kunne vi ikke. Først gik vi, til sidst løb vi gennem byen. Vi nåede at flytte bilen, inden vi fik en bøde. Nede ved vandet fandt vi en iskiosk, som kunne levere isvafler til at køle os ned. Statuen hedder Den Sidste Viking.  Den er rejst i 1990 af kunstneren Niels Aas, inspireret af bogen Den sidste viking, en hyldest til fiskerfolket. De måtte drage ud på fiskeri, ofte langt væk og familien vidste aldrig, om de kom hjem igen.

På vej tilbage til byen, hvor vi ville se Stiftsgården, de kongeliges residens, når de er i byen og Nordens største træpalæ. På vej dertil kom vi forbi denne farvestrålende gade. En lignende gade fotograferede jeg i Ardennerne, Belgien, for nogle år siden.

Desværre lukkede Stiftsgården lige som vi ankom, så den har vi endnu til gode at se. I stedet for fandt vi et bageri med udendørs opholdsområde og nød kage og te.

Efter denne pause gik vi en tur ud af inderbyen for at se på et af de kvarterer, hvor søn og svigerdatter havde set på lejligheder. Fredagen var den varmeste dag i vores ferie, lå vel omkring 21 grader, ellers var der omkring 18 - 20 grader. Overalt nød folk det gode vejr. I en lille park med springvand hoppede to små børn rundt inde i springvandet og havde en fest.

Nu var tiden kommet til, at vi skulle finde ud til spisestedet, som lå helt ud til vandet. Stedet havde under 2. verdenskrig været brugt af tyskerne som kaj til at laste ammunition. Flere af skinnerne og lastegrejet stod der stadig.

I 2016 ombyggede man laderne til et spisested, Ladekaia. Et dejligt og afslappet sted med en fantastisk udsigt til fjorden.

Og betonmurene fra tyskernes tid stråler nu af farver og motiver.

Vi lod sønnen vælge for os, så vi fik stedets fiskesuppe. Det smagte utroligt lækkert. Det var dejligt at kunne sidde der i ro og mag og tale sammen ( og nyde den gravide mave, hvor S groede sig stor og stærk, før han kom 8 dage, efter vi var rejst hjem)

Efter maden rykkede vi udenfor og nød aftenstemningen. Vi var alle trætte, så vi blev enige om at slutte aftenen der. De skulle på sygehusbesøg næste dag, så vi tilbød at køre dem ind på sygehuset og så kunne vi gå på indkøb efter ting, der skulle ordnes i lejligheden.

Hjemme på campingpladsen nåede vi en aftentur, før vi trætte og glade gik i seng.

1. Hvor er det smukke billeder fra jeres tur. Jeg håber på en dag at opleve Nidarosdomen.

1. Tak, Madame. Nidarosdomen er et besøg værd.

2. Og alt dette nåede I på bare en enkelt dag!

1. Conny, ja det gjorde vi :-) Vi er vældig effektive ;-)

3. Du godeste, hvor kan I dog nå meget på en dag! Vi så kun kun Nidarosdomen udefra, men det var da en fejl, kan jeg godt se på dine flotte billeder.
    Smukt liggende campingplads ... dem har de godt nok mange af i Norge :-)

1. Ellen, vi syntes vi havde god tid :-) Bortset fra da vi skulle finde vores bil før parkeringsvagten ;-)
      Hver dag skiftede udsigten, men det kender I jo som også kigger ud på vand hver dag :-)

4. Dejlige billeder. Når jeg ser billeder af sådan en katedral, eller selv sidder i en kirke, så kommer jeg hver gang til at tænke på den bedste bog jeg har læst: Jordens søjler....hold fast hvor de puklede for at få tingene rejst. Imponerende.

1. Joan, tak. Jeg tænkte også på den bog, som giver et godt indtryk af det hårde arbejde, det var. det er virkelig imponerende.

5. Sikken kirke - imponerende! Det synes absolut at være en besøgsværdig by, og jeg skal da love for, at I har været energiske.

1. Eric, ja man bliver lidt lille ved siden af den. Vi følte os ikke specielt energiske. Vi er vant til at få set meget på kort tid, når vi kørte på motorcykel det meste af dagen og så skulle indsnuse et områdes særpræg om aftenen :-)

6. Tak for turen gennem Trondheim. Jeg har været inde i Nidarosdomen, og den er helt fantastisk, overvældende stor både bygningsmæssigt og hvad udsmykning angår. Jeg ser på dine billeder, at byen har langt mere at byde på end domkirken. I når at opleve meget, når I er på tur.

1. Betty, og du har også oplevet den store flotte kirke. Jeg tror Trondheim har endnu mere at byde på, end jeg har set. Så jeg glæder mig til at udforske byen og området udenom.