torsdag, oktober 07, 2021

Til teselskab på hotel Brittania - Sommerferie i Norge 2021

Lørdag i Trondheim kørte vi søn og svigerdatter på sygehuset, hvor de skulle på besøg. Imens tog vi til bydelen Tillerbyen og gik på opdagelse i en butik, som vi havde hørt navnet på flere gange. Hver gang vi kommenterede på en lille smart ting i lejligheden, lød svaret; den har vi købt i Clas Ohlson. Så nu var vi spændt på at komme i Clas Ohlson. Det er en af Skandinaviens største butikskæder, og den havde alt, hvad hjertet kunne begære indenfor isenkram, belysning, ting til hjemmet inklusiv arbejdsbeklædning osv.

Bagefter fik vi te og lækker kage på en cafe i indkøbscenteret, før vi kørte en tur i området, for også her havde det unge par set på hus. Hjemme igen i lejligheden hyggede vi os sammen med god hjemmelavet mad af søn og svigerdatter.

Søndag var vi inviteret til Afternoon Tea på Brittania hotel. Et gammel agtværdig hotel, som er blevet restaureret og bragt tilbage til sin storhedstid.

Der var stil over det med dørmand i uniform ved døren. Klokken 13 blev døren åbnet til Palmehaven og vi blev ført til vores bord. Kort efter kom tjeneren for at tage mod vores teordre. Her kom ingen teposer ind eller ingen styr på trækketiden. Vi smagte forskellige slags te og nød stemningen med hyggepianist, der spillede klassisk musik, mens de smukke anretninger blev båret ind.

Jeg havde været skeptisk, kunne man nu blive mæt af det tebord. Ingen problem. Det var så veltillavet og med så megen smag i hver eneste lille mundfuld. Der var først det salte med en croissant fyldt med lækker fisk. Derudover var der en minitærte med blå ost og til sidst fingersandwiches

På midterste fad i etageren var der lune scones med flødeskum og syltetøj. Og øverst var der macaroon og tre forskellige små petit fours.

Da vi mætte og veltilpasse skulle hjem, skulle jeg på toilettet og hvilket toiletrum. jeg ønskede helt at jeg havde en taske med makeup, så jeg kunne sætte mig ned ved de smukke borde og lege filmstjerne for en eftermiddag.

trappeopgangen

Hjemme i lejligheden hyggede vi os og sugede alt det ud af samværet som vi kunne, før vi kørte hjem til campingpladsen. Vi aftalte at spise morgenmad sammen mandag, inden vi satte kursen mod Danmark.

Landmanden og jeg gik vores vanlige aftentur på campingpladsen og nød udsigten udover vandet og campingpladsen. Det havde været helt perfekt med at have hytten som vores base. Det gav ro for både de unge mennesker og landmandsparret.

1. At leje en hytte er en for alle god måde at være på familiebesøg - sådan har vi også ofte gjort, når vi har besøgt Nordjylland.

Sikke et tearrangement, der er stil over det og risiko for, ikke mæthed, men forædthed 😁

1. Henriette, det giver en anden frihed, så man ikke behøver at være tæt hele tiden.
      Det var lige tilpas med mad, for vi havde tiden og al den te, vi ville have :-)

2. Det var da en high tea, der var Londons Ritz Hotel værdig :-) - holddaop, med lækre, spiselige sager.
    Clas Ohlson har jeg set nogle steder i Sverige - og har et par gange været inde i butikken i Kristiansstad, men jeg er vist aldrig stødt på en af deres butikker i DK.
    Og så er det jo skønt at genopleve en god ferie på den måde du gør her - hvor var det dejligt for jer, at I endelig kunne komme til at se det lille trekløver :-)

1. Ellen, det er første gang jeg prøver Afternoon tea, men det gad jeg godt prøve igen. Jeg er jo morgenmads og mellemmåltidskvinde, så gourmetaftensmad er spildt på mig :-)
      trekløveret var på det tidspunkt stadig tokløver med et lille kløver i maven, men snart (forhåbentlig) får vi hinanden at se igen.

3. Sikken et hotel - det ligner jo noget fra imperiets storhedstid!

1. Eric, det var storslået og jeg gad godt gå på opdagelse i det hotel :-)

4. I må da bo på det hotel næste gang, I tager derop :) Jeg har altid godt kunnet tænke mig at prøve sådan et fint teselskab. Jeg krydser fingre for, at I får plads til en tur til Trondheim snart igen.
    Mette L

1. Mette, jeg tror jeg kan finde bedre måde at bruge min penge på i Norge end at bo på det hotel ;-) Men teselskabet skal jeg prøve igen.

5. Det er et dejligt sted, tænk at der også er et Hotel Britannia i Trondheim, har jeg misforstået noget, eller var I også lige et smut til London ...

Jeg har været i Trondheim 2 gange og var især betaget af at man kunne se de gamle lagerhuse langs kajerne.

1. Donald, nej der ligger også et hotel Britannia i Trondheim.
      Hvis du klikker på etiketten Norge ferie 2021, vil du se billeder fra et tidliger indlæg med huse fra kajen. Måske er det de huse, du tænker på?

6. Jeres oplevelser i Palmehaven lyder meget spændende med forskellige slags te og en hyggepianist, der spillede klassisk musik, mens de smukke anretninger blev båret ind. Som Ellen skriver, en high tea, der var Londons Ritz Hotel værdig!

1. Madame, det var en oplevelse, som jeg godt vil prøve igen :-)

7. Også på Hotel d'Angleterre i København kan prøve dette tebord. Hvis I skulle komme på de kanter igen.
    I fik sørme en masse ud af ferien i Norge. Også det med at bo et andet sted end hos dem, man besøger. Jeg ved godt, at man også får snakket en masse, når man er sammen 24/7, men det med lige at kunne trække sig og så i fulde drag nyde samværet, det kan nu også noget.

1. Conny, undskyld jeg har overset din kommentar.
      det var rigtig rart at kunne trække sig. Nu bor vi jo hos den lille familie, for på den måde kan vi tage S om morgenen, så de voksne kan sove lidt længere :-)